EL-SUV: Nye Enyaq vises i disse dager frem. Men kundene får hverken sitte i bilen, eller prøvekjøre.
EL-SUV: Nye Enyaq vises i disse dager frem. Men kundene får hverken sitte i bilen, eller prøvekjøre.

Nye Skoda Enyaq:

Selger bil som ikke er godkjent, uten angrerett

Skodas nye el-SUV er foreløpig ikke typegodkjent. Likevel får ikke kundene angrerett ved kjøp. NAF er skeptisk.

Publisert Sist oppdatert

El-SUVer

  • Nå får de elektriske premium-SUVene Audi e-tron, Jaguar I-pace og Tesla Model X konkurranse fra rimeligere biler.
  • Først og fremst Skoda Enyaq forventes å bli en stor suksess. Men Ford har også store forhåpninger til Ford Mustang.

Tusenvis av Skoda Enyaq-kunder går spennende måneder i møte: Ikke vet de når de får bilen. Skoda og Møller sier modellen med bakhjulstrekk kommer i første halvår 2021, mens firehjulstrekk kommer mye senere neste år.

Kunder som nå får bestille bilen, etter et nøye planlagt køsystem, har heller ikke angrerett.

Og det selv om bilen foreløpig ikke er typegodkjent.

– Ikke fjernsalg

For mange elbilkunder er rekkevidde viktig. Skoda skriver følgende til kundene sine under bestillingsprosessen:

– Enyaq er ikke typegodkjent. Derfor kan opplysninger og tekniske verdier endres når godkjennelser foreligger. Valg av ekstrautstyr kan påvirke rekkevidde og forbruk.

Kundene bestiller bil hos sin lokale forhandler. Skoda understreker at det da ikke er angrerett.

– Kjøpsavtale skjer ikke som fjernsalg. Angrerett får derfor ikke anvendelse, heter det videre.

Krev angrerett

Ingenting tyder på at Enyaq ikke blir typegodkjent, men tekniske verdier kan altså bli endret fra det kundene får vite nå.

NAF understreker konsekvensene det kan få for bilkundene.

– Når Skoda ikke gir angrerett, må man som utgangspunkt kjøpe bilen i henhold til avtalen, selv om det er levering langt frem i tid og bilens rekkevidde kan bli endret, sier Hans Jørgen Grøtta, advokatfullmektig i NAF.

Det er imidlertid avtalefrihet. Er du usikker på kjøpet, kan du kreve å få en angrerett inn i kontrakten. Motor vet om bilselgere som har gått med på det.

<b>KAN BESTILLES</b>: Ford Mustang Mach-e. Men får du angrerett? Ford kan ikke svare klart.
KAN BESTILLES: Ford Mustang Mach-e. Men får du angrerett? Ford kan ikke svare klart.

Mustang

Torsdag åpnet Ford for endelige bestillinger av Ford Mustang, som tusenvis har forhåndsreservert.

De åpner for å kunne avbestille bilen vederlagsfritt dersom det blir «noen utfordringer knyttet til finansiering eller andre elementer».

Motor har spurt Ford hvilke «utfordringer» som vil godtas.

– Dette er det ikke mulig å gi et helt generelt svar på. Det vil avhenge av den enkelte kundes individuelle dialog med sin forhandler i kjøpsprosessen. Dersom kunden for eksempel ikke får innvilget finansiering, vil det kunne være grunnlag for vederlagsfritt å kansellere kontrakten, sier informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.

Vage formuleringer

Også Ford Mustang blir først levert et stykke ut i 2021. Selgerne våger ikke å bekrefte leveringstidspunkt.

NAF mener formuleringen om avbestillingsmuligheter er vage.

– Det virker imidlertid som de gir en åpning for å trekke seg hvis bilbehovet endrer seg, eller lignende, sier Hans Jørgen Grøtta.

Ingen kunder har så langt fått prøvekjøre hverken Enyaq eller Mustang.

Kundene får neppe mulighet til det før rundt jul, i beste fall.

– Ikke seriøst

Kunder som har kommentert på en Facebook-gruppe er i villrede – og noen er rett og slett irriterte.

– Bindende kontrakt for en vare til 600.000 kroner som man kun har sett bilde av. Det virker ikke seriøst, skriver en kunde.

Motor har også snakket med en mann som har forhåndsreservert både Skodaen og Mustangen. Han har nå droppet begge.

– Jeg kjøper heller leasingbilen vi har hatt i tre år nå, og venter ett år med bilkjøp. Da håper jeg det er mulig å prøvekjøre bilene før vi kjøper, sier han.

Angrerett på Polestar

NAF håper og tror bilimportørene vil finne gode løsninger for kunder som ikke vil ha bilene de nå bestiller.

– Dette er store, seriøse aktører som har mye å tape. De ønsker å innfri forventningene til kundene sine, sier Grøtta i NAF.

En annen av høstens populære biler, Polestar 2, selges kun på nett. Da har man to ukers angrerett etter at man har fått bilen. Men mange av kundene har nå problemer med bilen.

Også Tesla gir angrerett. Kundene kan levere tilbake bilen innen syv dager, såfremt man ikke har kjørt mer enn 160 mil.

Motor har stilt spørsmål til kommunikasjonssjef Morten Moum i Møller om angremuligheter. Han har ikke besvart våre henvendelser.

Oppdatering:

Etter at Motor publiserte saken, har Skodas kommunikasjonssjef Morten Moum svart på Motors henvendelser.

Han bekrefter at siden kontrakt inngås hos forhandler, og ikke på nett, gjelder ikke angreretten ved kjøp av Enyaq - selv om kundene ikke har fått prøvekjøre bilen.

Han opplyser videre at den ene Enyaq-modellen, iV 80, nå er typegodkjent med de tekniske spesifikasjonene som Skoda har kommunisert tidligere.

- Rekkevidden øker til 510 kilometer på iV 80. Det er en tydelig indikator på at kundene kan være trygge på at de tekniske spesifikasjonene og informasjonen er korrekt også for de øvrige modellene , selv om endelig typegodkjenning ikke foreligger per nå, skriver Moum.

Powered by Labrador CMS