<b>IMPONERER:</b> Ladbare RAV4 innfrir forventningene på elektrisk rekkevidde - og er best i klassen.
IMPONERER: Ladbare RAV4 innfrir forventningene på elektrisk rekkevidde - og er best i klassen.

Prøvekjørt: Toyota RAV4 ladehybrid

Toyota tar sjumilssteg mot elektrifisering

Bilverden venter spent på Toyotas elbilsatsing. I mellomtiden får folkefavoritten RAV4 ladbar teknologi og klasseledende rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Toyota har lenge annonsert at den ladbare utgaven av RAV4 vil sette en ny standard for elektrisk rekkevidde.

Rekkeviddeanslagene har variert fra 65 kilometer innen bilen ble typegodkjent – til formidable 100 kilometer, målt etter en norm basert på mer bykjøring.

Resultatet på papiret ble 75 kilometer.

Og resultatet i praksis på norske landeveier under ganske idelle forhold: 75 kilometer.

Klasseledende

Med andre ord:

Toyota har alle sine ord og målinger i behold. Rekkevidden er som normen.

Og den er definitivt klasseledende.

Nå skal det presiseres at 75 kilometer ble oppnådd av to av Motors kollegaer, som kjørte alene i hver sin RAV4.

Imponerende

Motor kjørte med to personer - og kom 69 kilometer før bensinmotoren begynte å brumme med sin tilstedeværelse.

Litt mer last utgjorde altså seks kilometer.

Uansett er dette imponerende resultater.

Rekkevidden er naturligvis det mest spennende knyttet til denne varianten av RAV4.

Men vi merket fort at det har skjedd mer med bilen enn at den kan mates med både strøm og bensin.

<b>STILLE I FJØSET:</b> Blant flere viktige forbedringer har RAV4 fått vesentlig lavere støynivå.
STILLE I FJØSET: Blant flere viktige forbedringer har RAV4 fått vesentlig lavere støynivå.

Akseptabelt nivå

På to andre områder har det også skjedd fremgang:

  • Den har fått et lavere støynivå.
  • Kjørefølelsen er blitt bedre.

Lyden først: Både motorrom og underlag er bedre isolert. Spesielt det siste har vært påpekt ofte av oss i Motor.

Hjulstøyen har vært en av RAV4 sine svakheter. Nå er den nede på et fullt akseptabelt nivå.

Og så kjørefølelsen: Dagens RAV4 er lett på rattet og kvikk i bevegelsene. Typisk japansk i oppførselen. Og egentlig ikke noe negativt i det.

Men den ladbare versjonen har en tyngre, mer eksklusiv kjørefølelse som kler en bil til over en halv million bedre.

Dessuten har bilen har blitt penere.

Her må vi ned på litt nerdenivå. Men når du først blir oppmerksom på det endrede listverket aller nederst på front- og bakspoiler, så ser du også effekten.

Outlander ut

Toyota har som plan å selge cirka 3000 ladbare RAV4 i løpet av de neste drøye fire månedene.

Om dette tallet ble spikret før eller etter nyheten om at Mitsubishi Outlander fases ut av Europa, vet vi ikke.

Men med Outlander forsvinner også den eneste opplagte konkurrenten til ladbare RAV4 i øyeblikket, med mindre noen får opp øynene for modellen som ufortjent går litt under radaren i dette segmentet, DS 7 Crossback.

  • Motor kommer tilbake med en større og mer omfattene test av ladbare RAV4.

Toyota RAV4 ladbar hybrid

  • 75 km. rekkevidde på strøm.
  • Firehjulsdrift.
  • 306 hk.
  • 520 liter bagasjevolum.
  • 1500 kg hengervekt.
  • Pris fra 498.000 til 580.000 fordelt på fire utstyrsversjoner.