TILBYR PARTNERSKAP: Til tradisjonell bilindustri som sliter med digital tilpasning tilbyr iPhone-produsenten nå en fleksibel elbilplattform.
TILBYR PARTNERSKAP: Til tradisjonell bilindustri som sliter med digital tilpasning tilbyr iPhone-produsenten nå en fleksibel elbilplattform.

Foxconn viser elbilchassis:

Nå skal iPhone-produsenten lage egne elbiler

Vil bli leverandør av elbilkomponenter og utvikler faststoffbatteri.

Publisert

Foxconn

  • Teknologi- og elektronikkselskap basert i Taipei, Taiwan
  • Kjent for å produsere Apples iPhone ved sin fabrikk i Shenzen (Kina)
  • 12 fabrikker bare i Kina
  • 800.000 ansatte i 2017
  • Omsetning: Ca. 1.727 milliarder kroner (2019)

(Kilde: Wikipedia)

De er mest kjent som produsenten av Apple-produkter som iPhone. Men det Taiwan-baserte teknologikonsernet Foxconn har flere jern i ilden.

Blant annet leverer de komponenter til Tesla, og i januar dannet selskapet et samarbeidsforetak med Fiat Chrysler-gruppen (FCA), for å bygge elbiler i Kina.

Plattform og faststoffbatteri

Foxconn har nå utviklet og presentert en ny plattform for elbiler, MIH, som et element i en ny strategi for å bli en viktig leverandør av komponenter til elbil-industrien.

Selskapet ser for seg at denne kommer til å eksplodere de neste årene.

Nærmest i samme åndedrag annonserte selskapet at de vil lansere et batteri basert på faststoffteknologi i 2024. Batteriet basert på fast elektrolytt vil ifølge Foxconn være mye mer effektivt enn dagens litiumion-batterier.

Elbilbølgen kommer

I en pressemelding henviser Foxconn til Boston Consulting Groups prognose om at elbilmarkedet mellom 2025 og 2030 vil utgjøre 36 millioner kjøretøy årlig. Dette markedet vil selskapet, som har en solid virksomhet innen utvikling av prosessorer og IKT, å ta sin del av, i samarbeid med industrielle partnere.

Målet er, ifølge Foxconn, å bidra i betydelig grad til det voksende elbilmarkedet – i Taiwan og ellers i verden.

Chassiset som ble presentert er en «åpen» konstruksjon, som et dataprogram med åpen kildekode, der kundene selv tilpasser de ulike elementene til sine behov, og det inkluderer størrelsen, akselavstanden, typen hjuloppheng og – ikke minst – størrelsen på batteriet.

Foxconn kaller den en slags bilplattformenes Android-system.

Bilprodusenter som blir partnere vil dermed kunne finjustere plattformen etter egne ønsker. Deretter vil Foxconn produsere den etter kundens spesifikasjoner.

Integrasjon av bilindustri og IT

Hva gjør Foxconns inntreden i dette markedet interessant?

I nye biler som utvikles i dag er selve drivverket - i hovedsak motoren - i bunn og grunn det enkleste.

Selve plattformen og strukturen, med chassis som gjerne integrerer energilagringen (elbiler), må tilpasses stadig mer kompleks digital teknologi med et databasert operativsystem som nøkkelkomponenten.

Bilen som produkt er i hovedsak software-basert, noe filosofien bak Foxconns MIH baserer seg på.

Det er forståelsen av dette som har gjort at Tesla er blitt ledende innen denne teknologien, som i dag er den raskest voksende i bilindustrien.

Den har også gjort at de største bilprodusentene strever med å ta Sigjen forspranget - noe selv Volkswagen-sjefen har måttet innrømme.

Basert på teknologisamarbeid

— Foxconn har som visjon å arbeide med ledende kunder over hele verden for å skape en sammenkoblet med smart teknologi, sa Young Liu, styreformann i Foxconn Technology Group, under presentasjonen av elbilplattformen.

— Det gjør vi ved å tilby neste generasjon teknologiløsninger til kunder og samarbeidspartnere. Slik blir disse i sin tur blir i stand til å forsyne sine kunder med de mest høyverdige produktene.

— Foxconn fortsetter å være dedikert til forskning og utvikling på den neste generasjon teknologier innenfor nye industrisektorer, produkter og produksjonsprosesser. Vi grunnla Foxconn Research Institute for å oppnå raskere konsept- og teknologiutvikling for bedrifter, produkter og produksjonsprosesser, sa Young.

Ifølge Foxconn-sjefen er målet å ha en andel på ti prosent av elbilmarkedet i 2025.

Powered by Labrador CMS