NEI, IKKE TESLA: Åtte år etter Model S får Fords elektriske SUV siste skrik innen skjerm og multimedia.
NEI, IKKE TESLA: Åtte år etter Model S får Fords elektriske SUV siste skrik innen skjerm og multimedia.

Nå starter salget:

Slik blir teknolgien i nye Ford Mustang Mach-e

Tidligere Ford-eiere vil få en helt ny type opplevelse i Fords nye el-SUV, som kjøpere kan begynne å bestille torsdag.

Publisert Sist oppdatert

Ford Mustang Mach-e

  • Mellomstor, elektrisk SUV - Fords første storsatsing på elbil
  • Stort sprang innen digitalisering med Tesla-lignende grensesnitt og strategi generelt
  • Inkluderer sky-baserte OTA-oppdateringer for programvare og funksjonalitet med backup av forrige versjon

I dag åpner for alvor salget av en elbil svært mange nordmenn har forhåndsreservert:

Ford Mustang Mach-e, som vi såvidt fikk testkjørt under lanseringen i Los Angeles i fjor høst.

Nå har Ford holdt en digital gjennomgang med Ford Europas representanter i Köln av det nye multimediasystemet Sync 4, som for alvor tar Ford inn i Tesla-alderen.

Demonstrasjonen av hvordan systemet gir deg tips om faste destinasjoner via navigasjonssystemet, som for eksempel treningssenteret, eller minner på å ringe hjem på vei hjem fra jobb, minner om fremtidsvyene Ford la for dagen da de viste sin konseptbil Evos i 2011.

Maskinlæring

Nå er det imidlertid ikke fremtidsvyer lenger, men det normale nivået av digitalisering en bilprodusent bør befinne seg på for å være konkurransedyktig de neste årene.

Maskinlæring skal dessuten sørge for at systemet blir bedre og bedre med tiden.

Og selvsagt kan alt forberedes på forhånd og legges inn i mobil-appen, som videoen nedenfor viser.

Mer avansert

Det advares om trenden mot stadig større skjermer i bil.

Men til tross for det store, nye brettet i konsollen, bedyrer Ford at Sync skal koble sjåføren sammen med verden rundt uten at det tar oppmerksomheten bort fra veien.

Det nye systemet kommer nemlig med en langt mer avansert stemmestyring enn dagens system.

Og dagens system er allerede ganske avansert…

Men sammen med internettsøk og maskinlæring, skal teknologien sikre at du får tidsbesparende og relevante forslag basert på dine tidligere turer.

Fords eksperter forklarer at Sync 4 er utviklet fra grunnen, altså kodet som et nytt system, med tanke på å sette kunden og kundens behov i sentrum.

Høyt nivå av personliggjøring

Her kan mer enn 80 innstillinger, alt fra temperaturen i kupeen til seteposisjon og stemningslyset inne i bilen, innstilles personlig slik at alt ligger til rette for deg når du setter deg inn i bilen.

Ved hjelp av mobiltelefon eller nøkkel identifiserer systemet at du nærmer deg bilen, og sørger for at de riktige innstillingene blir brukt. Dersom mobilen er tom for strøm kan du trykke en personlig kode på bilens B-stolpe for å komme inn i bilen.

Vi aner Tesla-inspirasjon

Inne i Mustang Mach-E kan systemet styres fra en Tesla-lignende HD-berøringsskjerm på 15,5 tommer, der det er lagt til rette for at informasjonen skal være enkel å lese med et øyekast.

Her kan brukeren med berøring, sveipe- eller klypebevegelser enkelt finne frem til funksjonene hen er på utkikk etter.

Noe vi finner befriende brukervennlig er at skjermen har en integrert bryter nederst på skjermen for å enkelt justere blant annet volum. Av og til er det godt at man ikke stirrer seg blind på at alt må foregå på en skjerm ...

Med den nye funksjonen «Remote Vehicle Setup» kan du også lage din personlige profil komplett med bilde eller avatar og lagre dine favoritt-reisemål.

Mobilen er fjernkontroll

For å sette opp dette brukes FordPass-appen på mobiltelefonen. Her kan eiere som venter på levering av sin bil allerede nå registrere sine favorittpreferanser, enten det er temperaturen i bilen eller lading.

De tre kjøremodusene i Mustang Mach-E, Stille, Aktiv eller Utemmet fintilpasser bilens kjøredynamikk og understell -noe vi naturlig nok ikke hadde anledning til å prøve her.

Samtidig kan både lyd og stemningsbelysning inni bilen tilpasses de forskjellige modusene.

De personlige profilene blir lagret i skyen.

Det betyr at første gang bilen registrerer hvem det er som kobler sin mobiltelefon med Mach-E, overføres alle vedkommendes profilvalg automatisk.

– Det er ikke lenger slik at en løsning passer alle. Kundene vil ha produkter, tjenester og opplevelser som er spesielt tilpasset deres behov, sier Sheryl Connelly. Hun er Ford Global Trends and Futuring Manager, altså en slags ansvarlig for tilpasning av Ford til trend og fremtid.

– Derfor har Ford lagt opp til at kundene kan definere dette selv før de får bilen. To Mustang Mach-E vil aldri være helt like, presiserer Connelly.

FRA PRESENTASJONEN: Her får vi se det nyutviklede brukergrensesnittet til SYNC 4 for første gang....
FRA PRESENTASJONEN: Her får vi se det nyutviklede brukergrensesnittet til SYNC 4 for første gang....
<b>I BILEN:</b> ...og slik tar det seg ut på dashbordet. (Legg merke til at bilen også har et digitalt instrumentpanel).
I BILEN: ...og slik tar det seg ut på dashbordet. (Legg merke til at bilen også har et digitalt instrumentpanel).

Prate med bilen

Neste generasjons SYNC leveres med et avansert system for stemmegjenkjenning. Det forstår 15 europeiske språk - blant dem norsk -og skal kunne prates til omtrent som du har en samtale med en annen i bilen, noe vi fikk en overbevisende demonstrasjon på – riktignok bare på engelsk.

En slags «konversasjonsmodus», om du vil.

Systemet gjør at du også ved hjelp av stemmen kan kontrollere alt i bilen – fra navigasjon til underholdning, stemningslys eller å gjøre unna en telefonsamtale.

Systemet er også trådløst kompatibelt med Apple CarPlay, Android Auto og AppLink apper fra smarttelefoner og andre mobile enheter.

Sanntids rekkevidde-estimater

Det nye Sync-systemet gir deg også råd om når du kan lade opp elbilen når du er på tur. Det gir deg også tilgang på ledige ladestasjoner i sanntid og hva de koster.

Med den skybaserte «intelligent range-teknologien» skal du også få et mest mulig pålitelig estimat for gjenværende rekkevidde på Mustang Mach-E.

Teknologien baserer seg blant annen på data om din tidligere kjøreadferd, det siste værvarslet og informasjon fra elektriske Ford-kjøretøy som måtte befinne seg på veien foran deg.

Ladenettverktilgang i stor skala

Eiere vil også ifølge Ford ha tilgang til det største offentlige ladenettverket i Europa.

Det gjør det mulig å betale lading ved hjelp av FordPass-appen.

Batterinivå og informasjon om rekkevidde vil også være tilgjengelig i denne appen. Du kan også forvarme bilen fra appen når bilen lader.

Med det nye tilkoblede navigasjonssystemet får du også ved hjelp av sanntidsdata og prediktiv (forutseende), trafikkinformasjon fra TomTom.

Kartverk med trådløs oppdatering fra Garmin skal til enhver tid gi råd om den mest effektive ruten der og da for å nå reisemålet.

Avansert oppdatering

Når du ankommer, skal du så få tips om ledige parkeringsplasser i området og spørsmål om du ønsker å stå under tak eller er fornøyd med gateparkering.

Ruten kan du også selvsagt planlegge direkte på din mobiltelefon og senere sende den til bilen.

Akkurat som en smarttelefon-app blir Fords nye SYNC-system systemoppdatert ved hjelp av OTA (Over The Air - eller trådløse), oppdateringer.

Ford lover at dette skal sørge for at systemet hele tiden blir bedre tilpasset din bruk, ny funksjonalitet kan tilføres og forbedringer gjøres.

Neste generasjon Sync-system gjøres tilgjengelig på utvalgte Ford-modeller i Europa. Men den første modellen som får det, er den elektriske SUV-en.

Ford annonserer for øvrig at den er bare én av 18 nye elektrifiserte kjøretøy som Ford skal introdusere i Europa i løpet av 2021.

Powered by Labrador CMS