FARADAY FUTURE

Ypper mot Tesla

Det amerikanske elbilselskapet Faraday Future påstår at deres nylanserte premiummodell FF 91 går raskere enn Tesla Model S P100D, har lengre rekkevidde og kulere teknologi.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet Faraday Future (FF), etablert av gründerne Nick Sampson og  Jia Yueting i 2014, er nå i ferd med å lansere sin første bil, FF 91. Den lanseres ikke bare som en ny modell av elbil, men som en helt ny «art».

I markedsføringen av bilen kalles FF 91 intet mindre enn «The first of the Species». Faraday Future har planer om å rulle ut en rekke modeller, også billigere modeller, ifølge deres hjemmeside.

Verken detaljer om disse framtidige modellene, eller prisen på premiumbilen, er klar. FF 91 ble vist fram under den internasjonale elektronikkmessen i Las Vegas forrige måned.

LITE DETALJER: Faraday Future FF91 har vært godt hypet, men det har vært lite konkrete opplysninger om FF91-modellen.

Ifølge Faraday Future skal FF 91 gå fra 0-60 mph (97 km/t) på 2,39 sekunder, raskere enn Tesla Model S P100D. Batteriet på 130 kWh sørger for hestekreftene, som er oppgitt til å være 1050. Rekkevidden skal være på over 70 mil (NEDC).

Bilen skal også ha mye nyskapende teknologi, for eksempel skal den kunne kjenne igjen ansiktet ditt og låse opp for deg når du nærmer deg bilen, såkalt «Arrival Interface». Den skal også være en del av «tingenes internett» på en annen måte enn det andre biler kan i dag, blant annet skal bilen være utstyrt med langt flere sensorer enn andre biler. Batteriteknologien oppgis også til å være nyskapende, med verdens største energitetthet.

Faraday Future har ikke svart på Motors henvendelse, med spørsmål blant annet om når prisen på bilen antas å være klar, og hvor mange som hittil har forhåndsbestilt den.

Men ifølge selskapets tidligere uttalelser ble det forhåndsbestilt 64.000 biler de første dagene etter messen i Las Vegas. Flere har stilt spørsmål ved hvor forpliktende disse forhåndsbestillingene er og tallet betviles.

Sikkert er det at selskapet har en svært lekker hjemmeside og at FF 91 har vært godt hypet. Faraday Future ble ikke bare spådd å være en utfordrer for Tesla, men rett og slett selskapet som ville ta knekken på sin amerikanske elbilkonkurrent.

Tesla i Norge har ikke svart på Motors henvendelse om hvorvidt de ser Faraday Future som en utfordrer. Kanskje er det arroganse, kanskje er det et uttrykk for at de ikke tar Faraday Future seriøst.

Sjefen selv, Elon Musk, har så vidt vi har kunnet bringe på det rene, heller ikke kommentert på FF 91 eller på planene til Faraday Future.

KJAPP: Går fra null til 100 omtrent like raskt som du sier «Faraday Future modell FF91».

Etter hvert er også begeistringen rundt Faraday Future blitt avløst av spørsmål om hvor realistiske selskapets planer er, selv om bilen, eller betaversjonen av bilen, ble vist fram i Las Vegas. Alt gikk heller ikke sømløst under framvisningen i Las Vegas, blant annet klarte ikke bilen å parkere seg selv på første forsøk.

Faraday Futures biler skal ifølge selskapet bygges i en ny fabrikk i Nevada, like nord for Las Vegas. Men flere kilder melder at det har ikke vært tegn til byggeaktivitet her på lang tid. I en fersk pressemelding sier Faraday Future imidlertid at fabrikken vil bli bygget i 2017, og at bilene skal være klare fra 2018.

Nettstedet Business Insider melder at flere i Faraday Futures ledelse har forlatt selskapet de siste månedene, og at selskapet nå mangler kapital.

IKKE PÅ SKINNER: FF91 klarte ikke å parkere seg selv da den ble vist fram på messe i Las Vegas.

En kilde som oppgis å stå nær selskapet sier til Business Insider at dersom ikke visningen av modellen i Las Vegas fører til at selskapet klarer å hente inn frisk kapital, vil hele eventyret være over en gang før mai.

Selskapet har ikke ønsket å kommentere på dette. Faraday Future ble startet av Nick Sampson, som tidligere var leder for ingeniørene hos Tesla. Med seg har han Jiu Yueting, som også er den største investoren i Faraday Future. Kineseren Yueting står bak internettselskapet LeEco, som leverer mye av løsningene og teknologien til FF 91.