ENDELIG: Toyota har kommet sent med sin første skikkelige elbil, men setter ingen nye standarder.

Test: Toyota bZ4X

Vi er forbauset over hvor middels alt er

Konkurrentene dirrer i spenning når verdens største bilprodusent omsider kommer med en elbil. Men bZ4X kjører best på den gyldne middelvei.

Publisert Sist oppdatert

Toyota bZ4X

  • Pris: 446.000–563.000 (inkl. omkostninger og serviceavtale)
  • Pris antatt volummodell (Executive, firehjulsdrift), inkludert vinterhjul og metallic: 565.000
  • Drivlinje: 71,4 kWt batterielektrisk motor. 204 hk/266 nm (forhjulstrekk), 218 hk/337 nm (firehjulsdrift), ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP) 18 toms hjul og forhjulstrekk: 516 km/14,3 kWt/100 km. (436 km med 20 toms hjul).
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP)18 toms hjul og firehjulsdrift: 470 km/15,9 kWt/100 km (411 km med 20 toms hjul)
  • Lading: 150 kW (10-80 prosent på 30 min.)
  • 0–100 km/t (fabrikktall): 7,5/6,9 (forhjulstrekk/firehjulsdrift) sek.
  • Dekkdimensjon: 235/60R18 eller 235/50R20
  • Vekt (forhjulstrekk/firehjulsdrift): 1895/1985 kg.
  • Bagasjerom/hengervekt: 452 (441 med subwoofer) liter/750 kg.
  • Lengde: 468 cm. Bredde: 186 cm. Høyde: 160 cm. Bakkeklaring: 21 cm.
  • Konkurrenter: VW ID.4/ID.5, Skoda Enyaq/Enyaq Coupé, Nissan Ariya, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5.

KØBENHAVN (Motor): Den danske hovedstaden ligger i all sin lune forsommerprakt når kolonnen med Toyota bZ4x beveger seg ut fra parkeringsplassen ved Copenhill – det enorme forbrenningsanlegget som har både skiløype og en deilig grønn lunge på taket, og en svimlende klatrevegg langs hele fasaden.

Klimasymbolikken er like tydelig som røyken fra den enorme forbrenningspipa når et tjuetalls utslippsfrie biler parkeres ved foten av betongkolossen.

Toyota bZ4X

77 poeng

Merkevaren Toyota har en unik posisjon, og alt tyder på at også bZ4X blir driftssikker og økonomisk trygg. Øvrige egenskaper er jevnt gode, men aldri imponerende.

Komfort 8/10

Svært gode forseter, og Toyotas hittil beste førermiljø. Bak er det bedre sittevinkel enn i en del andre elbiler, og rikelig med lengde til beina. Men føttene går ikke under forsetene – en miss! Elbiltypisk stiv over mindre kanter, men behagelig i høyere fart. En del hjulstøy på grov, norsk asfalt.

Design 7/10

Konservativt utvendig, men også tidløst. Noen fine detaljer lyser bokstavelig talt opp, som frontlysene. De store fremre hjulbuene i matt grått, skaper derimot ingen entusiasme. Særpreget instrumentpanel til Toyota å være, det liker vi. All den svarte plasten liker vi ikke.

Kjøreegenskaper 7/10

Trygg og forutsigbar i all daglig kjøring – og sikker i unnamanøvre. Noen konkurrenter er litt mer engasjerende og kvikkere i bevegelsene. 21 cm bakkeklaring og trolig klassens beste framkommelighet. 218 hester er beskjedent i en stor elbil med firehjulsdrift, men nok krefter i norske hastigheter.

Miljø og forbruk 9/10

Antatt paradegren, takket være lav vekt og grundig arbeid med aerodynamikken. Vi kommer tilbake med mer eksakte målinger etter test i Norge. Vårt forbruk over noen timer på danske veier i varierende hastighet, lå på 16,9 /100 km. Det tilsier rekkevidde på drøye 42 mil.

Utstyr 8/10

Fire norgesvennlige utstyrsnivåer, men de to høyeste (Executive og Executive Bitone) får du kun med firehjulsdrift. Fra Executive får du blant annet ventilerte seter foran og oppvarmede seter bak i kunstskinn. Høyeste utstyrsgrad gir i tillegg panoramatak og tofarget lakk.

Praktisk 5/10

Skuffende. Bagasjevolumet på 452 liter og hengervekten på 750 kilo er under middels. Fraværet av «frunk» og skiluke trekker ytterligere ned. Selv ikke et hanskerom har fått plass i en bil som er nesten 10 centimeter lenger enn romslige RAV4. Masse svartlakkert plast gir støv og fingermerker.

Pris 7/10

Konkurransen er beinhard i denne klassen. bZ4X markerer seg ikke på noen enkeltområder – med unntak av forventningen om et økonomisk og ukomplisert bilhold. Denne tryggheten er absolutt verdt sin pris, men sammenliknet med de viktigste konkurrentene i klassen, fremstår den likevel som relativt dyr.

Driftskostnader 8/10

Service en gang i året eller hver 15.000 km, er gammeldags. De fleste kjøper en serviceavtale inkludert i nybilprisen til en verdi av 11.500 kroner, men da kommer slitedeler i tillegg. Uansett er det grunn til å tro at også en elektrisk Toyota vil gi god biløkonomi.

Sikkerhet 9/10

Ikke testet av EuroNCAP ennå, men forventet høy score på både passiv og aktiv sikkerhet. Funksjoner som adaptiv fartsholder, skiltleser, blindsonevarsling, filholder og filskiftevarsler er naturligvis på plass. Varsling når du åpner dører ut mot trafikken, spesielt syklister, er også svært nyttig.

Annenhåndsverdi 9/10

Med forventet Toyota-kvalitet, er det all grunn til å tro på stor etterspørsel på bruktmarkedet. Leaseplan beregner et årlig prisfall på 50-60.000 kroner de neste tre årene for nest øverste utstyrsversjon. Bestillingene tilsier stor overvekt av utstyrsrike versjoner med firehjulsdrift.

Kunstig høye?

Forventningene til den første elbilen fra verdens største bilprodusent, er omtrent på nivå med det 124 meter høye anlegget. Fallhøyden er ditto.

Vi ble ikke spesielt imponert over bZ4X etter vårt første møte i Barcelona tidligere i vår. Eller mer presist: Vi hadde forventet mer (les mer her). Og kanskje var forventingene kunstig høye.

Imponerer aldri

Men, nei: Gjensynet med bilen snaue 50 mil sør for grensen til Norge, gir oss ingen tungtveiende argumenter for å justere konklusjonen innen den kommer til landet. Den leverer jevnt bra. Men imponerer aldri.

  • Det skal bemerkes at denne testen er laget på grunnlag av testkjøringer i de nevnte byene – og at vi ikke har foretatt noen fullverdig rekkevidde- og ladetest. Dette får vi anledning til å gjøre i Norge om kort tid.
BITONE: Den svarte kontrastlakken på taket er standard på høyeste utsyrsnivå. Alle modellene har kontrasten på hjulbuene. Trolig gode objekter for diverse lakkeringsverksteder.

Rask utvikling

bZ4X hadde vært en særdeles kompetent elbil for halvannet år siden. Men utviklingen går svært raskt. i dag heter konkurrentene Volkswagen ID.4 (ID.5) og Skoda Enyaq (Enyaq coupé), og – ikke minst – «årets beste bilkjøp» Hyundai Ioniq 5, samt konsernsøsken Kia EV6. Og da har vi bare nevnt de mest opplagte.

Subaru-tvilling

Disse utgjør et felt av svært gode elbiler. Og i denne konkurransen når ikke bZ4X opp. Eller, jo:

Den er særdeles kompetent i ulendt terreng. Dette er egenskaper som er dyrket fram i samarbeidet med Subaru og tvillingmodellen Solterra (les mer om den her) – og kraftig markedsført i form av noen krevende terrengpartier både under den nevnte prøvekjøringen i Barcelona, og under gjensynet i København.

TRIVSEL: Her ser du det beste ved bZ4X, førerposisjonen. Setene er gode, instrumentpanelet over rattet fungerer utmerket, og både skjermoppløsning og berøringsrespons er bra.

Hvorfor velge

Men: Hvor mange Toyota-kunder er opptatt av spisskompetanse i terrenget? Vårt oppriktige tips: Ingen.

Og ingen velger en bZ4X med firehjulsdrift fordi den er bedre i terrenget enn de andre konkurrentene med firehjulsdrift.

Da blir neste spørsmål: Hvorfor i det hele tatt velge en bZ4X, når den ikke utmerker seg i noen testkategorier?

KNAPT: 452 liter – 441 om du ønsker subwoofer – er lite i en så stor bil. Vi skulle også ønsket en gjennomlastingsluke i bakseteryggen.

Rekkevidde

Svaret er merkevaren. Toyota forbindes med driftsikkerhet, pålitelighet, trygghet og økonomisk forutsigbarhet. Faktorer som er vanskelig å poengsette i en nybiltest, men som kan forklare at bZ4X allerede er tidenes mest forhåndssolgte Toyota.

De fleste kundene kommer naturligvis fra eldre Toyotaer, mange fra en RAV4 (les sammenlikning av RAV4 og bZ4X her). De som ikke gjør det, har trolig lest alle historiene om elbiler med programvaretrøbbel og klagingen på upålitelige reklametekster om rekkevidde og ladehastighet.

UFERDIG: Den opphøyde klumpen innerst i sidevinduet utgjør en slags forbindelse til sidespeilet. Men hvorfor løser alle andre dette på en langt mer elegant måte?
LUKKET: Hanskerommet er limt fast. Det er første gang vi opplever dette. Det er litt oppbevaringsplass under midtkonsollen, men langt fra noen god kompensasjon.

Lojaliteten til merkevaren er imponerende. Og definitivt verdt en pris. Men ser man objektivt på nybilegenskapene, så er vi forbauset over at ikke Toyota byr på mer, når de har sittet så lenge på strømgjerdet og sett hva konkurrentene holder på med.

Rått parti

Vi sender også noen tanker oppover i etasjene, til Lexus. Ganske snart lanserer de Lexus RZ, med bZ4X som basis. Denne skal da inn i konkurranse med de nye modellene som konkurrentene i det såkalte premiumsegmentet, BMW og Mercedes, ruller ut i disse dager. Det likner litt rått parti.

UPRAKTISK: Altfor mange overflater har denne svartlakkerte plasten som tiltrekker seg alt av støv, riper og fingermerker.

Uklare signaler

Toyota har definitivt kompetansen til å skape noe mer helhjertet. Det handler nok mer om viljen. Det har kommet ganske uklare signaler fra Toyota-systemet de siste årene, der både hydrogen og de klassiske hybridene er blitt løftet fram som mer bærekraftige alternativer.

Kompetent

Det er bare halvannet år siden Motor kåret Toyota RAV4 til «årets beste bilkjøp». Da hadde de løftet en familievennlig SUV fra å være en kompetent hybridbil til å bli en spisskompetent ladehybrid, med elektrisk rekkevidde som fortsatt er klasseledende.

MISS: Selv ikke et par lette sommersko får plass under forsetene. Hva Toyota-ingeniørene har tenkt her, er en gåte.

Kompetanse

De burde naturligvis gjort noe liknende med bZ4X, stappfulle av kompetanse på batterielektriske biler som de er.

Ikke nødvendigigvis noe sprudlende fantasifullt. Vi har veldig respekt for Toyotas mest dyrebare kapital: kundelojaliteten.

Og man tukler naturligvis ikke for mye med produktet når store deler av denne ganske konservative massen skal over fra bil med forbrenningsmotor til elbil.

Men Toyota kunne med fordel endt på andre løsninger enn de opplagte kompromissene.

VARME BAK: På de to dyreste utstyrsversjonene får du også varme i baksetet, i tillegg til kjøling i forsetene.

Vi forstår for eksempel ikke helt den dedikerte elbilplattformens fortreffelighet når en bZ4X er nesten 10 centimeter lenger enn en RAV4, men har mye dårligere bagasjeplass.

Den mangler også «frunk». Ja, til og med hanskerommet er limt fast.

Klasseledende garantier på batteriet er selvsagt veldig bra. Men neppe en faktor som ligger fremst i pannebrasken hos en nybilkjøper, når vi allerede vet at batteriene på elbilene stort sett overlever resten av karosseriet.

TRANGT: Motorrommet er fylt opp av ulike komponenter. Flere konkurrenter, ikke minst Ford Mustang Mach-E, har plass til en enorm frunk her.

Ikke Tesla-nivå

Lavt forbruk er en annen faktor knyttet til batterikompetansen (les mer om det her). Bare praktiske tester vil vise om forbruket er like bra på norske veier, som på rullene i laboratoriet som gir de offisielle WLTP-tallene. Uansett er ikke forbruket nede på nivå med Tesla.

Spart vekt

At vekten er lavere enn hos konkurrentene, er selvsagt også en fordel. Men hvis det innebærer at man har spart litt vekt i karosseristrukturen, og dermed ikke får mer enn 750 kilo hengervekt – ja, så finner du mange nordmenn som gjerne ville hatt en annen løsning.

TERRENG: Bakkeklaring på 21 centimeter og evnen til å klatre opp eller senke seg ned bratte skråninger helt på egen hånd, er egenskaper utviklet i samarbeid med Subaru.

Den mest opplagte styrken til bZ4X, hvis vi holder oss til konkrete egenskaper, er førerplassen. Vi har aldri sittet bedre i en Toyota, og vi har aldri kost oss mer bak rattet. Hovedinstrumentene ligger over rattkransen – ikke inni, som på biler flest.

Inspirert av Peugeot

Det betyr at du får det meste av relevant informasjon høyere i synsfeltet, og du trenger ikke head-up-display. Filosofien er opplagt inspirert av Peugeots i-cockpit. Trofaste Motor-lesere vet at vi liker denne løsningen godt.

Litt omstendelig

Det fungerer utmerket også i Toyota. Hovedinstrumentene er tydelige. Det samme er infotainmentskjermen, som har bedre bildekvalitet og kjappere respons enn på andre Toyota. Girspaken ser også elegant ut, men er litt omstendelig og merkelig mekanisk i bruk.

Problemløs bil

Kanskje ligger Toyota bZ4X sin aller største styrke i det du verken kan se eller føle – men må oppleve over tid.

For trolig er dette noe såpass oppsiktsvekkende som en problemfri elbil. Det holder for mange, men er utilstrekkelig for andre.