LUKSUS-STEMNING: Lucid følger på mange måter i Teslas fotspor, men vil ta det lenger.

Får over 80 mil rekkevidde:

Utfordrer Tesla med 1095 hestekrefter

Lucid har vært på bilekspertenes radar i flere år, men først nå seiler den opp som den virkelige Tesla-rivalen.

Publisert Sist oppdatert

Lucid Motors

  • Elbil-oppstart grunnlagt i 2007 under navnet Atieva og basert i California - ikke langt fra Teslas hovedkvarter
  • Viste sin kommende Tesla-konkurrent , Lucid Air, første gang i 2016, men fikk økonomiske problemer
  • Reddet av saudi-arabisk kapital høsten 2018
  • Sier de skal få bilen, som blir en god del dyrere enn Model S, på markedet tidlig i 2021
  • Opptil 832 km rekkevidde

giEtter noen år med ned- og oppturer har omsider Lucid Motors klart å få sin Tesla-konkurrent klar til produksjon.

I januar ble det annonsert at det skulle skje i april - men så kom koronasituasjonen...

Men nå er bilen blitt vist i sine endelige utgaver, under en digital pressevisning overført fra hovedkvarteret i California denne uka.

Kler utfordrer-rollen

Mange elbilprodusenter er tidligere blitt kalt Tesla-konkurrenter, men så langt har ingen levd opp til det i den grad Lucid gjør nå.

For å starte med Lucid-sjefen selv, waliseren Peter Rawlinson: Han var som Chief Engineer hovedansvarlig for utviklingen av Model S hos Tesla.

Han har tidligere uttalt at han med Lucid ønsker å forbedre det han mente ikke var bra nok med Tesla.

Det mest symbolske er antakelig rekkevidden på opptil 832 km.

Og at Lucid Air vil kunne gå lenger enn Tesla på fulladet batteri er visst ikke bare skryt heller:

I sommer ble det verifisert av biltestere fra Bloomberg.

Bildeserie - bla frem eller tilbake med pilene øverst:

Fra blanke ark

Man aner unektelig en Elon Musk-inspirert grunnfilosofi hos utfordreren:

– Lucid Motors er drevet av å forbedre den elektriske bilen, og ved å gjøre det, å hjelpe til med å flytte hele industrien fremover, mot en raskere utbredelse av bærekraftig mobilitet, sa Rawlinson under presentasjonen.

Som Tesla har Lucid også valgt å starte med blanke ark og utvikle sine egne løsninger fra start, snarere enn å sette sammen et produkt ved utstrakt bruk av hyllevare fra underleverandører.

Produsenten hevder at denne første modellen, Air, er resultatet av en revolusjonerende, helhetlig tilnærming til måten å sette sammen en bil på.

Små, sterke motorer - mye plass

De kaller det Lucids rom-konsept. Ideen er å utnytte muligheten miniatyriseringen av det elektriske drivverket gir til å optimere tilgjengelig innvendig plass.

Lucids produktarkitektur som skal muliggjøre dette kalles LEAP (Lucid Electric Advanced Platform).

Bilens navn, Air, henspiller nettopp på det at det er plass til mye luft innvendig.

LEAP skal også danne grunnlaget for kommende modeller. Under presentasjonen ble det vist teaser-bilder av en kommende SUV, som skal få navnet Gravity.

Se hele presentasjonen 9. september her:

Vil gå lenger

Også her aner vi en strategi inspirert av Tesla.

Men Lucid vil legge listen enda høyere og lover det lille ekstra. Bedre batterier, raskere lading, mer effekt ...

Lucid skal altså ha klart å utvikle elektriske motorer som tar mindre plass samtidig med at de produserer mer effekt.

Ikke nok med det: Batteripakken, som er modulerbar, har en kapasitet på opptil 113 kWt i den største versjonen.

Den skal være pakket på en smart måte som gir høy energitetthet.

Det skal sies at troverdigheten til Lucid på dette feltet er styrket gjennom at selskapet har erfaring med batteriproduksjon tilbake til 2007

Det året ble selskapet grunnlagt under navnet Atieva, nettopp for å utvikle og produsere batterier for elbiler.

– Verdens raskeste lading

I dag er Atieva Lucids teknologi-avdeling. De forsyner blant annet Formel E-biler med batteriteknologi.

Det er denne bakgrunnen som gjør det lettere å tro på Lucid når de hevder at de vil tilby verdens høyeste ladehastighet.

Tallene er ganske visst egnet til å imponere, selv om vi mangler dokumentasjon som underbygger dem per nå.

Lucid lover en ladetid, på ladestasjoner som gir tilstrekkelig effekt, på bare 20 minutter for 480 kilometer rekkevidde.

Og maksimal ladehastighet oppgis til 1930 kilometer per time.

Flytter grenser

Ytelsene som oppgis står i stil med det øvrige. Den dyreste og heftigste versjonen, som lanseres først, har ikke den lengste rekkevidden.

Denne utgaven, Dream Edition, tilbyr derimot mest effekt: Hele 1.095 hestekrefter (1.080 bhp).

Og Lucid Motors akter å flytte grenser på andre områder også. De nevner blant annet en revolusjonerende lysteknologi basert på et nytt og egenutviklet mikrolinse-system som skal gi tusener av bittesmå lyskanaler.

Det skal gi tidenes beste billys, skal vi tro produsenten.

Også på sikkerhets- og assistansefronten er det avanserte saker. Her utfordrer imidlertid ikke Lucid Tesla direkte.

Det er nemlig ikke snakk om en selvkjørende bil, men de hittil mest perfeksjonerte systemene for førerassistanse på nivå 2 og 3.

Disse er basert på et sensorsystem med 32 komponenter som innbefatter radar, kameraer, høy-definisjons lidar-teknologi og ultralyd.

UNDER BYGGING: Slik skal Lucid Motors-fabrikken i Arizona se ut når den er ferdig. Produksjonen skal etter planen starte opp på slutten av året og skal gi 4200 arbeidsplasser i området, ifølge investeringsplanen forelagt delstatsmyndighetene.

Fra litt over 720.000 kr i USA

De fire følgende variantene ble presentert i går (prisene er de som gjelder i USA, før skattefradrag):

  • Lucid Air: Kommer i 2022 - pris fra under 80.000 dollar (ca. 720.000 kroner). Spesifikasjoner ukjent.
  • Lucid Air Touring: Kommer i annet halvår 2021 - pris fra 95.000 dollar (ca. 855.000 kroner). Effekt: 629 hk, rekkevidde: 654 km.
  • Lucid Air Grand Touring: Kommer sommeren 2021 - pris fra 139.000 dollar. (ca. 1.250.000 kroner). Effekt: 811 hk, rekkevidde: 832 km.
  • Lucid Air Dream Edition: Først ut, våren 2021 - pris fra 169.000 dollar. (ca. 1.520.000 kroner). Effekt: 1.095 hk, rekkevidde: 749 - 810 km.

Til Norge neste år?

En hel del norske interessenter følger spent med. Det har vært mulig noen tid å reservere bilen mot et depositum på 8.900 kroner.

Når vil så disse kunne få bilen sin?

Annemarte Norevik, som er PR- og kommunikasjonsrådgiver for Lucid Motors i Norge, opplyser til Motor at Nord-Amerika får biler først - i andre kvartal neste år.

Lucid vil komme med mer informasjon om levering i resten av verden på et senere tidspunkt.

Norevik understreker imidlertid at Norge er blant landene det satses på.