BARE SMIL: Bilberger Trond Sjølie i aksjon på en VW ID.3 under Motor og NAFs rekkeviddetest tidligere i år.
BARE SMIL: Bilberger Trond Sjølie i aksjon på en VW ID.3 under Motor og NAFs rekkeviddetest tidligere i år.

Barnesykdommene kureres:

Slik har de fikset elbilene som var fulle av feil

Fødselen var trang og barnesykdommene mange. Men importørene av de tidvis utskjelte elbilnyhetene har lykkes i å snu stemningen.

Publisert Sist oppdatert

Det gikk fort i svingene da noen av de mest etterspurte elbilmodellene ble introdusert på det norske markedet.

For fort.

Prestisjetunge modeller som Volvo XC40, Polestar 2 og Volkswagen ID.3 fikk ofte mer kjeft enn ros. Og den kinesiske debutanten MG virket ikke i stand til å snu gamle oppfatninger om billigprodukter fra Kina.

Noe skyldtes opplagte brukerfeil. Noe skyldtes manglende kunnskap om elbilenes iboende svakheter. Men for mye skyldtes selve bilen.

Det er ingen hemmelighet at mange produsenter hadde hastverk med å slippe sine utslippsfrie biler ut på markedet for å unngå eller redusere de svimlende bøtene som ventet dersom ikke utslippskravene til EU ble overholdt.

Ulik grad av selvkritikk

Her i Norge kunne vi også få et inntrykk av at vi var noen nyttige idioter for elbilprodusentene – innovative, men bittesmå, som vi er. Men kombinasjonen av hastverk og eksperimentering er sjelden en suksess.

Heller ikke denne gangen.

Importørene har tatt ulik grad av selvkritikk. Volvo i Norge gikk så langt som til å sende ut en uforbeholden beklagelse til kundene. Og de fulgte opp med handling.

En høyst uformell spørreundersøkelse i forumet til mange av landets eiere av elektriske XC40, viste at 84 prosent var «meget fornøyd» med bilen, og 15 prosent «fornøyd».

Veldig hyggelig

– Vi har rullet ut oppdateringer som har ryddet opp i feil, og som også har forbedret programvaren, funksjonaliteten og gitt effektivitetsforbedringer under lading og kjøring. Vår opplevelse er at bilene fungerer godt og som de skal, og det synes vi er veldig hyggelig for kundene, sier PR- og kommunikasjonssjef i Volvo, Erik Trosby.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RYDDET OPP: </span>Volvo XC40 er blitt en bedre bil etter at den kom på markedet. Diverse oppdateringer har gjort at eierne generelt er enda mer fornøyde.
RYDDET OPP: Volvo XC40 er blitt en bedre bil etter at den kom på markedet. Diverse oppdateringer har gjort at eierne generelt er enda mer fornøyde.

De første over-the-air-oppdateringene (OTA) gikk nylig ut til bilene og Volvo vil da fremover kunne oppdatere programvare og funksjonalitet, uten at kundene trenger å gjøre mer enn å trykke på en knapp i bilen.

Den neste store oppdateringen i år, er en mobilapplikasjon som gjør at eierne kan styre flere av bilens funksjoner via mobilen. Blant annet lading, justering av klima, og åpning og låsing.

Andre problemer

Eierne av ID.3 uttrykker mye av det samme.

Her ble riktig nok kundene varslet om to runder med oppgraderinger som ville inkludere både nye funksjoner og generelle forbedringer. Men det dukket det opp andre og høyst overraskende problemer.

Blant annet måtte VW sende ut et varsel til eierne om at de ikke kunne kjøre med aircondition påslått i sin splitter nye bil, i fare for at bilen kunne dugge igjen under kjøring.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORNØYD: </span>Volkswagens kommunikasjonssjef Anita Svanes smiler bak munnbindet og rattet på en ID.4, som leveres ut til kundene i disse dager. Den mindre ID.3 har forhåpentligvis tatt støyten med barnesykdommene.
FORNØYD: Volkswagens kommunikasjonssjef Anita Svanes smiler bak munnbindet og rattet på en ID.4, som leveres ut til kundene i disse dager. Den mindre ID.3 har forhåpentligvis tatt støyten med barnesykdommene.

Innfrir forventningene

Men om ikke akkurat problemene forsvant som dugg for solen, så har de to oppgraderingene varmet eierne. Stemningen har snudd. Etter hvert som de 73 forhandlerne rundt i landet har kommet i gang med oppgradering nummer to, rapporteres det om biler som nå framstår langt mer helstøpte, og som virkelig innfrir de høye forventingene.

Funksjoner er på plass, betjeningen går raskere og mange melder også om lavere forbruk.

Tilbakemeldingene er naturligvis særdeles viktige for et konsern som i disse dager slipper de første ID.4 og Skoda Enyaq ut til kundene. Modeller som kommer fiks ferdig med de programvareoppdateringene eierne av ID.3 måtte vente på.

Hele livssyklusen

– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra kundene våre etter oppgraderingene, og det er viktig for oss at de nå får oppleve den fullverdige gleden av en ID.3 med nyeste software, sier Volkswagens kommunikasjonssjef Anita Svanes.

Også ID.3 er utviklet slik at bilene skal kunne motta oppgraderinger gjennom hele livssyklusen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RETT SPOR:</span> Polestar 2 selger bra i Norge – og eierne er strålende fornøyde med kjøreegenskaper, krefter og design. Men rekkevidden og litt annet småkrøll har skapt dårlig stemning.
RETT SPOR: Polestar 2 selger bra i Norge – og eierne er strålende fornøyde med kjøreegenskaper, krefter og design. Men rekkevidden og litt annet småkrøll har skapt dårlig stemning.

Klar med OTA

Polestar 2 fikk en knallstart i Norge. Men også delvis flerrende kritikk fra ferske eiere som reagerte på at bilene ikke virket tilstrekkelig klargjort for bruk, at de ikke fikk respons på sine henvendelser til importøren – samt et generelt inntrykk av en bil med mange barnesykdommer.

Siden de første bilene kom på norske veier, er OTA implementert også her. Kunden slipper altså å besøke et verksted.

Med OTA har blant annet rekkevidden og ladehastigheten økt, i tillegg til at Android Automotive OS-funksjonen har blitt forbedret.

– For oss, som er en ny aktør i markedet, er tilbakemeldinger veldig viktige. På denne måten kan vi lære og bli enda bedre, sier Aleksander Hørthe, sjef for Polestar i Norge.

Ikke akseptabelt

Kinesiske MG ZS EV ble en de store vinnerne på nybilmarkedet i fjor, da den kom på markedet med lav pris og brukbar rekkevidde. Det ble solgt 3720 av dem i 2020, og nærmere 5000 nordmenn eier nå en MG.

Men slett ikke alle var fornøyde.

I tillegg til en rekke ulike feil av ulik alvorlighetsgrad, opplevde flere eiere at bilen fikk både redusert ladehastighet i kjøligere vær og dramatisk kortere rekkevidde på godt over 50 prosent.

Leder for NAF Advokat, Vigdis Svennungsen, karakteriserte rekkeviddetapet som «en mangel utenfor det akseptable».

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ATTRAKTIV:</span> Mange nordmenn har kjøpt kinesiske MG. Lav pris og bra plass er stikkord, men modellen har også gitt eierne en del trøbbel.
ATTRAKTIV: Mange nordmenn har kjøpt kinesiske MG. Lav pris og bra plass er stikkord, men modellen har også gitt eierne en del trøbbel.

Justeringer

Som ferske på elbilmarkedet har MG vært lydhøre for tilbakemeldinger fra både kunder og biljournalister.

Ulike programvareforbedringer ble satt i gang kjapt, og i løpet av 2020 ble blant annet systemet for forvarming av batterier forbedret, i tillegg til en rekke justeringer på brukernivå, som lavere varsellyder, kjørelengdeinfo i displayet, utetemperatur synlig, mer praktisk fjernlysassistent og bedre nøkkelpåminnelse.

– MG jobber hele tiden med å bli bedre. Vi lytter derfor til kundene og forbedrer løpende produktene våre basert på tilbakemeldinger vi får. Vi er meget fornøyde med at MG-fabrikken kommer med disse viktige programvareoppdateringene, sier daglig leder Jan Kåre Holmedal hos MG-importøren i Norge.