Hyundai Tucson
- Kompakt til mellomstor SUV, lansert første gang i2004.
- Dagens modell er 3. generasjon. 2. generasjon het ix35 her i noen markeder, deriblant i Norge, også som hydrogenbil.
- 4. generasjon lanseres nå i høst, med helt ny design.
Hyundai er i gang med en ganske radikal stilendring.
Hadde det ikke vært for logoen, ville man neppe gjettet at dette er etterfølgeren til Hyundai Tucson, 3. generasjon (navnet uttales nærmest «tuusenn», som byen i Arizona).
Strengt tatt er for øvrig den utgående modellen bare 2. generasjon for norske kjøpere, da forrige Tucson her til lands ble kalt ix35.
Modellserien har utvilsomt vært en suksess globalt, med over 7,5 millioner eksemplarer produsert, hvorav 1,4 millioner er kjøpt i Europa.
Vi var for øvrig rimelig begeistret da vi testet den nå allerede snart pensjonerte Tucson i 2016.
Opplysningstiden
Det hotte på bildesignfronten i dag er helt åpenbart lyssignatur. Både foran og bak.
– Lyssignaturen er viktig. Idéen er at du skal se hva slags bil det er som kjører forbi deg, også i mørket, sier Jana Uppendahl, assisterende leder for produkt-PR i Hyundai.
Og det er ingen tvil om at det er nettopp lys-signaturen som er det mest iøynefallende på nye Tucson:
Ikke minst de skjulte lysene – de ytre endene av grillen foran, som lyser opp som en del av lyktene i mørket – og igjen blir en del av grillen når de slukkes.
Bildeserie - bla med pilene øverst:
Men ellers, da?
I det øvrige er dette en ganske konvensjonell mellomklasse-SUV, på størrelse med VW Tiguan, men noe mindre enn en Toyota RAV4.
Den går dermed inn i det mest populære markedssegmentet i Europa for tiden.
Lengden er 450 centimeter, bredden 186,5, høyden 165 og akselavstanden er 268 centimeter.
I forhold til forgjengeren er dermed dimensjonene sammenlignbare, men akselavstanden er noe strukket og bilen ser slankere og bredere ut – i det hele tatt bedre proporsjonert, etter vår smak. Designspråket har noe mer fremoverlent ved seg.
Røffere look
Fra siden aner vi noe RAV4-inspirert over de mer kantete hjulbuene, men her har man i tillegg våget noen markante karakterlinjer langs siden. Bilen ser i det hele tatt tøffere ut enn modellen den erstatter.
Når det er sagt er det ikke sikkert den nye fronten vil falle i smak hos alle.
Interiøret er mer klassisk, men også her har designerne gjort en innsats og helheten har, i det minste i den grad vi kan dømme ut fra bildene, noe mer gjennomtenkt helhetlig ved seg, og samtidig et mer høyverdig preg.
Interiøret har en ren og oversiktig design – ganske elegant, men samtidig funksjonelt og logisk.
Blir ladbar
Tuscon kommer ikke som elbil. Men den vil komme med ledning.
Og elbil-utgaven har jo Hyundai strengt tatt allerede – den unike, hydrogendrevne brenselcelle-SUV-en, Nexo. Som bare kommer med den lille ulempen at det så å si ikke finnes noe sted man kan få tanket den...
Hyundai skryter uansett nå av at de skal lansere den hittil mest elektrifiserte modellrekken i denne klassen, og i løpet av 2021 er det altså lovet at det skal komme en ladbar hybridversjon av nye Tucson.
Den får en 1,6 liters bensinmotor som i samarbeid med en elektrisk motor, skal produsere 265 hestekrefter.
Spesifikasjoner utover dette for ladehybriden er ikke klart.
Flere nivåer elektifisering
En ikke-ladbar hybrid blir tilgjengelig i forkant. Den har også paret en bensinmotor på 1,6 liter med en elektromotor for tilsammen å yte 230 hestekrefter.
Også de øvrige drivlinjene tilbys med elektrifisering. Det betyr at diesel- og bensinmotorene får hjelp av et 48-voltssystem med en integrert starmotor/generator som gjør regenerering og mellomlagring av energi i et lite batteri på 0,44 kWt mulig.
Samme løsning ble introdusert av konsernsøsken Kia på SUV-en Sportage i 2018.
I praksis skal dette gi lavere forbruk i snitt og dessuten et lite, men nyttig, supplement av trekkraft når drivlinjen belastes ekstra - for eksempel når man trenger å akselerere maksimalt for en forbikjøring.
1,6 liter over hele fjøla
Oppsummert: I høst lanseres en ny Tucson med mulighet til å velge mellom tre forbrenningsmotorer, alle med 1,6 liter slagvolum.
To av dem går på bensin og heter 1.6 T-GDI Smartstream hvorav den ene yter 150 hestekrefter og den andre 180. Sistnevnte tilbys med firehjulsdrift.
En dieselmotor ved navn 1.6 CRDi Smartstream kommer med 136 hestekrefter - også den med mulighet for firehjulsdrift.
Mer sikkerhet
Hyundai brukte mye tid under presentasjonen på å gi detaljer om multimediasystemene, nett-oppkoblingsmulighetene og alt man kan gjøre med Bluelink-appen for å holde kontroll på bilens systemer også på avstand.
Alt dette er tidsriktig og virker overbevisende, men vi vil komme tilbake til det når vi får anledning til å prøvekjøre bilen etter hvert.
Det samme gjelder den imponerende listen med avanserte sikkerhets- og assistansesystemer bilen kommer til å leveres med.
Forbedringene her inkluderer blant annet:
- Adaptiv cruise control som i samarbeid med navigasjonen, forutser en sving og reduserer hastigheten i henhold til det, for deretter å akselerere opp til fastsatt hastighet igjen.
- Kollisjonsputen mellom fører og passasjer foran, for å hindre at de skader hverandre når sammenstøtet gjør at de blir kastet rundt er et annet eksempel.
- En utvidelse av autobrems-funksjonen skal fungere i veikryss når det er risiko for kollisjon med et kjøretøy som kommer fra siden.
Vente og se ...
Nye Hyundai Tucson er utstyrt for å gjøre suksess nedover i Europa.
Utsiktene i Norge er mer usikre, særlig ettersom ladehybriden først kommer i løpet av neste år. Den vil da ha noen sterke og etablerte konkurrenter å bryne seg mot, som for eksempel Peugeot 3008 og Toyota RAV4.