HVA ER BEST FOR DEG? F.v.: Nissan Ariya, Maxus Euniq 6, VW ID.4, Toyota Corolla Cross og Polestar 2.Alle foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Norske nybilkjøpere elsker elbiler. Men ikke avgiftene som
kom fra nyttår. Vi tester fire familievennlige elbiler som dupper
under momsgrensen – og en momsbelagt nyhet som faktisk
er i stand til å blåse litt eksos inn i registreringsstatistikken.
Motor har plukket ut fem ganske ulike modeller med et par grunnleggende fellestrekk:
● Du får dem solid utstyrt til under 500.000 kroner.
● De duger bra for en familie.
500.000 er en naturlig grense for mange i bilbudsjettet.
Fra nyttår ble den ytterligere aktualisert av momstillegget på elbiler som bikker denne grensen. Det påløper altså 25 prosent merverdiavgift på summen som overstiger 500.000 kroner. En bil til 600.000 kroner blir med andre ord 25.000 kroner dyrere.
Familiekvalitetene til disse bilene kan naturligvis diskuteres. Og det er nettopp det vi gjør.
Maxus Euniq 6 gir deg suverent mest bagasjeplass til lavest pris. Men hva med de øvrige bruksegenskapene til denne ferske kineseren?
Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 1/2023.
Polestar 2 gir deg den mest inspirerende kjøreopplevelsen og best kvalitetsfølelse. Men er den praktisk nok for en familie?
Nissan Ariya er større, bedre og lekrere enn folkekjære Leaf. Men også dyrere. Hvordan står den seg mot bestselgerne i denne klassen, Tesla Model Y og – i denne testen – VW ID.4?
Toyota Corolla Cross er eneste bil med bensinmotor og eneste bil med firehjulsdrift. Det gir noen suverene fordeler på vinterstid. Men veier det opp for teknologi som begynner å bli gammeldags, og spesielt på det norske markedet der det stort sett bare selges elbiler?
VW ID.4 har blitt en stor suksess i Norge. Bare Tesla Model Y solgte bedre i 2022. Men hvor bra er den nye «folkevogna» når vi struper motoren til 174 hester – i elbilsammenheng lite – og gir avkall på litt ekstrautstyr?
Lav nyttelast
Bagasjeplass og bakseteplass er naturligvis avgjørende faktorer i familierunden.
Maxus har for eksempel et oppgitt bagasjevolum på 754 liter. Det er ikke så mange liter unna å være dobbelt så stort som i Corolla Cross (425), og nesten 300 liter større enn i Nissan Ariya.
Men også nyttelast og hengervekt er viktig. Og da sliter virkelig den store kineseren.
Med nyttelast på bare 325 kilo er den i praksis ulovlig å kjøre fullastet. NAF har regnet ut at en familie på fire (to voksne, to barn på 7 og 11 år) på ferie, utgjør en nyttelast på 480 kilo – inkludert matter, ladekabler og annet man ikke teller med i utgangspunktet.
Annonse
Langt igjen
NAF har også tatt med taklast på 100 kilo i dette regnestykket. Men som vi ser: Selv om vi trekker fra taklasten, er det langt igjen til lovlig nyttelast.
Maxus har hengervekt på 750 kilo. Nyttelast/hengervekt på de øvrige i testen er følgende:
Polestar 2: 421/1500
Ariya: 405/750
ID.4: 482/1000
Corolla Cross: 440/750
Forhjulstrekk sliter
Vinteregenskapene er også viktige. Og de ble virkelig satt på prøve i testperioden.
Her kan vi bare fastslå følgende:
Har du krevende vinterforhold, så er det bare firehjulsdrift som gjelder. Corolla Cross har suveren framkommelighet, sammenliknet med de fire elbilene.
Tre av disse igjen har forhjulstrekk – og generelt dårlig framkommelighet på snø og is. Dette forsterkes når bilene lastes med bagasje og personer i baksetet, og bilene blir enda lettere over drivhjulene. De brede dekkene bidrar heller ikke i positiv retning.
Annonse
Enormt bagasjerom
Spesielt Maxus har en utfordring her, med sitt enorme bagasjerom. Som vi skrev da vi prøvekjørte denne for første gang: «Det finnes bare ett alternativ til denne bilen: To biler».
Vi tar det som en selvfølge at Maxus-kunder fyller opp bagasjerommet ofte og tungt. Det kan gi uønskede utfordringer på vinterveiene. Dette er den eneste bilen i testen som ikke kan leveres med firehjulsdrift.
ID.4 med bakhjulsdrift er bedre, med mer marktrykk over drivhjulene og langt mer stabil styrefølelse på glatt underlag.
Kjører du stort sett på asfalt eller godt brøytete vinterveier, vil du trolig klare deg med drift på to hjul alle dager i året. Du får da en rimeligere bil med litt lavere vekt og litt bedre rekkevidde – men som regel også lavere effekt.
Pris for 4X4
For mange av dagens elbiler er prispåslaget for firehjulsdrift ganske beskjedent.
Vel å merke hvis du tar utgangspunkt i litt dyrere versjoner enn de Motor tester her.
For ID.4 skiller det da 26.000 kroner mellom to likt utstyrte versjoner med samme batteripakke. For Nissan Ariya skiller det 35.000 kroner. For Polestar 2 skiller det 40.000 kroner.
Bruker vi utstyrsversjonene i denne testen som basis, blir summene for firehjulsdrift høyere – bort sett fra på Polestar 2 – og rekkefølgen litt annerledes. 40.000 kroner i påslag for Polestar 2, 41.200 for ID.4, og hele 83.000 for Ariya – men da med en større batteripakke.
Polestar 2 med forhjulstrekk og Polestar 2 med firehjulsdrift oppleves som to helt forskjellige biler på krevende vinterføre. Her hadde vi uten tvil lagt på 40.000 for å få en vesentlig bedre vinterbil – og dessuten 176 hester i bonus når føret tillater det.
Annonse
Toyota hevder seg
Fire av bilene er altså helelektriske.
Den observante leser har sikkert allerede registrert at det dermed er fire – ikke fem – biler som rent faktisk kvalifiserer seg til denne testen ved å komme under momsgrensen.
Den femte – Corolla Cross – er allerede avgiftsbelagt, slik bensinbiler har vært i en årrekke.
Toyota er eneste produsent som er i nærheten av å blande seg inn i tetstriden på nyregistreringslistene med noe annet enn elbil. Vi finner fire Toyotaer blant de 30 mest solgte bilene:
RAV4 (11.-plass), Yaris Cross (18.-plass), Yaris (22.-plass) og Corolla (30.-plass).
Bare Volvo klarer å presse inn en bil på samme oversikt (XC60 på 27.-plass). Beste dieselbil er Skoda Kodiaq på 36. plass.
SCROLL NED OG SE ... ● Alle de fem bilene omtalt hver for seg ● Lenker til hovedtestene ● Alternativer
Volkswagen ID.4
Det er mer enn navnet og bakhjulsdriften som gjør at ID.4 får oss til å tenke på den klassiske «folkevogna». For dette er kanskje den mest folkelige modellen vi finner i øyeblikket.
Gjennomført praktisk bil
som scorer høyt i alle kategorier,
men sjarmen er fraværende
Peter Raaum, redaktør i Motor
Den leverer jevnt høyt i alle kategorier, den har et etablert forhandler- og servicenettverk i ryggen, og den gir eierne en økonomisk trygghet rundt både løpende utgifter og annenhåndsverdi.
En ganske stor kontrast til den eneste modellen som selger mer enn ID.4: Tesla Model Y. VW-kundene er ikke interessert i en bil som plutselig kan bli et sekssifret antall tusen dyrere eller billigere i løpet av natta. Men da gir de også avkall på en del av gleden du finner hos den største konkurrenten, i form av teknologi på ypperste nivå, flere hestekrefter, og et ladenettverk som fortsatt er unikt.
Mye bil for pengene, i betydningen voksne SUV-dimensjoner. Bagasjerommet er nærmere dobbelt så romslig som et par av de andre konkurrentene, bakseteplassen generøs, og seter og overflater har materialkvalitet som for få år siden ville tilhørt luksussegmentet.
Rimelig og ganske tøff
– bare synd nyttelasten ikke
tilsvarer størrelsen
Marlene Engan Aasen, testsjåfør, NAF
De gode hverdagsegenskapene underbygges av tall fra rekkeviddetestene til NAF og Motor, som viser at Euniq 6 kommer nærmest sitt eget offisielle rekkeviddetall (WLTP) både sommer og vinter.
Men nyttelast på bare 325 kilo etter at sjåføren har satt seg inn, er altfor lite for en bil bygget for masse last. Og med bare forhjulstrekk sliter den tungt på glatt føre – og tidvis også tørt.
At den mangler noe så grunnleggende som lengdejusterbart ratt, forteller noe om hvorfor prisen kan holdes nede.
Her har vi en av verdens mest driftssikre biler, oppgradert med firehjulsdrift og høyere sittestilling.
Problemfri å eie og
suveren på vinterføre
– men gammeldags
Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF
For noen år siden ville den kjempet om å være Norges mest solgte. Nå vil verdens største bilprodusent være fornøyd om den kommer seg inn blant de 20 beste.
Som eneste bil med firehjulsdrift, ble deler av denne testen en triumfferd for Corolla Cross. På andre områder framstår den som utdatert sammenliknet med elbilene. Momentsvak bensinmotor og trinnløs girkasse gir et uvant støybilde, og varmeutviklingen i kupeén er treg. Og bagasjerommet er skuffende lite.
Toyota er berømt for kvalitet og service, og det er faktorer som ikke kan løftes høyt nok i disse tider. Derfor vil en trygg Toyota fortsatt finne sine kunder, selv om den er bensindrevet.
I likhet med de andre testbilene med tohjulstrekk, og spesielt de tre med forhjulstrekk, så spinner og trekker Ariya fra side til side på det krevende vinterføret.
En utmerket bil – inntil
den skal fylles med bagasje.
Her taper Nissan mange kunder
Johan Raaum, testsjåfør
Et av målene med denne testen var å se hvor bra tohjulstrekkerne klarer seg under slike forhold. Svaret er enkelt: Møter du ofte vinteren, velg firehjulsdrift.
Med denne teknologien krymper bagasjevolumet i Ariya fra ganske svake 468 liter til bedrøvelige 415 liter. Takhøyden er i tillegg lav. Dermed er Ariyas svakheter nevnt.
Resten er det bare å nyte. Komforten er blant de beste, med behagelig støynivå, gode seter, og høy trivselsfaktor i kupéen. Delte oppfatninger om utseendet, men flere synes den er riktig lekker!
Det er grunn til å tro at Ariya blir en problemløs bil, etter over 10 års erfaring med solide Leaf.
Kjøreglad og litt
eksklusiv – men trenger
absolutt firehjulsdrift
Øivind A. Monn-Iversen, biltestansvarlig i Motor
Og dessverre også litt høyere priser.
Vi ønsker endringene velkommen, ikke minst rekkevidden. Polestar 2 har riktignok fått ok rekkevidde med årene, men her er det vel bare et par Tesla-modeller som ikke trenger forbedringer.
Med forhjulstrekk og brede dekk er dette en dårlig vinterbil. Med bakhjulsdrift vil den få litt mer vekt over drivhjulene og bedre stabilitet, men den er uansett merkbart bedre med firehjulsdrift.
Dette er entusiastbilen i testen, med supre kjøreegenskaper, et intimt og kvalitetspreget interiør og detaljer for designbevisste. Bagasjeplassen er overraskende bra.