SPENNING: Dette er første smakebit av Toyotas elbilsatsing i Europa.
SPENNING: Dette er første smakebit av Toyotas elbilsatsing i Europa.

Her er det første bildet:

Dette er Toyotas nye elbil

Den lukkede grillen forteller alt om modellen Toyota skal presentere om en uke. Omsider kommer det en elbil.

Publisert Sist oppdatert

Verdens nest største bilprodusent har ennå ikke lansert en elektrisk bil for det europeiske markedet – til tross for den mangeårige suksessen til en annen japaner, Nissan, og de spennende nyhetene fra Honda (med Honda e, lest test her ) og Mazda (med MX-30, les test her) det siste året.

Det nærmeste Europa har kommet en elektrisk Toyota, er den nylig lanserte versjonen av Lexus UX (les test her).

Ingen grill

Men nå skjer det. Toyota har annonsert en digital visning av «X Prologue», som de kaller konseptet, allerede onsdag 17. mars.

At det er en helelektrisk bil avsløres av fronten, som ikke har grill. At dette er en modell for det europeiske markedet, underbygges av at all foreløpig informasjon er publisert på Toyotas europeiske nyhetsside – ikke den nord-amerikanske eller globale.

Framskyndet

Toyota har fokusert mest på ladehybrider og brenselcelleteknologi, og har ved ulike anledninger uttrykt skepsis til om elbiler er framtiden. Likevel har de framskyndet sine elbilplaner.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KOMPAKT-SUV:</span> Toyota har tidligere vist fram denne skissen av en kommende elektrisk SUV på den såkalte e-TNGA-plattformen.
KOMPAKT-SUV: Toyota har tidligere vist fram denne skissen av en kommende elektrisk SUV på den såkalte e-TNGA-plattformen.

Det forventes at Toyotas elbilsamarbeid med Subaru skal resultere i en SUV i mellomstørrelse, altså noe likende RAV4– som er Norges mest solgte bil i øyeblikket.

800 km.

Bilen kommer uansett på den nye e-TNGA-plattformen, som i prinsippet gir rom for motorer både foran og bak og trekk på enten forhjul, bakhjul eller alle fire.

Det knytter seg bokstavelig talt også spenning til batteriet. Samarbeidspartner Panasonic satser tungt på faststoffbatterier, som har betydelig større energitetthet enn dagens lituim-ion-batterier.

De er lettere og vil gi bilene vesentlig lengre rekkevidde. Opptil 800 km er antydet om første generasjon faststoff.

  • Om en uke får vi mer informasjon om hvor langt Toyotas elbilambisjoner strekker seg.