AVANSERT FIREHJULSDRIFT: Via denne nye bryteren får Hyundai Santa Fe reale terrengegenskaper.

Nye Santa Fe:

Ny og mer effektiv firehjuls­drift på stor-SUV-en

Den nye ladehybriden Hyundai Santa Fe får avansert «terrengvelger».

Publisert

Hyundai Santa Fe

  • Første generasjon kom i 2001
  • Dagens generasjon er fra 2018 og er den 4. i rekken
  • Ny versjon lanseres senere i år på en ny, modulær plattform
  • Kommer til Norge bare som ladbar hybrid med bensin- og elmotor

dissNye Hyundai Santa Fe, som vi nylig la til i Motors bilkalender, lanseres i Norge i desember, og de første kundene vil få sine biler i første kvartal neste år.

Her i landet blir den nye, store SUV-en bare tilbudt som ladbar hybrid.

Produsenten har nå sluppet informasjon om bilens system for firehjulsdrift, som skal være en god del mer avansert enn på den utgående modellen.

Flere kjøreprogrammer

Bilen har fått et helt nytt dreiehjul i midtkonsollen der man kan velge mellom bilens fire kjøreprogrammer og de tre nye terrengmodusene.

Informasjon om valgt modus visualiseres både i instrumentpanelet - som selvsagt i tråd med tiden er fulldigitalt - og på navigasjonsskjermen.

Den nye generasjonen Santa Fe er Hyundais første modell i Europa med den nye kontrollfunksjonaliteten.

Systemet med den nye terrengvelgeren bygger videre på Hyundais firehjulstrekksystem HTRAC, og bidrar ifølge produsenten til en bedre kjøreopplevelse selv når forholdene er vanskelige.

MER AVANSERT: Nye Hyundai Santa Fe lanseres på slutten av året. Den er bygget på en ny, modulær plattform og får et nytt og mer avansert 4x4-system. Foto: HYUNDAI
MER AVANSERT: Nye Hyundai Santa Fe lanseres på slutten av året. Den er bygget på en ny, modulær plattform og får et nytt og mer avansert 4x4-system. Foto: HYUNDAI
MER AVANSERT: Nye Hyundai Santa Fe lanseres på slutten av året. Den er bygget på en ny, modulær plattform og får et nytt og mer avansert 4x4-system. Foto: HYUNDAI
MER AVANSERT: Nye Hyundai Santa Fe lanseres på slutten av året. Den er bygget på en ny, modulær plattform og får et nytt og mer avansert 4x4-system. Foto: HYUNDAI

Helautomatisk system

HTRAC-systemet distribuerer kraften automatisk mellom for- og bakhjulene avhengig av valgt kjøre- og terrengmodus, samt kjøreforholdene.

- I Hyundai jobber vi konstant med å grave etter nye muligheter for å forbedre kvaliteten på våre kjøretøyer, og i så måte levere enda bedre biler til våre kunder, sier toppsjef for produkt og markedsføring i Hyundai Motor Europe, Andreas Christoph-Hofmann.

- Med ny funksjonalitet som terrengvelgeren, er nye Santa Fe svært konkurransedyktig på teknologi og nyttefunksjonalitet, samtidig som den er tro mot sin SUV-arv og dermed er en pålitelig bil på de fleste underlag.

Kjøremodusene er disse:

  • Comfort: Normale kjøreegenskaper som skal gi god effektivitet og lavt forbruk
  • Sport: Forbedrede ytelser med økt rattmotstand, skarpere girskiftepunkter og sportsligere gasspådrag
  • Eco: Forbedret drivstofføkonomi med tilpasset akselerasjon, lavere dreiemoment og lavere utnyttelse av klimaanlegget
  • Smart: Et adaptivt system som skifter mellom de tidligere nevnte programmene basert på førerens kjørestil.

De ulike terrengmodusene kommer i tillegg til kjøreprogrammene som er nevnt og er laget for å optimere kjøring på ulike underlag.

Dette gjøres gjennom tilpasning av motorens dreiemoment, mønsteret i girskiftene, festet og distribusjonen av firehjulsdriften.

Terrengmodusene er som følger:

  • Snow: Skal optimere kontrollen over kjøretøyet gjennom å begrense hjulspinn, slik at bilen yter best mulig på glatte underlag og snø.
  • Sand: Skal optimere akselerasjonen og ytelsene for kjøring på myk sand og på veier med høy motstand
  • Mud: Skal optimere ytelsene for kjøring på glatte og ujevne veier med høy motstand.