BYGGER FREMTIDEN: VW-konsernets toppsjef, Herbert Diess, bekrefter nok en gang at det er Tesla, verdens mest verdifulle bilprodusent, som er referansen. Her under Power Day sist uke.Foto: VOLKSWAGEN AG
Ny plattform, bedre programvare:
Slik er Volkswagens plan for å knuse Tesla
Gigantiske batteriplaner i Europa og en ny produktarkitektur med effekt for hele konsernet skal hjelpe VW til å ta innersvingen på Tesla med neste generasjon elbiler.
«Artemis-prosjektet», «Trinity-prosjektet», «Apollon-prosjektet», «VW OS 2.0», «SSP». Kjent prosjekt har mange navn, også når det gjelder nøkkelbegreper og bestanddeler i Volkswagen-konsernets planer for fremtiden.
Det handler om målrettede prosjekter for å utvikle neste generasjon produktarkitektur for elektriske biler, inkludert kommende selvkjørende modeller og neste generasjon operativsystem.
Konsernet har med andre ord store ambisjoner og har de siste dagene brukt mye tid og krefter på å utbasunere disse for all verden.
Store batteriplaner
Det er bare få dager siden VW organiserte sin første «Power Day», som det er vanskelig ikke å se som et svar på Teslas Battery Day i fjor høst.
Svenske Northvolt Ett i Skellefteå får sin kapasitet utvidet til 40 GWt, som blir standarden for kjempefabrikkene.
Det klart uttrykte ønsket om ikke å være avhengig av asiatiske underleverandører for sin batteriforsyning skal, ifølge Automotive News ha vakt bekymring hos de koreanske battericelle-leverandørene, som nylig fikk beskjed om at de ikke var en del av VWs fremtidige batteriplaner.
De fremtidige battericellene vil ha prismatisk, standardisert format uavhengig av batterikjemi. Det gir fleksibilitet med mulighet for forbedring av batteriteknologien i etterkant uten å måtte endre alle produksjonsprosessene.
Ifølge den tyske produsenten skal dette kunne gi en kostnadsreduksjon på 50 prosent for batteripakker til de rimeligere bilene, og på 30 prosent i de dyrere segmentene.
Batteridagen til VW ble torsdag fulgt opp av Audi, som avholdt sin globale pressekonferanse der premium-merkets viktigere rolle som teknologisk pådriver i konsernet ble understreket.
– Vi er veldig glade for at Tesla satte i gang hele bevegelsen mot elektromobilitet for alvor, og vi kommer til å satse stort på å bli verdensledende på området i årene som kommer, lovet Audi-sjef Markus Duesmann, som også er ansvarlig for teknologiutvikling på konsernnivå.
Under pressekonferansen ble det også bekreftet at det arbeides med et «Apollon-prosjekt», som blir et samarbeidsprosjekt med VW basert på neste generasjon elbilplattform (se lenger ned).
Disse begivenhetene - som selvsagt foregår digitalt i disse korona-tider - akkompagneres av en velregissert offensiv på sosiale medier, der toppledelsen i første rekke benytter Twitter og LinkedIn som viktige kommunikasjonskanaler.
I etterkant av Power Day tvitret Herbert Diess blant annet:
«Elektrisk mobilitet har vunnet løpet! Derfor har batterier og lading blitt kjernevirksomhet for Volkswagen AG.»
E-Mobility has won the race! Therefore battery and charging has become core business of @VWGroup. On our #VWPowerDay we presented our roadmap till 2030: https://t.co/3PWs2NC0Sz
Volkswagen er, som største tyske bilprodusent, i frontlinjen. Men også de to premium-produsentene BMW og Mercedes har gradvis beveget seg mot lignende strategier.
Tirsdag avslørte BMW-konsernet for sin del mer av sin neste etappe, som de kaller Neue Klasse, som også innebærer at man orienterer seg mot dedikert elbilteknologi.
BMW lover «helt redefinert IT og software-arkitektur, en ny generasjon med høytytende elektriske drivlinjer og batterier, samt en radikal ny tilnærming til bærekraft for hele bilens livssyklus. Disse vil utgjøre grunnlaget for en ny tidsalder, hvor selskapet skal sette nye standarder for elektrifisering og digitalisering».
Samtidig annonserer BMW en fremtidig helt ny battericelledesign som dramatisk skal redusere det elektriske forbruket under kjøring.
Vi aner noen paralleller her.
Enhetlig plattform
I etterkant av VWs batteridag er det blitt annonsert at VW-gruppen i fremtiden kommer til å satse på en eneste plattform for neste generasjon elbil, som vil komme etter dagens ID-biler.
Plattformen har fått navnet SSP, som står for Scalable Systems Platform. Scalable (skalerbar), er et viktig stikkord her, da det betyr at den kan tilpasses ulike bilstørrelser og -segmenter.
Diess avslørte disse planene under et intervju med britiske Autocaretter resultatfremleggelsen tirsdag.
Målet er å utvikle et referansekjøretøy - en flaggskipmodell - med «radikalt» nyutviklede produksjonsmetoder. På samme måte som Tesla lenge har gjort, vil Volkswagen gjennom prosjektet også utvikle nevrale nettverk for selvkjørende biler.
Underveis, og som en første etappe, fortsetter utrullingen av elbiler basert på MEB-plattformen, som skal benyttes som basis for hele 27 biler i alt frem til 2023 - etter ID.3, ID.4 og Skoda Enyaq kommer blant annet Cupra Born, Audi Q4 e-tron, ID.5 og ID.6.
Den fremtidige elbilplattformen vil erstatte både dagens MEB-plattform og PPE-plattformen.
– SSP-plattformen vil erstatte de eksisterende plattformene over lang tid. Oppstarten blir med Artemis i 2024/2025, sa Diess til Autocar.
Dette skulle i så fall bety at det er Audis kommende flaggskipmodell som blir først ut med den nye produktarkitekturen, og ikke Trinity-modellen.
Volkswagens Trinity-modell skal nemlig etter planen være markedsklar først i 2026. Da skal den være selvkjørende på nivå 2+, har Brandstätter tidligere uttalt. Målet er at den på visse typer veier skal kunne være på nivå 4 innen 2030.
– Den nye plattformen vil på et tidspunkt bli gruppens unike ryggrad, men her snakker vi etter 2035, sa VW-toppsjefen.
Standardisering og oppskalering
Det hele er selvsagt et ledd i den mer langsiktige strategien til konsernet, der den første etappen er å ta igjen Tesla på teknologisiden, noe konsernledelsen har vært tydelige på ved flere anledninger.
For så å bli ledende i markedet, satses det på kostnadseffektiv storskalaproduksjon basert på stadig mer standardiserte komponenter, noe VW-konsernet utvilsomt har den nødvendige tyngden og størrelsen for å oppnå.
– Volkswagens plattformer er viktige byggeklosser for å oppnå suksess og vi bringer plattformtilnærmingen til et nytt nivå, sa Diess.
Den tyske giganten, som måtte se seg skjøvet ned på annen plass blant verdens bilprodusenter av Toyota i 2020, vil i tråd med denne strategien innføre omfattende standardisering av det tekniske grunnlaget for alle konsernets merker.
Det inkluderer bruken av standardiserte plattformer, programvare, batterier og mobilitetstjenester.
Allerede i dag praktiseres utstrakt plattformdeling mellom gruppens merker – Audi, Bentley, Porsche, Seat, Cupra, Skoda og Volkswagen– men det vil i fremtiden gjøres i enda større skala for å ta større andeler av elbilmarkedet.
– Hvor mange plattformer trenger et konsern? spør Herbert Diess retorisk i intervjuet med Autocar.
– Vi mener differensieringen av plattformer, som har med ulike drivlinjekonsepter å gjøre, ikke lenger er relevant fordi alle nye plattformer har et batteri-rullebrett. Det gir oss en stor grad av skalerbarhet fordi de enkelt kan ta imot ulike batteristørrelser og så videre.
På programvaresiden, der læringskurven på konsernnivå har vært bratt og langt fra uproblematisk, har gruppen investert tungt i divisjonen Car.Software og utvikler for tiden neste generasjon VW OS - operativsystemet som vil anvendes på konsernnivå av alle merkene i årene som kommer.
Også dette systemet ventes å bli introdusert først på modellen som skal utvikles gjennom Artemis-prosjektet.