NÅ I NORGE: Kia EV6 er en elbil av neste generasjon, med egenskaper som hittil har vært ukjent i denne klassen.

Kia lanserer nye EV6:

Denne gangen skal ikke Kia-kundene sultefôres

To ganger tidligere har Kia lansert etterspurte elbil-modeller, men ikke maktet å møte etterspørselen. Nå kommer den tredje modellen. Og nå skal de ha biler nok.

Publisert Sist oppdatert

2021 markerer et veiskille for de sørkoreanske bilprodusentene Hyundai og Kia i kampen om elbilkundene. For nå er det ikke ombygde bensinbiler som lanseres, men helelektriske modeller som er bygget fra bunnen for å optimalisere elbilens fordeler.

Nå viser Kia sin EV6, som kommer for levering til norske kunder i høst.

Klikk her for å lese mer om bilens nyvinnende egenskaper og tekniske spesifikasjoner.

Avanserte førerstøttesystemer (ADAS) i Kia EV6

  • Utstigningsassistenten (SEA) varsler om det kommer bil fra en av sidene om man åpner dørene. SEA bidrar også til å holde bakdørene låst ved hjelp av en elektronisk barnelås.
  • Køkjøringsassistent (LFA) holder bilen midt i filen. LFA kan enkelt slås på og av mens du kjører.
  • Motorveiassistent 2 (HDA 2) bidrar til å holde fast avstand til bilen foran på motorvei, og funksjonen bidrar også til å holde bilen midt i filen – selv i svinger. Hvis andre biler kommer for nær, vil HDA 2 justere retningen, slik at den potensielle kollisjonen unngås. Og hvis man holder hendene på rattet og kjører over en viss hastighet, kan man bytte fil ved hjelp av blinklyshendelen.
  • Med fjernstyrt parkeringsassistent (RSPA) trenger ikke føreren sitte i EV6 for å parkere bilen eller kjøre den ut fra en parkeringsplass.

Ved tidligere lanseringer av e-Soul og e-Niro er var det mange som gjorde dårlige erfaringer med lange leveringstider for Kias elbiler.

De relativt lave produksjonsvolumene gjorde at importøren selv måtte ty til parallellimport fra europeiske land for å forsøke å tilfredsstille etterspørselen, en situasjon de selv overfor Motor beskrev som meget utfordrende.

Mye kortere leveringstid

Det skal ikke bli noe problem denne gangen, lover importøren.

– Fabrikken har forsikret oss om at produksjonsvolumene blir tilstrekkelige denne gangen, sier Irene Solstad, direktør for Kia i Bertel O. Steen, til Motor.

– Dessuten er Norge et prioritert marked. Kundene vil ikke måtte oppleve de lange ventetidene vi slet med tidligere, med e-Soul og e-Niro.

Produksjonen kommer til å starte i juli. Allerede har ordrebøkene her til lands begynt å fylles, og produksjonsvolumene vil justeres deretter.

Importøren forventer at de første kundene vil få sine biler i fjerde kvartal, med oppstart i leveringene rundt oktober/november.

Første norgesbesøk

Denne uka har importøren vist frem ett av tre førproduksjonseksemplarene som finnes i Europa.

Bilen skal snart ut på en visningsferd landet rundt blant merkets forhandlere.

Kia selv beskriver en bil med en visuell identitet preget av «positivitet og naturlig energi, med kontraster i form av stilistiske elementer og skulpturelle former».

Vel… Det er i hvert fall mye uvant ved den visuelle fremtoningen. Bildene kan utdype behovet for litt tilvenning for å fullt ut sette pris på den nye linjeføringen. Døm selv:

STRUKKET: EV6 er 468 cm lang, med en svært lang akselavstand på 290 cm.
SPESIELL: Hekken har sin helt egne lyssignatur. Nederst kan det monteres hengerfeste. Maksimal hengervekt: 1600 kilo.
ETT STYKKE GLASS: Den sømløse og buede infotainmentskjermen er et av de mest unike elementene i kupeen.
BEHAGELIG: En kort prøvesitting ga et godt førsteinntrykk. Det er romslig foran...
...og relativt romslig også bak. Det flate gulvet gir tre brukbare sitteplasser.
GOD KLARING: Man skal være temmelig høy før den fallende taklinjen blir noen utfordring.
FRUNK: Det praktiske oppbevaringsrommet under panseret er utformet som en eske med lokk. Her oppbebares adaptere til 230-volts uttak som gjør at man kan bruke strøm fra bilens batteri til elektriske apparater, eventuelt lade en annen elbil.
PRAKTISK: Ladeporten sitter på høyre bakskjerm. Glemmer man å lukke den, lukkes den automatisk. Smart!

EV6 er oppsiktsvekkende ulik Hyundai Ioniq 5, en modell som den faktisk deler plattform og en rekke innovative egenskaper med.

Blant disse er ikke de minste 800-voltssystemet som gir hyperrask lading, samt vehicle-to-load-funksjonen (V2L) som gjør det mulig å hente strøm fra batteriet. V2L-funksjonen støtter opptil 3,6 kW.

De ulike versjonene av Kia EV6:

Versjon Batteri Drevne hjul Effekt Dreiemoment
EV6/EV6 GT-line58 kWt4WD235 hk605 Nm
EV6/EV6 GT-line58 kWt2WD170 hk350 Nm
EV6/EV6 GT-line77,4 kWt4WD325 hk605 Nm
EV6/EV6 GT-line77,4 kWt2WD228 hk350 Nm
EV6 GT77,4 kWt4WD585 hk740 Nm

Rekkevidde (WLTP) varierer fra 400 km (GT) til 510 km (EV6 2WD).

Kia EV6 kommer til Norge i utgangspunktet godt utstyrt og har en startpris på 469.900 kroner. Mer om prisene og om utstyrsnivåene finner du her: