CRYSTAL FACE: De lysende spilene i grillen skal være en hyllest til tsjekkisk krystallkunst.

Skoda Enyaq iV på norsk jord:

«Responsen har vært formidabel»

I dag viste Skoda-importøren frem sin fremtidige storselger i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Skoda i Norge knytter store forventninger til sin elektriske SUV, Enyaq.

Under strenge smittevernstiltak ble bilen vist frem hos Skoda-importøren Harald A. Møller på Frysja i Oslo.

– Responsen fra kundenes side har vært formidabel, sier Skoda-direktør Thomas Meiner til Motor.

– Bestillingene som ligger inne nå gjelder naturlig nok i stort antall Enyaq iV 80 og 80 X, siden det var de første som kunne reserveres. Vi regner med at dette vil spre seg på de andre versjonene etter hvert.

Meiner vil ikke si noe om hvor mange bestillinger de har fått, eller hvor mange biler de får til norske kunder.

Bildeserie – bla med pilene øverst:

ENYAQ-ROADSHOW: Enyaq iV er på norgesturné - første etappe var her, hos Skoda-importøren i Oslo. Foto: KNUT MOBERG
18,6 CM: Enyaq har grei bakkeklaring. Foto: KNUT MOBERG
SPENSTIG LANSERINGSFARGE: Det er sannsynlig at de fleste kundene vil velge en kjedeligere farge enn dette. Foto: KNUT MOBERG
MELLOMSTOR: Skoda Enyaq iV er 464,8 cm lang, 187,7 cm bred og 161,8 cm høy. Foto: KNUT MOBERG
GLEDER SEG: Skoda-direktør Thomas Meiner ser frem til å få kundebilene på plass til neste år. Foto: KNUT MOBERG

Start under 350

Enyaq iV starter på 348.520 kroner, levert Oslo. Da få man grunnversjonen med batteripakke på 52 kWt og basis utstyrspakke.

Den er ikke dårlig, men man må nøye seg med stålfelger og en del av det som er «kjekt å ha».

Bilen som står utstilt hos importøren er den topputstyrte iV 80 med såkalt Suite interiør.

Den har blant annet 21-tommers aluminiumsfelger, foldbart hengerfeste og ikke minst den såkalte Lyspakke Pluss med den meget distinkte Crystal face-grillen som består av LED-opplyste spiler.

Mer om dette kan du lese i denne saken:

Fire versjoner

Etterhvert vil Enyaq iV være tilgjengelig med tre ulike batteristørrelser, og kun den største blir tilgjengelig med firehjulsdrift.

Bilene med de to største batteripakkene kan trekke tilhenger - maksimal vekt 1.000 kilo for iV 60 og 1.200 kilo for iV 80.

På et senere tidspunkt kommer en høy-ytelsesversjon av bilen med den største batteripakken, med betegnelsen vRS - den skal gjøre øvelsen 0 til 100 km/t på bare 6,3 sekunder.

Kraftpakkene

Versjon iV 50 iV 60 iV 80 Iv 80X
Batterikapasitet netto52 kWt58 kWt77 kWt77 kWt
Rekkevidde340 km390 km510 km460 km
Hurtiglading100 kW100 kW125 kW125 kW
Systemeffekt148 hk180 hk204 hk265 hk
Bakkeklaring18,6 cm18,6 cm18,6 cm18,6 cm
Est. leveringstid2. halvår 20211. halvår 20211. halvår 20212. halvår 2021

Kilde: Skoda

Selv om Enyaq nå legger ut på norgesturné, kommer ikke kundebilene til Norge før i slutten av januar.

Det er kundene som har bestilt bil med bakhjulsdrift som da vil få sine biler. Versjonene med firehjulsdrift vil komme senere, til sommeren.