KAN BLI BILGIGANT: Avansert digitalteknologi og finansiell tyngde er nøkkelen for å lykkes i bilindustrien. Der stiller Apple sterkt.

Går i samarbeid med bilprodusentene:

Tekno-gigantene gir gass i det neste bilkappløpet

Teknologigigantene Apple, Baidu og Nvidia har store planer om å kapre markedsandeler blant bilkjøperne – med gjennombrudd innen batteriteknologi.

Publisert

Verdens store teknologiselskaper er i ferd med å bli tunge aktører i bilindustrien.

  • Google forsyner eksempelvis Volvo med en tilpasset versjon av sin Android-plattform, Android Automotive - som Polestars infotainment-system allerede er basert på .
  • Det kinesiske svaret på Google, søkemotorkjempen Baidu, skal på sin side lage «smarte biler» i samarbeid med bilprodusenten Geely (som for øvrig eier Volvo).
  • En annen teknologikjempe, Nvidia, samarbeider med Hyundai-konsernet om internettjenester og kunstig intelligens i bil.

Digital mobilitet

Det er nærmest en floskel å omtale moderne biler som «datamaskiner på hjul», men det blir faktisk en stadig mer presis betegnelse.

Volkswagens toppsjef Herbert Diess har gjentatte ganger understreket hvordan den tradisjonelle bilindustrien har hengt etter når det gjelder ny teknologi, nettopp det som gjorde det mulig for Tesla å få et stort forsprang.

Og det er flere år siden Apple ble nevnt første gang i forbindelse med et elbilprosjekt.

Mange tidligere ansatte i selskapet som har stått bak teknologisuksesser som Mac, iPod og iPhone, var med på å bygge opp Tesla.

En del av dem ble hentet tilbake til Apple for å arbeide med teknologiselskapets egne bilplaner.

Titan-prosjektet

«Project Titan» ble prosjektet kalt da det ble omtalt i 2015, åpenbart inspirert av Tesla. Det innebar utviklingen av et elektrisk kjøretøy fra bunnen av (iCar), basert på en digital teknologiplattform.

Siden ble det stille rundt planene, som riktignok ble revidert flere ganger før det meste av prosjektet ble avviklet tidlig i 2019. Da hadde planen utviklet seg til å dreie seg særlig om å utvikle teknologi til selvkjørende biler, men de rundt 200 medarbeidere på prosjektet ble sagt opp.

Like før årsskiftet kunne imidlertid nyhetsbyrået Reuters melde at Apple har blåst liv i elbilprosjektet igjen.

Fremtidsbatteri

Målet skal være å ha en bil i produksjon i 2024 og et nøkkelelement er en ny batteriteknologi, med såkalt Monocell-design, som ifølge innsidere sitert av Reuters, skal kunne gi dramatisk lengre rekkevidde og samtidig lavere kostnader.

Apple har ikke villet kommentere meldingen fra Reuters.

Industrieksperter ser imidlertid flere gode grunner til at Apple burde kunne lykkes med sitt bilprosjekt.

Bransjenettstedet Just-Auto refererer til analytikerne hos GlobalData som veier digital kompetanse og mestring av programvarerelaterte emner til hele 55 prosent av totalen blant faktorene som avgjør sjansen for suksess for en bilprodusent på lang sikt.

Suksessfaktor nummer én

Med andre ord: Har du stålkontroll på digital teknologi og på programvaresiden, har du allerede over halvparten av det som skal til for å lykkes som bilprodusent i fremtiden.

Hvis du også sitter på en solid kapital og i tillegg har tilgang til dagens mest konkurransedyktige og avanserte batteriteknologi og til en skalerbar teknologiplattform, har du kommet enda et godt stykke på vei.

Hvis du dessuten allerede besitter kompetanse innen internasjonale forsyningsskjeder og logistikk, og så bringer på banen en kompetent produksjonspartner, er du veldig nær 100 prosent.

Apple kan huke av for samtlige av disse faktorene…

Apple + Foxconn

Det er lite sannsynlig at Apple selv tenker å bygge noen bilfabrikk. Men når det gjelder industripartnere skal det ha vært samtaler mellom det California-baserte teknologiselskapet og Magna International, som har lang erfaring med produksjon av biler for mange merker – blant annet Jeep, Mercedes-Benz og BMW.

Mer interessant er kanskje det faktum at Apples eksisterende industripartner, Foxconn, som produserer iPhone for Apple i Kina, har utviklet en elbilplattform, som vi omtalte i fjor høst.

De har et prosjekt med mål om å ha et faststoffbatteri for elbiler klar for markedet nettopp i 2024.

For bare få dager siden ble det kjent at Apple var i samtaler med Hyundai-konsernet (merkene Kia og Hyundai) om et samarbeid om fremtidig bilteknologi.

Hyundai-samtaler

Søndag rapporterte koreanske IT News at Hyundai og Apple diskuterte planer om å samarbeide om å bygge biler i USA, nok en gang med planlagt oppstartdato i 2024.

Ifølge nettstedet inkluderte planen å utvikle en beta-versjon av Apple-bilen så tidlig som i 2022. Denne informasjonen ble imidlertid fjernet fra saken i etterkant .

Hyundai hadde selv annonsert intensjonen om et samarbeid med Apple i forrige uke, og aksjen steg markant da nyheten ble kjent. Så la Hyundai plutselig en demper på entusiasmen ved å komme med nye uttalelser om at de har samtaler med flere partnere, uten å nevne Apple spesifikt.