MERCEDES EQS-RIVAL: Audi setter alle kluter til for å kunne rivalisere med de beste. Her konseptbilen Aicon (2017).

«Skal hete A9 e-tron»:

Audi utvikler nytt elektrisk flaggskip

Den ferske toppsjefen i Audi akter ikke å la merket havne i bakleksa.

Publisert

Artemis-prosjektet

  • En kompakt, ubyråkratisk arbeidgruppe som skal lede fremtidsrettede, høyteknologiske utviklingsprosjekter for Audi
  • Første produkt skal være et elektrisk, flaggskip og teknologidemonstrator - kanskje ved navn A9 e-tron, ventet i 2024.

Markus Duesmann overtok som Audi-sjef etter Bram Schot i april, men markerer seg allerede på synlig vis.

Han har startet arbeidsgruppen Artemis, et hurtigarbeidende, smidig team som har som målsetning å utvikle fremtidige elektriske modeller og økosystemene rundt, uten å ha en stor organisasjons byråkrati som hemsko under arbeidet.

Her har sannsynligvis Duesmann lagt til grunn vanskelighetene han har erfart under utviklingen av MEB-plattformen og ID.3 i Volkswagen-systemet, der Duesmann fortsatt er ansvarlig for teknologiutvikling.

Starter på toppen

Det første annonserte bilprosjektet er en kommende flaggskip-modell:

En elektrisk luksusbil i øverste sjikt som vil bli Audis konkurrent til den kommende Mercedes-toppmodellen med eldrift, EQS.

Til å lede Artemis har Duesmann utnevnt Alexander Hitzinger, som tidligere både har jobbet med Apples Titan-prosjekt med teknologi for selvkjørende biler, hatt ledende stillinger innen motorsport både hos Porsche, Red Bull og Cosworth, og ledet utviklingen av den elektriske folkevognbussen ID.Buzz.

Duesmann presiserer at selv om Artemis skal være selvgående og arbeider utenom konsernstrukturen. har de Volkswagen-gruppens ressurser til disposisjon ved behov.

Bildeserie - klikk på pilene øverst til høyre og venstre for å bla:

AMBISJONER: Audi planlegger å selge 800.000 elbiler innen 2025. Bildet viser konseptbilen Aicon (2017). Foto: AUDI
KAN BLI A9 E-TRON: Audi Aicon (2017). Foto: AUDI
AI:TRAIL: Et annet Audi-prosjekt som kan videreutvikles: Kompakt, futuristisk, Mars-rover-inspirert terrengbil. Foto: AUDI
PORSCHE-SAMARBEID: Interiøret i Audi e-tron GT. Foto: AUDI
VIST I SHANGHAI: Audi Aicon, Audi AI:ME. Foto: AUDI
Audi AI:ME. Foto: AUDI
SELVKJØRENDE: Interiøret i Audi AI:ME. Foto: Audi
EL-RACER: Audi AI:Race, også kjent som Audi PB18 e-tron, ble avduket som konseptbil ved banen Laguna Seca i California i 2018. Da sa Audi at bilen skulle i produksjon. Foto: AUDI
VIL DYNAMISERE: Den ferske sjefen for Audi AG, Markus Duesmann - her med en e-tron Sportback. Foto: AUDI

Elektrisk A7- og A8-etterfølger

Ifølge det britiske magasinet Autocar, som siterer interne kilder hos Audi, er det godt mulig den kommende flaggskipmodellen vil få navnet A9 e-tron.

Utviklingen foregår som en forlengelse av Aicon-prosjektet i fra 2017, som resulterte i en konseptbil som svarer omtrent til beskrivelsen som gis av den fremtidige luksus-elbilen.

Ifølge de samme innsiderne skal nemlig bilen være en sportslig designet sedan - eller liftback (som Tesla Model S) - og være på størrelse med dagens Audi A7, men med innvendig plass som en A8.

Teknologi i høysetet

Den teknologisk avanserte modellen, som naturligvis vil ha 5G-tilkobling som standard, OTA trådløs programvareoppdatering, AR (utvidet virkelighet) og V2X-kommunikasjon mellom bilen og omgivelsene, skal etter planen være klar i 2024.

Det ligger i kortene at Artemis også vil få ansvaret for videreutviklingen av andre prosjekter. Som den kompakte, urbane elbilen nytolkningen av A2, vist som konseptbilen AI:ME i 2019.

Produksjonsversjoner av konseptene AI:Race og AI:Trail skal også være til vurdering.

Få fart på utviklingen

Ut over disse bilprosjektene er det meningen at Artemis skal spille en betydelig rolle i å utvikle nye og mer effektive arbeidsmetoder og teknologier til bruk for resten av konsernet med tiden.

Ideen har vært å fremelske dynamismen og smidigheten man finner i teknologiske oppstartsbedrifter og i motorsport-team.

Både Audis teknologiutviklingsenhet InCampus og VW-gruppens nystartede programvarehus Software.org kommer til å bidra til Artemis' aktiviteter.

Gruppen vil også samarbeide tett med Porsche, spesielt med utvikling av produktplattformer - noe Audi og Porsche allerede har gjort med J1-plattformen som benyttes av Porsche Taycan og den kommende Audi e-tron GT.

Neste plattform på menyen er den såkalte PPE-arkitekturen, som visstnok først skal være basis for neste generasjon Porsche Macan, som blir helelektrisk.

TILBAKE TIL FREMTIDEN? Et annet prosjekt for Artemis kan bli produksjonsmodellen av AI:ME - en nytolkning av A2 (1999-2005). Kanskje A2 e-tron?

Teknologi-ambisjoner

Duesmanns mål er å gjenopprette Audis gode rykte som teknologileder og rettferdiggjøre slagordet som på tysk lyder «Vorsprung durch Technik» - forsprang gjennom teknologi.

En liten arbeidsgruppe har muligheten til å eksperimentere litt og arbeide med mer frihet til å komme frem til de mest effektive metodene, noe Duesmann legger til grunn for aktiviteten til Artemis.

Hurtig prototype-utvikling skal benyttes både for modellutvikling og innsamling og forvaltning av data.

Konkurransen om lederskap innenfor fremtidens teknologier begynte for lenge siden - det er på tide med store sprang for dem som oppdaget det litt vel sent.

Det har Markus Duesmann åpenbart forstått.