SNART I FORRETNINGEN: Den svært ettertraktede nykommeren fra Hyundai, elbilen Ioniq 5, vil leveres til kunder allerede fra denne måneden.

Et båtlass Hyundai Ioniq 5 i norsk havn:

Nå triller ettertraktet elbil endelig i Norge

Kundeleveringer av lanseringsmodellen, Project 45, starter om få dager. 14 000 nordmenn har meldt seg som interessenter på forhånd.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai-konsernets storsatsing på elbil går ikke ubemerket hen. Ved å lansere en helt ny produktplattform dedikert til helelektriske biler og basert på et 800-voltssystem som muliggjør ultrarask lading, har de lagt listen høyt blant produsentene som lager biler for «folk flest».

Nylig ble det vist en førproduksjonsversjon av Kia EV6, som er basert på plattformen, og nå er det kundebilene av Hyundais egen modell, Ioniq 5, som skal finne veien ut til bilforretningene.

Ioniq 5 hadde sin verdenspremiere i februar 2021. Nå har de første bilene kommet til Norge. Det dreier seg om biler av den første spesialserien Project 45.

Første stopp: Drammen

Fredag ankom flere hundre av dem havnen i Drammen, hvilket betyr at kundeleveringer av Ioniq 5 Project 45 starter i løpet av kort tid.

Det ble stor medieoppmerksomhet rundt ankomsten, da bilene ble fraktet med skipet som skal være det største som noen gang har lagt til kai i havnen.

Gigantskipet Morning Lady, som har en kapasitet på 7800 biler, ble loset gjennom Svelvikstrømmen, som er en av Norges sterkeste tidevannsstrømmer, før den fortsatte ferden inn til Drammen havn.

Rekord-interesse

Produsenten opplyser at den nye elbilen allerede har satt nye rekorder for Hyundai. Aldri før har nemlig en bil fra merket generert mer interesse fra europeiske kunder like etter lanseringen enn Ioniq 5.

Resultatet var at reservasjonssystemet rett og slett brøt sammen.

14 000 nordmenn hadde meldt seg som interessenter på forhånd.

Lanseringsmodellen Ioniq 5 Project 45, som ble sluppet i forbindelse med verdenspremieren var tilgjengelig i et begrenset volum på 3000 enheter for fem europeiske markeder: Frankrike, Nederland, Storbritannia, Tyskland og Norge.

Norske kunder stakk av med en andel på hele 42 prosent av det tilgjengelige volumet, ca. 1300 i alt. Hyundai Norge lover at samtlige kunder vil få levert lanseringsmodellen i løpet av sommeren.

Opptil 481 km

Modellen som kommer først har den store batteripakken som standard. Den har en rekkevidde på inntil 481 kilometer med bakhjulsdrift, og inntil 460 kilometer med firehjulsdrift (WLTP). Med bakhjulsdrift leverer bilen 350 Nm dreiemoment og 217 hestekrefter. Med fire drivhjul økes dette til 605 Nm dreiemoment 305 hestekrefter. 0-100 km/t går unna på henholdsvis 7,4 og 5,2 sekunder.

Bilen skal kunne lades fra 10 til 80 prosent av batterikapasiteten på bare 18 minutter. Det skal også ifølge produsenten ta under 5 minutter å lade opp 100 kilometer ekstra rekkevidde (WLTP).

Ioniq 5 Long Range kan trekke tilhenger på 1 600 kilo uavhengig av om den har drift på to eller fire hjul.

De første prøvekjøringene har funnet sted i utlandet, blant annet av InsideEVs i Tyskland, som har kjørt versjonen med stor batteripakke, firehjulsdrift og 306 hk.

Der skryter de av teknologien, den uanstrengte fremdriften og plassforholdene om bord, men hadde noen elektronikkproblemer i sin førproduksjonsbil og påpekte det stramme understellet som visstnok gjør den litt stump over ujevnheter i veibanen.

Ifølge journalisten kunne også noen av betjeningselementene vært mer intuitive.

De første ladetestene skal ha vist at bilen holder det den lover og at det stemmer at den kan lynlades fra 10 til 80 prosent ladetilstand på 18 minutter. Vi gleder oss til vi skal ha den på en første prøvekjøring under norske forhold - det kommer det en rapport om i løpet av uken.