KJAPP: Går fra null til 100 omtrent like raskt som du sier «Faraday Future modell FF91». Men - når kommer den?

Faraday Future oppe og går igjen:

Tar sikte på Tesla-kunder med Volvo-eierens hjelp

Faraday Future har flere ganger vært ansett som fortapt, men rigger seg nå omsider for bilproduksjon. Sammen med Volvo-eier Geely.

Publisert Sist oppdatert

Det begynner å røyne på tidsmessig for Faraday Future, som onde tunger hadde begynt å kalle «Faraday Past».

For det er gått fire år siden den futuristisk spektakulære bilen de skulle lansere, FF91, ble vist på elektronikkmessen CES i Las Vegas (et den gang ganske innovativt grep for en bilprodusent).

Akrobatikk og krise

Siden 2017, mens pioneren Tesla har hatt en formidabel ekspansjon og passert milepæl etter milepæl i utviklingen sin, har Faraday Future vært gjennom flere kriser.

Gründeren, den kinesiske LeEco-sjefen Jia Yueting, som også var storinvestor i den andre vordende Tesla-rivalen fra California, Lucid Motors og sjonglerte vel mye med finansene, støtte på alvorlige økonomiske problemer og måtte trekke seg ut. Han gikk personlig konkurs høsten 2019.

FORTSATT TIDSMESSIG: Faraday Future er et hakk nærmere å bli Faraday Present.

Solid sjef, nye penger

Mange hadde dermed nærmest avskrevet den tidligere så lovende elbil-aktøren, men nå ser det ut til at de kommer seg på bena igjen.

Det er flere grunner til det.

For det første: En stabil og målrettet ledelse, med tidligere BMW i-sjef og Byton-gründer Carsten Breitfeldt i spissen. Han har hatt hovedfokus på å restrukturere selskapet og konsolidere verdiene som tross alt er skapt av nær 20 milliarder kroner investert siden selskapet ble grunnlagt i 2014.

For det andre: Selskapet har nylig inngått en avtale om fusjon med investeringsselskapet Property Solutions Acquisition (PSAC), som blir selskapets partner forut for børsnoteringen.

Det nye selskapet, Faraday Future Inc, vil bli notert på NASDAQ-børsen og transaksjonen forventes å gå gjennom i andre kvartal. Det er anslått at den vil skaffe selskapet ca. en milliard dollar (8,6 milliarder kroner) i frisk kapital.

Geely-avtale

For det tredje: Rammeavtalen med Volvo-eier Zhejiang Geely, den største privateide kinesiske bilprodusenten, som også blant annet produserer det bestselgende kinesiske bilmerket Geely i tillegg til, sammen med Volvo, Lynk&Co og Polestar, som begge er aktuelle for Europa.

Rammeavtalen innebærer på den ene siden at Geely tar en andel av kapitalen i Faraday Future i børsnoteringen, og på den andre at de utforsker mulighetene for at Faradays biler blir produsert av fellesforetaket som Geely og Apple-partner og iPhone-produsent Foxconn, som i fjor viste sin egen elbilplattform, er blitt enige om å danne.

Geely hadde allerede inngått en lignende avtale om produksjon av biler for Byton, som er en annen elbil-oppstart som har slitt med å komme ut av startgropen.

Slike avtaler gjør det mulig for Volvo-eieren å utnytte mer av sin produksjonskapasitet, som er langt fra fullutnyttet per i dag.

Dersom alt går slik Breitfeld og Faraday Future har planlagt, skal produksjonen av den lenge ventede modellen FF91 komme i gang innen et år etter at selskapet er introdusert på børs. Deretter skal produksjonen av en modell ved navn FF81 lanseres i 2023 og en FF71 i 2024 – ti år etter at Faraday Future så dagens lys.