<b>HAR SKAPT BRUDULJE: </b>Trang fødsel for VWs nye elbiler, særlig ID.3, har sendt sjokkbølger gjennom konsernledelsen.
HAR SKAPT BRUDULJE: Trang fødsel for VWs nye elbiler, særlig ID.3, har sendt sjokkbølger gjennom konsernledelsen.

Datakrisen hos Volkswagen:

Audi har overtatt kontrollen med VW

Det har vært urolige tider i VW-konsernledelsen. Nå overtar Audis toppsjef ansvaret for den viktige programvaredivisjonen i Volkswagen.

Publisert

IT-trøbbel hos VW

  • Umiddelbart etter at nye VW ID.3 ble satt i produksjon høsten 2019, ble det rapportert om problemer med ferdigstillelsen av den viktige programvaren til bilen.
  • De produserte bilene har blitt parkert på store parkeringsplasser i påvente av manuell oppdatering av programvaren
  • I juni startet salget av ID.3 her i landet. De første kundene vil måtte oppdatere programvaren hos forhandler når denne blir klar, mest sannsynlig en gang i 2021.
  • Også nye VW Golf 8 og Skoda Octavia har blitt ofre for datatrøbbelet og utleveringene til kunder måtte stanses.
  • 15. juli 2020 ble det kjent at sjefen for programvareutviklingen måtte gå og at ansvaret for videre utvikling på konsernnivå ble flyttet fra VW til Audi.

Helt siden produksjonen av VWs ekstremt viktige nye elbil, ID.3, begynte i fjor, har det tyske bilkonsernet slitt med å få på plass programvaren som skal ivareta bilens avanserte funksjoner.

I og med at en moderne bil i bunn og grunn er en datamaskin på hjul, er det kritisk at operativsystem og systemarkitekturen er veldesignet så systemene - ikke minst sikkerhets- og assistansesystemene, fungerer sømløst og er driftssikre.

Ikke i mål

Volkswagen-ledelsen har ikke klart å ha den nødvendige kontrollen på utviklingen av programvaren.

Derfor vil ID.3-modellen som nå er i salg i første omgang mangle en del funksjoner som må oppdateres i etterkant.

Dessuten: Oppdateringen må gjøres hos en forhandler, trådløs oppdatering (OTA) er ennå ikke tilgjengelig.

Slikt får selvsagt konsekvenser for organisasjonen internt og grepet som nå er tatt er å gi toppsjefen i Audi og en stigende stjerne i konsernets ledelse, Markus Duesmann, hovedansvaret for programvareutviklingen.

Det rapporterer den ledende tyske økonomi- og næringslivsavisen Handelsblatt.

Sparker programvaresjefen

I forrige uke annonserte nemlig konsernsjef Herbert Diess at sjefen for programvare i VW-gruppen, Christian Senger, må gå.

Samtidig er det besluttet å flytte ansvaret for programvareutviklingen fra Volkswagens hovedkvarter i Wolfsburg til Ingolstadt, der Audi har sitt hovedsete.

Audi-toppsjef Markus Duesmann blir dermed øverste ansvarlig.

Skiftet kommer ikke helt overraskende, all den tid Duesmann fra før er teknisk utviklingssjef for VW-konsernet – i tillegg til å lede Audi.

Ny sjef for car.software-divisjonen, som er det nylig etablerte selskapet for programvareutvikling i konsernet, er Dirk Hilgenberg.

Han skal ifølge Duesmann ha omfattende internasjonal erfaring med utvikling og integrering av IKT-systemer og programvare.

<b>STADIG MER MEKTIG:</b> Audis relativt ferske toppsjef Markus Duesmann får ansvaret for programvare i VW-konsernet.
STADIG MER MEKTIG: Audis relativt ferske toppsjef Markus Duesmann får ansvaret for programvare i VW-konsernet.

Operativsystemet til Artemis

Den store bøygen har vært utviklingen av kjernen i systemarkitekturen, operativsystemet. Ansvaret for denne legges nå til den utplasserte forretningsenheten or rask og smidig teknologiutvikling ved navn Artemis.

Artemis er fra før gruppen som arbeider med de fremtidige elbilene til Audi - blant annet det annonserte flaggskipet som blir en konkurrent til Mercedes EQS.

Gruppen opererer utenfor den etablerte konsernstrukturen for ikke å hemmes av unødig byråkrati. Den nyutnevnte Artemis-sjefen, Alexander Hitzinger , rapporterer direkte til Duesmann.

Det ferdige operativsystemet med full funksjonalitet vil først bli installert i en kommende Audi-modell.

Gigantisk datasatsing

Car.software kommer på sin side til å ha rundt 5.000 IT-spesialister som har oppgaven med å utvikle felles programvare for alle personbilmerkene i VW-konsernet (inkludert Skoda, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini og Bugatti).

Audi overtar samtidig med ansvaret for Car.software ansvaret for å kartlegge mulighetene for fremtidige, nye forretningsområder basert på de egenutviklede IKT-løsningene. Over 7 milliarder euro (mer enn 70 milliarder kroner) skal investeres i denne aktiviteten frem til 2025.