NÅ I NORGE: Kia EV6 er en elbil av neste generasjon, med egenskaper som hittil har vært ukjent i denne klassen.Foto: KNUT MOBERG
Kia lanserer nye EV6:
Denne gangen skal ikke Kia-kundene sultefôres
To ganger tidligere har Kia lansert etterspurte elbil-modeller, men ikke maktet å møte etterspørselen. Nå kommer den tredje modellen. Og nå skal de ha biler nok.
2021 markerer et veiskille for de sørkoreanske bilprodusentene Hyundai og Kia i kampen om elbilkundene. For nå er det ikke ombygde bensinbiler som lanseres, men helelektriske modeller som er bygget fra bunnen for å optimalisere elbilens fordeler.
Nå viser Kia sin EV6, som kommer for levering til norske kunder i høst.
Utstigningsassistenten (SEA) varsler om det kommer bil fra en av sidene om man åpner dørene. SEA bidrar også til å holde bakdørene låst ved hjelp av en elektronisk barnelås.
Køkjøringsassistent (LFA) holder bilen midt i filen. LFA kan enkelt slås på og av mens du kjører.
Motorveiassistent 2 (HDA 2) bidrar til å holde fast avstand til bilen foran på motorvei, og funksjonen bidrar også til å holde bilen midt i filen – selv i svinger. Hvis andre biler kommer for nær, vil HDA 2 justere retningen, slik at den potensielle kollisjonen unngås. Og hvis man holder hendene på rattet og kjører over en viss hastighet, kan man bytte fil ved hjelp av blinklyshendelen.
Med fjernstyrt parkeringsassistent (RSPA) trenger ikke føreren sitte i EV6 for å parkere bilen eller kjøre den ut fra en parkeringsplass.
Ved tidligere lanseringer av e-Soul og e-Niro er var det mange som gjorde dårlige erfaringer med lange leveringstider for Kias elbiler.
Det skal ikke bli noe problem denne gangen, lover importøren.
– Fabrikken har forsikret oss om at produksjonsvolumene blir tilstrekkelige denne gangen, sier Irene Solstad, direktør for Kia i Bertel O. Steen, til Motor.
– Dessuten er Norge et prioritert marked. Kundene vil ikke måtte oppleve de lange ventetidene vi slet med tidligere, med e-Soul og e-Niro.
Produksjonen kommer til å starte i juli. Allerede har ordrebøkene her til lands begynt å fylles, og produksjonsvolumene vil justeres deretter.
Importøren forventer at de første kundene vil få sine biler i fjerde kvartal, med oppstart i leveringene rundt oktober/november.
Annonse
Første norgesbesøk
Denne uka har importøren vist frem ett av tre førproduksjonseksemplarene som finnes i Europa.
Bilen skal snart ut på en visningsferdlandet rundt blant merkets forhandlere.
Kia selv beskriver en bil med en visuell identitet preget av «positivitet og naturlig energi, med kontraster i form av stilistiske elementer og skulpturelle former».
Vel… Det er i hvert fall mye uvant ved den visuelle fremtoningen. Bildene kan utdype behovet for litt tilvenning for å fullt ut sette pris på den nye linjeføringen. Døm selv:
EV6 er oppsiktsvekkende ulik Hyundai Ioniq 5, en modell som den faktisk deler plattform og en rekke innovative egenskaper med.
Blant disse er ikke de minste 800-voltssystemet som gir hyperrask lading, samt vehicle-to-load-funksjonen (V2L) som gjør det mulig å hente strøm fra batteriet. V2L-funksjonen støtter opptil 3,6 kW.
De ulike versjonene av Kia EV6:
Versjon
Batteri
Drevne hjul
Effekt
Dreiemoment
EV6/EV6 GT-line
58 kWt
4WD
235 hk
605 Nm
EV6/EV6 GT-line
58 kWt
2WD
170 hk
350 Nm
EV6/EV6 GT-line
77,4 kWt
4WD
325 hk
605 Nm
EV6/EV6 GT-line
77,4 kWt
2WD
228 hk
350 Nm
EV6 GT
77,4 kWt
4WD
585 hk
740 Nm
Rekkevidde (WLTP) varierer fra 400 km (GT) til 510 km (EV6 2WD).