Men på nettforumene skriver kjøpere ikke bare om at de har kapret drømmebilen. Svært mange melder om irriterende småfeil.
Det er ganske vanlig med «barnesykdommer» på helt nye bilmodeller.
Men om dette «barnet» rapporteres det uvanlig mange skavanker.
Alexander Hørthe, daglig leder i Polestar Norge, vil ikke kommentere enkelthendelser, men sier på generell basis:
– Vi opplever at kundene som har mottatt sin Polestar 2 er svært fornøyde, og vi opplever vi at vi får gode tilbakemeldinger som hjelper oss til å utbedre der vi har et forbedringspotensialet. Det vil alltid være noen barnesykdommer ved lanseringen av helt nye produkter og vi har fått tilbakemeldinger fra enkelte kunder som vi nå jobber med. Vi behandler hver kundehenvendelse individuelt og tar problemer som oppstår seriøst.
En av de heldige?
Anders Jensen forteller at han fikk sin Polestar 2 i midten av august. Ved utleveringen manglet 12-voltsbatteriet strøm og lysene var ikke justert.
– Så jeg har vært ganske heldig, tekster han til Motor.
Jensen har vært i kontakt med andre Polestar-kunder og samlet erfaringer som er delt på nettforumet, hvorav en del av feilene og manglene som er listet nedenfor.
«Og for min del er det ikke så mye feil og eventuelle mangler som er problemet, for det forventer jeg nesten av et relativt nystartet firma, men det er mangelen på informasjon fra Polestar som gnager litt (mye)», skriver Jensen.
To andre Polestar-kunder Motor har vært i kontakt med, som ønsker å være anonyme, bekrefter at det har vært mangel på respons ved henvendelse til support.
Annonse
Gjengangere
Blant forummeldinger vi har registrert som gjengangere er blant annet:
Flere ganger endringer frem og tilbake angående leveringstidspunkt – og ulik leveringsmåned oppgitt i appen og på nett.
Mangel på tilbakemelding/oppfølging fra support.
Feilmeldinger / feil – utlading av 12-voltsbatteriet, støy fra batterivifte, og alarmen som går ved avsluttet hjemmelading-
For høyt justerte hovedlys ved levering av bilen.
«Bil ikke funnet» på Min Side på Polestar.com.
Uklar informasjon om software-versjon bilen er levert med og hvilken kommende versjon som vil løse hvilke problemer.
Eksempel flere ganger på overskredet ladegrense satt til 80 % og at bilen likevel lader til 100 %.
Tydelig informasjon om 11 kW-lading hjemme – om det krever TN 400V/3-fase/16A eller om man kan få det på 230V/3-fase/32A.
Det meldes dessuten om diverse feilmeldinger, tydeligvis med programvaren.
Blant hjertesukkene i forumene heter det blant annet:
«Bilen kom til Belgia i juni og levering var først juli. Så ble det august, september og nå oktober. Ingen vet noe og ingen vet hvorfor bilen fortsatt står i Belgia.»
«Nå døde vår bil uten forvarsel. Samme problem som andre har meldt. Venter på berging. Vifta holder hele nabolaget våkent der jeg står. Tør ikke gå fra bilen, da begynner alarmen å hyle.»
«Jeg ringte support i dag angående 4G som ikke fungerer og fikk da beskjed om at dette var et kjent problem da serverne til Polestar var nede (?)»
«Bil var umulig å låse opp. Brukte nødnøkkel. Alarm går. 'Ingen nøkler funnet', beskjed på skjerm. (fikset raskt av Bilia-forhandler)»
«Får ikke ladet på hjemmeladestasjonen, hverken med medfølgende- eller andre type2-kabler.»
«Support svarer ikke på henvendelser. Prøvde å kontakte forhandler (utleveringspunkt) også, de visste heller ingenting. Har VIN 08xx, hadde levering i juli, så august, så september, og i dag ble det endret til oktober.»
«Polestar Norge er helt fraværende når det gjelder support og feedback....»
«Det er jo ingen man kan henvende seg til....Hvis du ringer support og spør, så leser de fra salgsbrosjyren.»
«Polestar kjem diverre sannsynlegvis til å slita med å bygga opp eit godt omdømme, dersom dei ikkje (veldig) snart klarar å få orden på informasjonen til kundane/kundehandsaminga. Og eit godt omdømme er som kjent veldig viktig.»
Takker for støtten
Polestar-sjef Alexander Hørthe sier selskapet setter «stor pris på støtten og mottagelsen vi i Polestar har blitt møtt med her i Norge og alle tilbakemeldingene, både om hva som er bra og hva som kan optimaliseres, dette hjelper oss til å bli bedre.»
Han sier det norske markedet har flere tidligbrukere enn noe annet marked i verden.
Samtidig lover han at utleveringstakten skal økes.
– Med planlagt utleveringstakt tror jeg faktisk det er mange som vil oppleve å få bilen sin tidligere enn forventet, sier Hørthe.