
Datakrisen hos Volkswagen:
Audi har overtatt kontrollen med VW
Det har vært urolige tider i VW-konsernledelsen. Nå overtar Audis toppsjef ansvaret for den viktige programvaredivisjonen i Volkswagen.
Helt siden produksjonen av VWs ekstremt viktige nye elbil, ID.3, begynte i fjor, har det tyske bilkonsernet slitt med å få på plass programvaren som skal ivareta bilens avanserte funksjoner.
I og med at en moderne bil i bunn og grunn er en datamaskin på hjul, er det kritisk at operativsystem og systemarkitekturen er veldesignet så systemene - ikke minst sikkerhets- og assistansesystemene, fungerer sømløst og er driftssikre.
Ikke i mål
Volkswagen-ledelsen har ikke klart å ha den nødvendige kontrollen på utviklingen av programvaren.
Derfor vil ID.3-modellen som nå er i salg i første omgang mangle en del funksjoner som må oppdateres i etterkant.
Dessuten: Oppdateringen må gjøres hos en forhandler, trådløs oppdatering (OTA) er ennå ikke tilgjengelig.
Slikt får selvsagt konsekvenser for organisasjonen internt og grepet som nå er tatt er å gi toppsjefen i Audi og en stigende stjerne i konsernets ledelse, Markus Duesmann, hovedansvaret for programvareutviklingen.
Det rapporterer den ledende tyske økonomi- og næringslivsavisen Handelsblatt.
Sparker programvaresjefen
I forrige uke annonserte nemlig konsernsjef Herbert Diess at sjefen for programvare i VW-gruppen, Christian Senger, må gå.
Samtidig er det besluttet å flytte ansvaret for programvareutviklingen fra Volkswagens hovedkvarter i Wolfsburg til Ingolstadt, der Audi har sitt hovedsete.
Audi-toppsjef Markus Duesmann blir dermed øverste ansvarlig.
Skiftet kommer ikke helt overraskende, all den tid Duesmann fra før er teknisk utviklingssjef for VW-konsernet – i tillegg til å lede Audi.
Ny sjef for car.software-divisjonen, som er det nylig etablerte selskapet for programvareutvikling i konsernet, er Dirk Hilgenberg.
Han skal ifølge Duesmann ha omfattende internasjonal erfaring med utvikling og integrering av IKT-systemer og programvare.

Operativsystemet til Artemis
Den store bøygen har vært utviklingen av kjernen i systemarkitekturen, operativsystemet. Ansvaret for denne legges nå til den utplasserte forretningsenheten or rask og smidig teknologiutvikling ved navn Artemis.
Artemis er fra før gruppen som arbeider med de fremtidige elbilene til Audi - blant annet det annonserte flaggskipet som blir en konkurrent til Mercedes EQS.
Gruppen opererer utenfor den etablerte konsernstrukturen for ikke å hemmes av unødig byråkrati. Den nyutnevnte Artemis-sjefen, Alexander Hitzinger , rapporterer direkte til Duesmann.
Det ferdige operativsystemet med full funksjonalitet vil først bli installert i en kommende Audi-modell.
Gigantisk datasatsing
Car.software kommer på sin side til å ha rundt 5.000 IT-spesialister som har oppgaven med å utvikle felles programvare for alle personbilmerkene i VW-konsernet (inkludert Skoda, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini og Bugatti).
Audi overtar samtidig med ansvaret for Car.software ansvaret for å kartlegge mulighetene for fremtidige, nye forretningsområder basert på de egenutviklede IKT-løsningene. Over 7 milliarder euro (mer enn 70 milliarder kroner) skal investeres i denne aktiviteten frem til 2025.