<b>VOLKSWAGENS HÅP: </b>Men det største tyske fagbladet er ikke nådig i sin dom over VWs nye elbil, ID.3.
VOLKSWAGENS HÅP: Men det største tyske fagbladet er ikke nådig i sin dom over VWs nye elbil, ID.3.

Tysk bilpresse vender tommelen ned:

Feller knusende dom over VWs nye elbil ID.3

– Har et betydelig forbedringsbehov, mener tyske bileksperter etter de første testkjøringene av Volkswagen ID.3.

Publisert Sist oppdatert

VW ID.3

  • Volkswagens første elbil på den dedikerte MEB-plattformen
  • Beskrevet av VW som like viktig for merket som VW-bobla og Golf
  • Produksjonen startet allerede i november 2019
  • Har slitt og sliter med betydelige programvarerelaterte problemer

I Norge har ID.3 fått gode skussmål i prøvekjøring og tester, og mange hundretalls biler leveres nå ut til norske kunder hver eneste uke.

Elbilen er nå også testet av tyske fagmedier med Autobild og det ledende bilmagasinet Auto Motor und Sport (AMS) i spissen.

Og de er ikke fornøyd, skriver den ledende tyske finans- og næringslivsavisen Handelsblatt

Særlig AMS feller en hard dom over bilen, som VW-konsernet har karakterisert som sin viktigste modell siden bobla og Golf.

Men heller ikke Autobild sier seg spesielt begeistret etter sin første test.

Svikter på flere områder

Selv om ID.3 imponerer med gode kjøreegenskaper, har både elektronikken og kvaliteten på utførelsen et betydelig forbedringsbehov, ifølge AMS. Magasinet har ikke publisert hele testen på nett, men de har gjort en presentasjon av den med henvisning til magasinet.

«Selv om den testede ID.3 har en listepris på nesten 49.000 euro (før fratrekk av den mulige miljøbonusen på 9480 euro), oppfyller ikke bilen Volkswagens høye kvalitetskrav når det gjelder presisjon i sammenføyningene mellom karosserikomponentene, gliper, materialkvalitet og detaljarbeid», skriver magasinet.

Volkswagen har foreløpig ikke ønsket å kommentere testen.

Kjente problemer

Det har for så vidt vært kjent lenge at bilen ved markedslansering ville ha et forbedringspotensial – og det sier VW at kundene skal ha blitt gjort oppmerksom på.

De som får ID.3 utlevert de første månedene, vil nemlig få eksemplarer der programvaren ikke er helt ferdig.

Denne vil måtte oppdateres på verksted i etterkant – på produsentens regning.

Mer kritikk

Kritikken fra Auto Motor und Sport begrenset seg ikke til bilens ytre.

Ifølge AMS er førermiljøet i bilen i for stor grad preget av smussømfiendtlig plast, multimediasystemet fungerer tregt og navigasjonssystemet henger seg opp og mister «retningssansen» i flere hundre meter av gangen.

Batteripakken gir dessuten, ifølge magasinet, for dårlig rekkevidde i praksis.

Et lyspunkt likevel i den dystre testkonklusjonen til Auto Motor und Sport: Drivlinje og chassis fungerte perfekt.

Halter inn i elbilalderen

Handelsblatt minner om hvor viktig ID.3 er for den tyske bilgiganten og hvor store forhåpninger de har til den og den øvrige ID-familien, som skal bringe konsernet inn i «den elektriske tidsalder».

Tyskerne har måttet vente like lenge som nordmennene på bilen og først 11. september mottok den første kunden i Tyskland sin ID.3.

Tesla-sjef Elon Musk hadde for øvrig fått prøvekjøre bilen forrige uke under et kort besøk i Tyskland.