RIGGET FOR ELBIL-PRODUKSJON: Bildet viser produksjon av Taycan i Zuffenhausen. Neste Macan skal bygges i Leipzig fra 2022. Foto: Porsche
RIGGET FOR ELBIL-PRODUKSJON: Bildet viser produksjon av Taycan i Zuffenhausen. Neste Macan skal bygges i Leipzig fra 2022. Foto: Porsche

Ny Porsche Macan på trappene:

Kan få elektrisk Porsche i folkelig prisklasse

Porsche forbereder produksjon av en elektrisk Macan fra 2022. Det vil bli den tredje helelektriske Porschen etter Taycan og den kommende Taycan Sport Turismo.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Neste Porsche Macan blir helelektrisk – i samarbeid med Audi.

Bilen vil kommer på en ny plattform for elektriske kjøretøy som Porsche utvikler med konsernkollega Audi, foreløpig med navnet PPE for Premium Platform Electric. Dette er altså ikke den grunnarkitekturen som brukes i e-tron-plattformen (modifisert MLB, ikke-dedikert elektrisk) eller Q4 e-tron-plattformen (MEB).

I en artikkel i tyske Automobilwoche bekrefter utviklingssjefen i Porsche, Michael Steiner at bilen ville baseres på den nye plattformen. PPE-plattformen, som ble vist frem første gang i 2019, er 100 prosent batterielektrisk.

Les også: Her er vårt test av Porsche Taycan Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)
SNART ELEKTRISK: Porsche Macan.
SNART ELEKTRISK: Porsche Macan.

Hopper ned i pris

Det betyr at det ikke er snakk om noen ny Macan med forbrenningsmotor. Imidlertid vil Porsche en tid fortsette å tilby dagens bensindrikkende generasjon parallelt med den elektriske nykommeren.

Etter Taycan (2019) og Taycan Sport Turismo (shooting break-varianten av Taycan som kommer i 2021) tar Porsche ventelig et hopp ned i prisskalaen med andre generasjon Macan.

Selv om heller ikke elektrisk Macan blir noen billig bil, vil den i det minste senke prisen på inngangsbilletten til det elektriske Porsche-universet.

Les også: E-tron med stort eller lite batteri?

ELBIL-PLATTFORMENE: Dette skjemaet fra Audi viser to av plattformene Porsche vil bruke. J1 Performance benyttes av Taycan og den kommende Audi e-tron GT, mens PPE-plattformen (nærmest), vil være basis for Porsche Macan.
ELBIL-PLATTFORMENE: Dette skjemaet fra Audi viser to av plattformene Porsche vil bruke. J1 Performance benyttes av Taycan og den kommende Audi e-tron GT, mens PPE-plattformen (nærmest), vil være basis for Porsche Macan.

Ned mot halvmillionen?

Med stadig fallende batteripriser skal Porsche ha som mål å kunne tilby bilen til en  innstegspris som skal ligge på et sammenlignbart nivå med dagens tilsvarende bensin-utgave. 

Da kan vi i så fall muligens snakke om priser her i landet ned mot 500.000 kroner, med alle forbehold om valutakurser og at avgiftsnivået på elbiler holdes på 2020-nivå til 2022-23.

Det er da neste generasjon Macan etter planen skal komme på markedet.

Det er på det rene at også den kompakte el-SUV-en vil kunne lades med opptil 350 kW effekt takket være 800 volt-systemet som også Taycan bruker.

Les også: Racer-versjonen av Audi e-tron Sportback prøvekjørt
Powered by Labrador CMS