BARE SE ...: Men ikke kjøre. Hyundai Ioniq 5 ble i dag presentert for offentligheten. Dessverre gjorde tekniske problemer at vordende kjøpere må smøre seg med tålmodighet.

Hikke for neste generasjon elbil:

Reservasjons­systemet brøt sammen

Reservasjonssystemet til Hyundai brøt sammen rett etter lanseringen av nye Ioniq 5.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag morgen kom omsider presentasjonen av en av årets utvilsomt viktigste elbilnyheter, Hyundai Ioniq 5.

Importøren annonserte at potensielle kunder skulle kunne tegne seg på en reservasjonsliste umiddelbart etter presentasjonen.

Men kort tid etter lanseringen fungerte ikke reservasjonsløsningen slik Hyundai hadde lovet, melder nettstedet Tek.no.

SKJERMDUMP FRA NETTSIDEN TIL HYUNDAI

«Tekniske utfordringer»

Hyundai la selv ut en beskjed i kommentarfeltene, der frustrerte kunder klaget over ikke å kunne legge inn sin reservasjon:

«Vi beklager de tekniske utfordringene. Ingen har kunnet reservere noen av de 3000 bilene enda.»

– Vi har problemer fra internasjonalt hold. Ingen har fått reservert noe sted, svarer Øyvind Knudsen på en e-post fra Tek.no.

Dermed skal det altså ikke være noen fare for at norske Hyundai-kjøpere blir forbigått av kunder i andre markeder.

Når reservasjon omsider vil kunne foretas, presiserer importøren overfor nettstedet at den ikke er bindende før kontrakt er signert med forhandler.

Kan ikke prøvekjøres

Imidlertid bekrefter Hyundai at bilen ikke vil kunne prøvekjøres før kontraktsinngåelse med forhandler.

Dette er en praksis både NAF og forbrukerrådet advarer mot.

For øvrig har teknisk direktør i Bilimportørenes landsforening, Tore Lillemork, sagt til Motor at han personlig ikke vil kjøpe en bil han ikke har fått prøve.

Men så til det mange spør seg: Når kan så Ioniq 5 reserveres?

Onsdag morgen sto fortsatt følgende melding å lese på Hyundais norske hjemmeside: «Snart åpner reservasjonen. Vi beklager de tekniske utfordringene».