BEDRE OG BILLIGERE: Tesla-sjef Elon Musk under «Batteridagen» i Palo Alto i natt.

Tesla-sjefen lovet batteri-revolusjon:

– Selvkjørende elbil til 235.000 innen tre år

Elon Musk slapp tre store nyheter under Teslas «Batteridag» natt til onsdag: Revolusjonerende batteriteknologi, en ny billigmodell til 235.000 kroner, og en kraftig forbedret Model S.

Publisert Sist oppdatert

Elon Musk presenterte nyhetene under «Batteridagen» som ble avholdt etter selskapets årlige aksjonærmøte i California.

Tilhørerne var plassert bak rattet på vel 300 Model 3-biler som stod sirlig oppstilt på parkeringsplassen ved selskapets anlegg i Fremont, og de tutet flittig i hornet etter hvert som nyhetene ble presentert.

Musk brukte det meste av presentasjonen på batteriteknologien, men la oss ta nyhetene i den rekkefølgen de kommer til markedet:

Rekordrask Model S

Det gamle flaggskipet Model S kommer i forbedret utgave med lansering i 2021.

Model S Plaid skal ha toppfart på over 320 km/t og gjøre 0-100 km/t på like over to sekunder, noe som i følge Tesla skal være raskeste akselerasjon på en serieprodusert bil noensinne.

Samtidig økes rekkevidden med over 30 prosent: Plaid skal kunne gå over 840 km på én lading.

Men ikke bare er kraften økt, også prisen har skutt i været. På Teslas nettside ligger nå Plaid inne med en pris på 1.399.990 kroner – som er 650.000 kroner mer enn startprisen på en Long Range-variant.

Ny billigbil

Musk hadde nyheter også for dem med et smalere bilbudsjett.

For hvis hans drøm om en global bilpark med nullutslipp og ladbare batterier skal oppfylles, må prisen på bilene ned. Nøkkelen er lavere batterikostnader. Og der ser Tesla nå for seg et nytt knekk nedover på priskurven slik at en lavprisbil blir mulig.

– Jeg forventer at vi kan tilby en elbil til 25.000 dollar (ca. 235.000 kroner) i løpet av tre år. Og den vil være helt selvkjørende, sa han.

Musk ga ikke spesifikasjoner om bilen, men har tidligere antydet at en rimeligere modell kan bli utviklet i Kina – og få over 300 km rekkevidde.

Batteriløft

Det er den nye batteriteknologien som muliggjør en elbil til nær halvparten av prisen på dagens Model 3.

Med en ny og større type battericeller (kalt 4680, etter målene på cellen som er 46 mm diameter og 80 mm lengde) skal Tesla produsere batterier som har fem ganger så mye energi og seks ganger så mye kraft som dagens batterier, samtidig som prisen reduseres til det halve.

Musk varslet at Tesla skal trappe opp batteriproduksjonen dramatisk, med et anslag om å levere tre terawatt-timer i året i 2030 – som betyr 85 gangers økning fra dagens produksjonsnivåer ved batterifabrikken i Nevada.

LYDHØR FORSAMLING: Nær 300 Model 3 stod oppstilt foran scenen på «Batteridagen».

Skuffet marked

Aksjemarkedet reagerte med skuffelse på nyhetene fra Elon Musk.

I etterhandelen onsdag falt Tesla-aksjen med over fem prosent, trolig først og fremst fordi markedet hadde ventet at den nye batteriteknologien skal kunne introduseres mye raskere enn det tidsbildet Musk tegnet opp.

Men det endrer ikke det faktum at aksjen stadig har steget 400 prosent hittil i 2020, og nå omsettes på et nivå hvor forholdet mellom aksjens pris og selskapets egenkapital per aksje knapt har sin like.

Den såkalte P/E-ratioen (pris delt på egenkapital per aksje) er på nesten 1100. Det er hinsides nivåene til andre store bilprodusenter. General Motors har nå en P/E på 27, Volkswagen er på 14, Toyota er på 12, FiatChrysler på 5.

Skutt fart

Tesla har siden 2017 produsert batterier ved Gigafactory i Nevada sammen med Panasonic. Nylig har de tatt leveranser fra kinesiske CATL og sørkoreanske LG, primært for produksjonen i Kina, mens også i noen grad for bilene som er laget for Europa.

I august varslet Panasonic investeringer på 100 mill. dollar for å sette opp en ny produksjonslinje i Nevada.

Men Tesla har hele tiden jobbet for selv å kunne produsere batterier som har opptil 70 prosent forbedring i energitettheten.

De siste månedene har dette arbeidet skutt ytterligere fart gjennom oppkjøp av flere batteriprodusenter.