VISER ENYAQ: Skoda-selgere over hele landet er i sving. Her Tom Roger Steen på Skaansar Auto på Lillehammer.

Bli med på surrealistisk handletur:

Ny bil? Denne får du bare kjøpe, ikke røre!

Hos Skoda-forhandlerne vises Enyaq frem for kunder, som ikke engang får røre bilen. Det er lenge til du kan få Norges-favorittene du hele tiden leser om.

Publisert

– Gå med klokka, og stå på mattene! sier Skoda-bilselgeren Tom Roger Steen.

Han viser frem Skoda Enyaq, Skodas nye elbil, som tusenvis av nordmenn vil ha.

Situasjonen er nesten surrealistisk:

Kundene ankommer til et bestemt klokkeslett, går inn bakdøra på bilbutikken, får utdelt munnbind, før vi geleides inn i salgsavdelingen. Der, helt bortest i lokalet, står den hvite, lekre elbilen til Skoda, med 15 runde tepper på gulvet – ett til hver kunde.

Alle teppene ligger utenfor et svart sperrebånd. Kundene må rett og slett strekke hals for å se – en Skoda.

15 minutter

Sperrebåndet er satt opp med ca. to meters avstand til bilen, slik at ingen kunder skal kunne sette seg i bilen, eller kunne ta på den.

Motors journalist er blant de 15 utvalgte, rett og slett fordi vi har betalt 5000 kroner i depositum og forhåndsreservert bilen.

Det er satt av 15 minutter til hver gruppe med kunder. I løpet av den tilmålte tiden viser Skoda-selgeren frem bilen, åpner dører og bagasjerom, setter seg inni for å vise plassen, og svarer på spørsmål.

Kanskje neste høst

Det er mye usikkerhet rundt bilen, og det har drøyd med godkjenningen av den. Mange av kundene er derfor opptatt av når man får bilen levert.

Men det kan ikke Skoda-selgeren svare mer konkret på enn at det forhåpentligvis blir neste høst, for firehjulstrekkeren, som folk flest egentlig helst vil ha.

Å ta på bilen, og få prøvekjøre den, kan man trolig få gjøre om noen måneder.

Årsaken til hvorfor bilen vises frem med de sterke begrensningene er smittevernhensyn, hevder importøren.

Men hos andre bilselgere er det helt annerledes.

Der er det ingen begrensninger. Man kan både se og ta på bilene, og å prøvekjøre dem, selv om de er aldri så populære.

Se bildene – bla med pilene oppe til venstre og høyre:

SURREALISTISK: Inn bakveien, bli registrert, få munnbind, stå utenfor sperrebåndet, og strekke hals for å få se ordentlig. Slik vises Skoda Enyaq frem for utvalgte kunder.
SURREALISTISK: Inn bakveien, bli registrert, få munnbind, stå utenfor sperrebåndet, og strekke hals for å få se ordentlig. Slik vises Skoda Enyaq frem for utvalgte kunder.
SURREALISTISK: Inn bakveien, bli registrert, få munnbind, stå utenfor sperrebåndet, og strekke hals for å få se ordentlig. Slik vises Skoda Enyaq frem for utvalgte kunder.

Polestar

Polestar er det nye bilmerket med nære bånd til Volvo. Bilene kan beskues og prøvesittes i galleri-lignende lokaler sentralt plassert i de fire største byene våre.

De første bilene av Polestar 2 er nå levert kundene, og det har ikke gått smertefritt. Kundene har hatt mange problemer.

Motor har også avdekket at rekkevidden ikke er så god som Polestar hevder.

Likevel har tusenvis blitt fristet til å kjøpe Polestar. Kjøper du bil nå, er forventet levering først i mars neste år.

Ventetidene

Slik er leveringssituasjonen for noen av de andre mest populære bilmodellene:

  • I september ble det mulig å bestille Ford Mustang. Bilselgerne lover kunder levering «tidlig i 2021», uten å være mer konkrete.
  • I september ble det også mulig å bestille Volkswagen ID.4. Også her må man vente lenge på firehjulstrekkeren. Importøren antyder sommeren 2021. Nøyer du deg med bakhjulsdrift, kan du få bil rundt årsskiftet.
  • Hos Tesla kan du bestille Model Y, men ingen kan fortelle deg nøyaktig når du får bilen. I flere måneder har det stått at «produksjonen forventes å begynne tidlig i 2021».
  • Den ladbare hybriden Toyota RAV4 fikk så mange forhåndsbestillinger at det allerede i fjor høst var månedslange køer. Bestiller du nå, får du bil en gang i 2021. Tusenvis ønsker nemlig det som blir en Norgesfavoritt. Motor har testet den.

Audi e-tron

Hvilke populære biler får du på dagen, eller raskt?

Norges klart mest populære bilmodell for tiden er Audi e-tron.

Når Motor er innom Audi-forhandleren på Ensjø i Oslo, står e-tronene stilt opp i mange forskjellige versjoner. E-tron dominerer ikke bare bilsalget, modellen er også nesten enerådende hos Audi-forhandlerne. Det er denne bilen de selger klart mest av.

Prøvekjøring

Selv om Motor kommer like før stengetid, tilbys vi prøvekjøring på sekundet – uten så mange spørsmål.

Leveringstiden er også svært kort, så sant vi ikke er for spesifikke i våre ønsker. Audi har kampanjepriser på flere av versjonene.

Møller og Volkswagen har store forhåpninger til Golf-arvtakeren ID.3. Bare i september ble det levert 2000 biler til kundene.

Men kampanjetilbudet med den litt eksklusive førstemodellen – ID.3 1.st – har blitt forlenget. Og selv nå i oktober er det mulig å bestille denne, og være garantert levering før jul.

Motor tror den blir en norgesfavoritt etter å ha testet den. I hjemlandet Tyskland er man mer skeptisk. Hva velger norske kunder? Og hvor mye kan du prute på ID.3?

Ingen pruting

Prute kan du ikke gjøre på Skoda Enyaq.

På Enyaq-forumene på Facebook forteller kunder ganske enkelt at det ikke nytter.

Selgerne vasser jo i kunder – men foreløpig uten biler.

Det går måneder før biler som kan prøvekjøres er på plass.

– Må få prøvekjøre

NAF mener det er viktig å prøvekjøre bilene.

– Det bør være relativt enkelt å få prøvekjøre, slik at man får tatt på, følt på og får testet bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

For flere av de nye modellene er det litt utydelig kommunikasjon rundt angrerett og forbrukerrettigheter. Det er NAF skeptisk til.

– Det er viktig at selgerne er tydelig på hva som gjelder, sier Sødal.

PS. Etter den surrealistiske visningen av Enyaq, ringer Motor bilselgeren Tom Roger Steen, som sto med munnbind og viste frem bilen. Han medgir at det er en litt spesiell situasjon, og ikke slik Skoda-selgere normalt selger biler.

– Det er uvant, sier han.