NEI, INGEN SUV: Ioniq 5 har vært omtalt som en SUV, men det er en kombikupé det dreier seg om.
NEI, INGEN SUV: Ioniq 5 har vært omtalt som en SUV, men det er en kombikupé det dreier seg om.

Nå er Ioniq 5 lansert:

Hyundai tar en halv million for «fremtidens elbil»

Premiummodellen slippes først i Hyundais nye elbilserie. Pris: 499.900 kroner. Allerede ladehastigheten plasserer Ioniq 5 i en egen liga.

Publisert Sist oppdatert

I dag er det verdenslansering for Hyundais nye elbil. Nyheter har dryppet om at den kommer med firehjulsdrift, at den kan trekke tilhenger på 1600 kilo, og at den får et eksepsjonelt fleksibelt interiør.

Nå er de offisielle bildene her. Og prislappen.

Bilen kommer først i en eksklusiv førsteutgave: Project 45 (som er en henvisning til konseptbilen den er basert på, Hyundai 45).

Prisen på denne er 499.900 kroner, inkludert alt utstyr.

Den har e-4WD firehjulsdrift som standard, og den store batteripakken på 72,6 kWt.

Reservasjonen av Ioniq 5 Project 45 ble åpnet umiddelbart etter verdenspremieren i morges. Lynlading er standard på alle utgaver.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TRO MOT KONSEPTET:</span> Ioniq 5 har beholdt designtrekkene fra konseptbilen, som ble vist i fjor, Hyundai 45.
TRO MOT KONSEPTET: Ioniq 5 har beholdt designtrekkene fra konseptbilen, som ble vist i fjor, Hyundai 45.

Bak- eller firehjulsdrift

Ioniq 5 er basert på en såkalt skateboard (rullebrett)-plattform, det vil si at den sammenlignes med en plate med hjul. Akselavstanden er uvanlig lang for en bil på denne relativt kompakte størrelsen: Hele tre meter.

Bilen er dimensjonert et sted mellom kompaktklassen, tidligere kalt «Golf-klassen», og mellomklassen. Den er 463,5 cm lang og 189 cm bred og kan skilte med en bakkeklaring på 16 cm. Batteripakken er montert i gulvet mellom akslingene.

Bagasjerommet bak rommer 531 liter, som kan økes til 1591 liter med nedfelt bakseterygg. I tillegg kommer «frunken», eller oppbevaringsrommet foran, som rommer 57 liter i versjonen med bakhjulsdrift og 24 liter når bilen leveres med firehjulsdrift.

Når ordinært salg av bilen starter i Norge i løpet av våren 2021, vil Ioniq 5 tilbys som standard i topputstyrte Premium-versjoner, med 72,6 kWt batteripakke og valget mellom bak- og firehjulsdrift.

Den mindre 58 kWt-batteripakken er først ventet til Norge på et senere tidspunkt.

50 mil rekkevidde

Det blir topputgaven som kommer først, Long Range-versjonen med 72,6 kWt-batteri og firehjulstrekk. Samlet gir denne drivlinjen en effekt på 305 hestekrefter, og et dreiemoment på hele 605 Nm.

Dermed skal bilen kunne akselerere fra 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder. Toppfarten er begrenset til 185 km/t.

Ioniq 5 er forventet å få rekkevidde på opp mot 500 km etter WLTP, avhengig av drivlinje. Med den store batteripakken og firehjulsdrift har Ioniq 5 en forventet rekkevidde på 460 km (WLTP).

De endelige rekkeviddetallene vil offentliggjøres når WLTP-testene er ferdige.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MINIMALISTISK:</span> Interiøret har rene, rette linjer med hovedfokus på de to digitale skjermene.
MINIMALISTISK: Interiøret har rene, rette linjer med hovedfokus på de to digitale skjermene.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FLEKSIBELT: </span>Interiøret i Ioniq 5 fremstår som romslig og praktisk - passasjersetet og midtkonsollen kan beveges frem- eller bakover.
FLEKSIBELT: Interiøret i Ioniq 5 fremstår som romslig og praktisk - passasjersetet og midtkonsollen kan beveges frem- eller bakover.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LIMOUSIN?</span> I det minste på bildet ser det svært romslig ut bak i bilen.
LIMOUSIN? I det minste på bildet ser det svært romslig ut bak i bilen.

Lader ti mil på fem minutter

Bilen har støtte for lading på både 400- og 800 volt uten adaptere eller omformere, hvilket skal bety at den tilbyr verdens første multiladesystem av sitt slag.

På en 350 kW lynlader kan Ioniq 5 ifølge produsenten lades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter. Det skal ta under 5 minutter å lade opp 100 kilometer ekstra rekkevidde (WLTP).

Førermiljøet består av en bred og konfigurerbar, og selvsagt heldigital, såkalt «dual cockpit», som består av to store skjermer på 12,3 tommer , den ene med instrumentpanelet og den andre multimedia-systemet.

I tillegg har Ioniq 5 et såkalt Augmented Reality (utvidet virkelighet) head up-display (AR HUD), som måler hele 44 tommer. Dette gjør at frontruten i realiteten får funksjon som en svært stor skjerm.

Sol(celle)tak

Kun 3000 biler av Project 45-utgaven er tilgjengelig totalt, og bare for fem markeder i Europa, inkludert Norge. Førstemann til mølla-prinsippet gjelder.

Reservasjonen krever et depositum på 10.000 kroner, men det er uforpliktende og refunderbart frem til man eventuelt skriver under på kontrakten. Det blir først litt ut på våren.

Project 45-utgaven blir en fullutstyrt bil, med alt utstyr som standard. Den har også solcelletak som et unikt utstyrselement inkludert. Dette blir ikke tilgjengelig på «vanlige» Ioniq 5 før på et senere tidspunkt.

Inkludert er også to års medlemskap til lynladenettverket til Ionity, med en ladepris på 1,65 kroner per kilowattime.

Man kan velge mellom fire eksteriørfarger og to interiørfarger - uten pristillegg, presiserer importøren.

Trådløs oppdatering (OTA) av bilens programvare vil bli tilgjengelig etter hvert, lover Hyundai. Den vil være en del av en abonnementstjeneste kalt BlueLink.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PONNI? </span>Nei, noen pony-car à la Mustang mener vi ikke, men et designhint tilbake til Hyundais første europeiske modell - som het Pony.
PONNI? Nei, noen pony-car à la Mustang mener vi ikke, men et designhint tilbake til Hyundais første europeiske modell - som het Pony.

Ta igjen Tesla

Hyundai har tatt mål av seg til å rivalisere med gigantkonsernet Volkswagen og bli en leder på elbil i tiåret vi nå er inne i.

For begge industrikonsernene dreier det seg om å forsøke å ta igjen det teknologiske forspranget Tesla har greid å opparbeide seg de siste 10-15 årene ved å være ensidig fokusert på elbil- og digitaliseringsteknologi.

Samtidig gjelder det ikke å la seg innhente av ferske oppstartsselskaper som fra starten av har satset digitalt og elektrisk - ikke minst i Kina.

En million elbiler skal etter planen være årlig produksjonskapasitet for Hyundai i 2025.

Det er ikke sikkert det er nok til å ta igjen Tesla…

Og forresten:

Ioniq5 er utstyrt med neste generasjon av aktiv sikkerhet med Hyundai SmartSense. Førerassistentsystemene inkluderer «Highway Driving Assist 2.0» (HDA II), som har selvkjøringsegenskaper (autonomi) på nivå 2.

Bilen har også blant annet systemer som navigasjonsbasert smart cruise control (NSCC), filholder (LFA), automatisk nødbremseassistent med kryssfunksjon som overvåker kryssende trafikk (FCA-JT), automatisk nødbremseassistent ved rygging (PCA), fjernstyrt parkeringsassistent som lar bilen parkere uten sjåfør om bord (RSPA), Surrond View Monitor med 360-graders kameravisning (SVM), blindsonemonitor med kameravisning (BVM), smart fartsgrenseassistent (ISLA), fjernlysassistent (HBA).