LYKKES: I andre forsøk som ladbar, har BMW X5 fått solid rekkevidde på strøm.

Test: BMW X5 (ladehybrid)

Samler kranglefantene rundt grillen

Bak den digre grillen til X5 finner du både en liten elektrisk motor og en diger sekssylindret bensinmotor. En bil for både ihuga miljøaktivister og bensinhoder.

Publisert Sist oppdatert

BMW-folket liker nok helst å bli omtalt som kompromissløse. Denne ladehybriden er først og fremst et kompromiss.

Men i positivt ladet betydning – bokstavelig talt.

Her får du en deilig elektrisk stillhet i rundt seks mil – og en enda deiligere sekssylindret symfoni på resten av ferden.

Om store, tunge elektrifiserte biler som X5 er bra eller dårlig for klimaet vårt, kan absolutt diskuteres.

BMW X5 xDrive 45e (ladbar) 2020

81 poeng

Pris testbil: Kr. 974.000 eks. frakt/levering. Pris fra 877.800, eks frakt/levering. Drivlinje: 3,0 liter sekssylindret bensinturbo, 286 hk. og elmotor på 113 hk. Total systemeffekt 394 hk./600 Nm. Firehjulsdrift, åttetrinns automat. Rekkevidde/Forbruk (WLTP): 67-87 km/0,12 l/mil. 0-100 km/t: 5,6 sek. (fabrikktall). Toppfart: 235 km/t. Vekt/maks nyttelast: 2435/640 kg. Dekkdimensjon: 275/40R21. Bagasjerom liter som 5-seter/hengervekt: 500/2700. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 492/200/175/21 cm.

Komfort 10/10

Nydelige seter, luftfjæring, flott oversikt og enten elektrisk stillhet eller sekssylindret ørefryd. Varme i armlener i dører og på midtkonsoll er pur luksus. Menyhjul og hurtigknapper gir god betjening. Vi hadde valgt litt mindre – og mer passende (?) – hjul, og enda lavere støy på grov asfalt.

Design 7/10

Et nærmest klassisk design som det ikke bør rotes for mye med. Likevel: Vi synes ikke profilen med den nedsunkne vinduslinjen og den avrundede slutten, kler det muskuløse og sporty imaget. Knotete og lite elegant instrumentering, konkurrentene er bedre.

Kjøreegenskaper 8/10

En paradegren for BMW, men dette er uansett ikke bilen man kjøper for å kappe svinger. Kraftoverskuddet er enormt, og styring og understell og assistansesystemer spiller utmerket på lag. Det er minimalt med sporing og luftfjæringen utlikner mye av krengingen.

Miljø og forbruk 8/10

Motor kom fra 63 til 73 kilometer på strøm i ulike testrunder med pen kjøring under tilnærmet optimale forhold. På langkjøring med tilnærmet tomt batteri ble forbruket 0,89. Med jevnlig lading kan forbruket bli svært lavt.

Utstyr 10/10

BMW ivaretar bilentusiastenes glede ved å sette sammen sin unike bil. Det kryr av farger og materialer i både seter og listverk, i tillegg kan du velge ulike pakker som dekker både praktiske og mer komfortorienterte ønsker.

Praktisk 6/10

På ladehybriden forsvinner plassen under bagasjegulvet, og volumet reduseres med 150 liter, til 500. Det er lite i en så stor bil. Men over gulvet er alt lettlastet. Todelt elektrisk bakdør har både fordeler og ulemper. Tredelt baksete, men ikke skyvbart. Tilhengervekt på 2700 kg.

Pris 8/10

Du passerer raskt millionen for en godt utstyrt bil med hengerfeste og vinterdekk. Det ligger naturligvis ganske nære rivalene fra Audi, Mercedes og Volvo. Men smak og behag er nok viktigere enn kroner og øre i denne klassen.

Driftskostnader 7/10

Over 90 prosent av bilene til BMW selges med serviceavtaler, tilpasset ulik varighet og kjørelengde – og inkludert større reparasjoner, som for eksempel bremser. Det gir forutsigbar biløkonomi, men i øvre sjikt prismessig.

Sikkerhet 9/10

Dieselversjonen testet av euroNCAP i 2018, med gjennomgående høye poengsummer i alle disipliner. Laserlysene er usedvanlig gode, og førerassistansesystemene omfattende. En svært trygg bil å være i.

Annenhåndsverdi 8/10

Biladministrasjonselskapet Leaseplan beregner et prisfall på 120-140.000 kroner i året de tre første årene. Det er på nivå med konkurrentene. Ettertraktet merke med vesentlig forbedret rekkevidde på strøm, bør være attraktiv som brukt.

Men kanskje den kan gjøre debattklimaet litt bedre.

Du skal ikke så mange innleggene inn i et forum om dagens mest populære biler – altså de elektriske – før diskusjonen handler om hvilke som er best:

De som går på strøm eller de som går på bensin eller diesel.

Selve debatten derimot, går stort sett på følelser. Og fort på sakligheten løs.

Hjerte og hjerne

Men her kommer altså den beste fredsmegleren vi kan komme på i øyeblikket.

Og dens fulle navn er BMW X5 xDrive45e.

Den imponerer både som elbil og som sekssylindret bensinbil. En bil for både fornuft og følelser. Hjerte og hjerne. Og for folk med penger.

Toppscore

For betingelsen her er at du har en drøy million å bruke på bil – og kan forsvare fornuften i nettopp dét. Vår testbil koster nesten 1,2 millioner.

Kravene til en bil i denne prisklassen er naturligvis ekstra strenge.

Men X5 kvitterer ut toppscore i flere av de viktigste kategoriene i luksussegmentet.

Mye snobberi

Prestisje er en faktor vi ikke gir poeng. Men den veier tungt, det vet vi.

Den såkalte premiumfølelsen poengsettes heller ikke i vårt system. Men også den betyr mye.

Og når vi bruker ordet «såkalt» om premiumfølelsen, så er det selvsagt fordi en del av dette handler om snobberi.

LEKRERE: Baklysene har fått et nytt design, rettere og mer sporty enn på forgjengeren.
IVARETATT: Baksetepassasjerene har det utmerket hvis de ikke er flere enn to. Separat klimakontroll er deilig.
KAN BLI BEDRE: Selve instrumentene har knotete grafikk og et litt tivoli-aktig utseende. Den øvrige betjeningen med hjul og knapper, er desto bedre.
TYDELIG: Oppløsningen på skjermene er meget bra, og symboler og navigeringsløsninger logiske.
ROTETE: Hovedinstrumentet i nattbelysning. Vi synes faktisk de gamle runde instrumentene både ga bedre info og mer BMW-identitet.
KVALITET: I dette armlene får du både varme og materialer av ypperste sort. Få kan matche BMW på kvalitetsfølelse.
SLØSENDE: Bakseteplassen er raus. Dessverre sitter batteripakken i veien for et skyvbart baksete, som kunne gitt litt bedre bagasjeplass på de tyngste feriedagene.
TODELT: BMW har alltid hatt en forkjærlighet for bakluker som kan åpnes i to deler. I det daglige er fordelen at det er enklere å legge inn handleposer og liknende, og at bagasje ikke ramler ut.
SITTEPLASS: Her er det mulig å ta en lunsj, men det er ikke like praktisk hvis matpakka ligger inntil setekanten... De to delene av bakdøra er elektrisk manøvrerbare.

Ekstremt velbygd

Selv erfarne biljournalister vil ha store problemer med å skille en Mazda fra en Mercedes i en blindtest av knapper og brytere og materialer. Eller sittekomfort og støydemping.

Men i X5 er kvalitetsfølelsen bokstavelig talt til å ta og føle på. Bilen virker ekstremt velbygd. Enten vi liker begrepene eller ei, så er dette både prestisje og premium.

Og på enkelte områder framstår X5 så raus og komfortabel at inngrodde oppfatninger om den industrielle tyske korrektheten føles like fjernt som en bamseklem i koronatiden.

Rose

Bare følelsen når du legger venstrearmen på armlenet i døren eller høyrearmen på puta over over midtkonsollen, og registrerer at disse lysebrune skinnflatene er oppvarmet.

Helst burde man gjort begge deler samtidig. Bare ikke i fart selvsagt. Men tanken gir oss et påskudd til å rose BMW for egenskapene også på selvkjøringsfronten.

Lydbildet

Men vi er heldigvis fortsatt i en tid da biler skal kjøres aktivt. Og definitivt en BMW.

Selv om ikke en SUV som dette er skapt for litt diskret moro på øde landeveier, så har den andre kvaliteter som sorterer under begrepet «kjøreglede».

Først og fremst kraftoverskuddet. Dernest lydbildet.

En ny generasjon ladbar teknologi kombinerer den sekssylindrete bensinmotoren på 286 hester med en elektrisk motor på 113 hester og batteri på 20,9 kWt netto.

I teorien blir systemets samlede effekt 394 hester og 600 Nm. I praksis blir det svimlende.

Selv i en verden der små elbiler plutselig skyter avgårde med sine over 200 hester, blir dette voldsomt for en diger koloss på 2,5 tonn.

Overbevisende

Automatkassen med åtte trinn takler både spinnville hestekrefter og seige newtonmetere med overbevisende kløkt.

Uansett hvilket kjøremodus du velger, så merker du intelligensen og harmonien i alt det usynlige arbeidet som foregår.

Heldigvis kan det høres.

Ubrukt kabel

Forrige generasjon X5 ladehybrid bidro i stor grad til at mange fnøs av denne teknologien.

Den kom ikke mange milene på strøm, og det gikk historier om biler som kom tilbake på bruktmarkedet uten at ladekabelen var tatt ut av plasten.

Men modellen var jo flott i seg selv. Og resten av drivlinja, med en sterk bensinmotor, gjorde jobben bra.

10 av 10

Og én ting til:

Forrige generasjon hadde bare en firesylindret motor. Det er ulike oppfatninger om hvor mye to sylindre betyr i et motorrom som knapt gir fra seg lyd inn i kupéen.

Men får man valget på ellers like premisser, så vil 10 av 10 velge seks sylindre. For visst låter det vakkert.

Og i dag er altså den elektriske rekkevidden på et nivå som gjør at selv en stor SUV, som ofte kjøres lenger enn gjennomsnittet, kan takle hverdagen på strøm.

På skikkelig kalde dager går den kanskje fire mil. Kanskje det dobbelte på en fin sensommerdag.

Nye impulser

Det er nok noen som er uenige med Motor i at instrumenteringen er blitt en smule knotete og at de har mistet den klassiske elegansen. Og at det utvendige designet med de mange variasjonene rundt samme tema, trenger noen nye friske impulser.

Heldigvis har BMW gått bort fra designtrekket der det så ut som lykteglassene var trukket med en gjennomsiktig plastpose som var festet i grillen.

Mer tydelig på andre modeller enn X5 riktig nok, men nå lever i hvert fall grill og lykter mer separate liv i fronten. Og godt – og penere – er det.

Litt for perfekt

Når man begynner å henge seg opp i små designdetaljer, så er nok det et tegn på at resten er så bra. Også de store linjene i designet.

Og ja, X5 er en usedvanlig bra bil – og langt på vei summen av alle de kravene vi nordmenn har til en en optimal familiebil.

Men kanskje er den litt for vellykket og polert?

Den mangler det udefinerbare som kjennetegner en bil som gir deg et slags begjær. At du heller vil ta deg en kjøretur enn å dumpe ned på sofaen.

En bil til en million bør ha den effekten.

Lyden av seks sylindre er ikke nok.