PLASS TIL BEGGE: Toyotas mikrobil-konsept har rom for både norgessjef Piotr Pawlak og Lexus-topp Jan Christian Holm. Men ikke veldig mye mer…

Er dette din neste elbil?

Toyota har noe smått på gang

Står de norske Toyota-sjefene her og beskuer fremtidens bil? Toyota forbereder lansering av en bil for byboere i alle aldre.

Publisert

BRUSSEL (Motor): Her står Toyota Norge-topp Piotr Pawlak og Lexus-sjef Jan Christian Holm og nyter utsikten over det siste på mobilitetsfronten fra selskapet de jobber for.

Toyota tror på alvor at det aller minste kan bli det helt store.

Med erfaringene fra testen under Paris-OL sist sommer har Toyota satt fart på sitt utviklingsprosjekt innen mikromobiltet.

Små-doningene Toyota sendte på veien, snurret en distanse tilsvarende tre ganger rundt jorda, og i en verden der plass blir en stadig større mangelvare er kanskje dette svaret?

– Disse bilene hjelper byene til å bli bedre steder å bo i, sier Stijn Peeters, sjef for Europa-delen av Toyotas mikromobilitetsprosjekt, og legger til:

– For vi ønsker oss fra en hverdag hvor bilen legger beslag på 66 prosent av veiarealet, til en fremtid der dette fordeles likt mellom gående, syklende, mikro-reisende og biler.

Ingen langtraver

Doningen i sentrum er FT-Me, om lag 250 cm lang med to seter, ladeluke og solceller som gir 2–3 mil ekstra rekkevidde på en god dag. 

– Vi snakker om en bil for turer på opptil 30 minutter. Vil du kjøre lengre, er det kanskje et poeng å tenke en gang til på komforten, sier Peeters.

Toyotas lilleputt minner mye om Citroën Ami. 

Den er skreddersydd for dette segmentets tillatte maksfart, 45 km/t. Det høres ikke mye, men kan rekke langt i storbyer der fartsgrensen nå stadig oftere settes til 30 km/t.

Bilen utvikles med en ambisjon om å kunne snurre 10 mil på én lading.

Vil du, så kan du

Ingen vil hevde det er ubegrenset med plass i denne bilen, men tar du ut passasjersetet, får du inn en sykkel. Eller en hund. Eller en kasse fra IKEA.

– Dette er en bil som reduserer CO2-avtrykket med 90 prosent fra de små bybilene som dominerer i dag, sier Peeters.

Som ikke vil spå noe som helst om fremtiden for slike biler.

– Vi sier ikke noe som helst om eller når dette konseptet kommer. Vi viser bare hva som er mulig, hvis man vil. Dette er en bil som kan brukes av alle. Kanskje er det snart slik at den beste gaven på 14-årsdagen er en digital nøkkel til en mikrobil, sier Peeters – som understreker at en nedskalering i størrelse ikke betyr en reduksjon i digital kompleksitet og kapasitet.

– I en bil som denne kan man tenke seg mobiltelefonen både som nøkkel og infotainmentskjerm. Den tar halvparten av en vanlig parkeringsplass og er en superlettvekter. Men det er fortsatt en Toyota, avslutter han.