37 HYDROGENBILER MOBILISERTE: For å markere ettårsdagen for hydrogeneksplosjonen i fyllestasjonen til Uno-X, samlet eiere og leasere av hydrogenbiler seg for å kreve bedre støtte fra regjeringen. Foto: Knut Moberg

Hydrogenbilene – hva nå?

– Regjeringen svikter hydrogenbilistene

Nylig presenterte regjeringen sin hydrogenstrategi for de neste årene. Men verken hydrogenbileiere, fyllestasjonoperatøren eller bilimportørene finner stort å glede seg over i den.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Hydrogenbilistene mobiliserer for å kreve at myndighetene satser på infrastruktur, som lovet.

Så sent som i 2018 lovte daværende klima- og miljøminister Ola Elvestuen trygghet for norske hydrogenbilkjøpere.

– Som forbruker skal du være trygg på at det kommer en systematisk utbygging med flere fyllestasjoner, sa Elvestuen den gangen til Motor.

Det løftet ble ikke holdt.

JEG LOVER: Løftet om hydrogenutbygging fra daværende klima- og miljøminister Ola Elvestuen fra høsten 2018, har ikke vært så mye verdt for landets hydrogenbileiere.

Startet lovende i 2016

Med blant annet støtte fra Enova så det en tid lovende ut da Uno-X la frem en plan for etablering av et landsdekkende fyllestasjon-nettverk for hydrogen etter å ha åpnet sin første hydrogenstasjon i Sandvika.

10. juni 2019 førte en eksplosjon på stasjonen i Sandvika at landets fyllestasjoner for hydrogen ble stengt.

STENGT: Ved den gamle Uno-X-stasjonen i Sandvika er det nå lukket og låst. Foto: Peter Raaum

Blant hydrogenbilistene som ble rammet av situasjonen var Margrethe Wam-Solvang, som i fjor fortalte Motor om den håpløse situasjonen hun hadde havnet i. Wam Solvang er i dag styremedlem i hydrogenbilforeningen.

I dag er det kun én offentlig tilgjengelig hydrogenstasjon i Norge – hvor tanking dessuten per i dag kun er tilgjengelig etter timebestilling.

Dette medfører naturlig nok en meget krevende situasjon for hydrogenbilistene.

Kjører fortsatt

– Jeg kjører min Toyota Mirai hver dag, sier en av dem, Lars Lund, til Motor.

– Det er en utmerket bil, komfortabel, stillegående og god å kjøre. Jeg bor i Asker og kjører inn til Oslo.

Lund legger ikke skjul på at det å fortsatt kunne kjøre i kollektivfeltet i bil med HY-skilter, i motsetning til i vanlig elbil, var en motiverende faktor.

– Bilen har jeg på leasingkontrakt, sier Lund.

– Det var noe Toyota oppfordret til, og det bidrar tross alt en viss trygghet med den usikkerheten som råder rundt teknologien.

Les også: Toyota Mirai prøvekjørt

Mobilisering

Lund er en av nærmere 40 hydrogenbilister som møttes på Høvik 8. juni, der årsdagen for hydrogeneksplosjonen på Kjørbo ble markert – blant annet med en innstendig appell til myndighetene om å gjøre noe for å få fart på utbyggingen av infrastruktur for hydrogenbilene.

Ved å mobilisere håper de å påvirke myndighetene til å øremerke støttemidler som bevilges til grønn energi via Enova. Initiativtaker og daglig leder i selskapet Hynion, som drifter den ene stasjonen på Høvik, er Ulf Hafseld.

Eksplosjonen ved Uno-X-stasjonen satte en stopper for selskapets videresatsing på utbygging av infrastruktur og i dag klarer Hynion bare såvidt å holde den eneste fyllestasjonen i landet i drift, delvis takket være de to importørene av hydrogenbiler, Toyota og Hyundai.

Et nytt marked for under 500 mill.

Til Motor forteller Hafseld at det ikke behøver å koste astronomiske summer igjen å få i gang markedet for hydrogenbiler, samt å sikre forsyningstrygghet for dagens hydrogenbilister.

– Med en investering på 15 millioner kroner og støtte til drift i tre år, til én million per år, er en hydrogenstasjon levedyktig, sier han til Motor.

KREVER KONKRETE PLANER: Ulf Hafseld, daglig leder i Hynion (bildet), konstaterer at det ikke er noen tiltak i regjeringens hydrogenstrategi som gir håp for hydrogenbilistene om en bedre og tryggere drivstofforsyning slik de lovte i 2018.

En av utfordringene hittil har vært at det ikke ytes støtte til driften.

– Et nettverk på bare 25 hydrogenstasjoner kan dekke behovene til 80 prosent av den norske befolkningen, hevder Hafseld.

Det tilsvarer med andre ord en investering på noe under en halv milliard kroner fordelt på noen få år – langt mindre enn det har kostet staten å gjøre elbilismen til den suksessen den er i Norge i dag.

Les også: - Billigere med infrastruktur for hydrogen- enn for elbiler

Om regjeringens hydrogenstrategi som nylig ble fremlagt, konstaterer Hafseld at det ikke er noen tiltak som gir håp for hydrogenbilistene om en bedre og tryggere drivstofforsyning.

Situasjonen er, ifølge Hafseld, meget anstrengt etter at begge de to nettverkene av hydrogenstasjoner som var kommet i gang er stengt ned de siste to årene.

– Introduksjonen av hydrogen i transport­sektoren er mye mer krevende i startfasen enn det er å introdusere el-drift, sier Hafseld.

– Der elbilene fikk en «flying start» ved at enhver tilgjengelig stikkontakt kunne brukes som drivstoffstasjon, må hydrogen ha dedikerte stasjoner på linje med tradisjonelle fossile drivstoff.

Hafseld vil ha en tydeligere linje fra myndighetene.

– Enova må nå få et mandat med nye retningslinjer for etablering av de første 25 hydrogen­stasjonene i Norge, sier han.

– Her må virkemidlene legges på linje med det som gis i andre land som ønsker å fase inn hydrogen i transportsektoren. Både USA (over 40 hydrogenstasjoner), Japan (over 90) og EU (har vesentlig bedre ordninger enn Norge, og har forstått at det må mer til enn det Enova har i nåværende rammer.

«2025-målet umulig uten hydrogen»

Nasjonal Transportplan inneholder målet om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2025. Innen 2030 skal dessuten alle varebilene, tre fjerdedeler av langdistansebussene og halvparten av de tunge godsbilene være utslippsfri.

Det er, ifølge Toyota, ikke mulig uten en stor satsing på hydrogen.

– Norge har ikke råd til å være hydrogensinke. Når det satses på hydrogen, må det også satses på personbilene. Norge må gjøre som andre europeiske land og støtte storstilt utbygging av fyllestasjoner. Vi er et langstrakt land der folk har vidt forskjellige behov. Hydrogen vil kunne gi mange flere nordmenn et nullutslippsalternativ, sier Espen Olsen, kommunikasjonssjef i Toyota Norge.

Toyota lanserer om kort tid annen generasjon av sin hydrogenbil Mirai.

– De som går over til hydrogen trenger ikke endre kjøremønster og fylling tar bare noen minutter. Dette gjør at hydrogen er et suverent alternativ for bilister flest i distriktene, sier Olsen.

Les også: BMW skal lansere hydrogendrevet SUV

Høna-og egget-syndromet

DEN NESTE: Toyota forbereder verdenslanseringen av andre generasjon Mirai. Her er kommunikasjonssjef Espen Olsen i døråpningen på bilen under en visning i Amsterdam tidligere i år. Foto: Peter Raaum

En av de viktigste forutsetningene for å sikre at hydrogen kan bidra til nullutslipp i transportsektoren, er at det satses på infrastruktur.

– Toyota har i flere år forsket, utviklet og investert i teknologier som kan bidra til utslippskutt i transportsektoren. Det er fordi vi vet at ingen enkelt teknologi kan løse utfordringene alene. Vi må bryte det ventemønsteret som holder hydrogen tilbake nå.

– De som vil bruke hydrogenkjøretøy venter på gassen og infrastrukturen; de som kan levere gassen venter på brukerne og infrastrukturen. Det må denne strategien legge opp til å endre, sier Olsen.

Skuffelse også hos Hyundai

Også den andre importøren av hydrogenbiler til Norge, koreanske Hyundai, sier seg overfor Motor lite imponert over myndighetenes innsats:

– Hyundai har i Nexo et produkt som er et fullverdig nullutslippsalternativ, og i så måte er det klart at hydrogenelektriske biler allerede er tilgjengelige, konstaterer produkt- og PR-manager Øyvind L. Knudsen hos Hyundai Norge.

– Det er lite nytt å spore i regjeringens strategi, og vi skulle gjerne sett et tydeligere initiativ rundt fylleinfrastruktur, sier Knudsen.

Les vår test av hydrogenbilen Hyundai Nexo