STORE AMBISJONER: Hyundai-gruppen er fast bestemt på ikke å la Tesla lede elbil-racet uten konkurranse. Her: Konseptbilen Prophecy.

Skjerper elbil-strategien:

Hyundai ruster opp for å utfordre Tesla

Det har gått opp for koreanerne hvilken ledelse Tesla er i ferd med å skaffe seg på elbilfronten. Nå skal det svares.

Publisert

Hyundais elbil-ambisjoner

  • Hyundai-gruppen vil produsere en million elbiler i året i 2025
  • Toppsjefen vil skalere opp for å ta igjen Teslas ledelse
  • Forhandlinger med de største batteriprodusentene

Hyundai-konsernet med sine to merker – Hyundai og Kia – har allerede gjort seg bemerket med sine elbiler, som i våre rekkeviddetester har vist seg å komme helt på toppen i effektivitet.

Det koreanske gigantkonsernet har likevel ikke villet plassere alle eggene i en kurv.

De har foreløpig ikke utviklet noen egen dedikert elbilplattform, i motsetning til hva de har gjort på hydrogenfronten.

Lenge har de nemlig hatt større tro på brenselceller fremfor batterier som løsningen på lang sikt.

Vekket av Tesla

Imidlertid har koreanerne, i likhet med sine tyske kolleger hos Volkswagen, observert Teslas vekst og måten de har skaffet seg et teknologisk forsprang på.

I tråd med sitt rykte som svært tilpasningsdyktige, planlegger nå det sør-koreanske konsernet to nye produksjonslinjer som skal være eksklusivt forbeholdt elbiler, ifølge intern informasjon nyhetsbyrået Reuters har fått tak i .

Den ene skal, ifølge, Reuters være på plass allerede neste år; den andre skal introduseres i 2024.

AMBISIØS: Euisun Chung er toppsjef i den mektige Hyundai-gruppen.

Sikre seg batterier

Euisun Chung, toppsjef i Hyundai Motor Group, som også inkluderer Kia, har siden mai måned holdt flere møter med sine kolleger hos batteriprodusentene Samsung, LG og SK Group.

I tillegg til å være batterileverandører, forsyner disse også bilindustrien med elektroniske komponenter.

Flere kilder innen industrien hevder at formålet med samtalene for Hyundai-gruppen er å sikre seg batterileveranser i en tid der konkurransen om disse hardner til etter hvert som alle bilprodusentene kaster seg på elbil-bølgen.

Flere om beinet

De nevnte produsentene er leverandører til blant annet Tesla, Volkswagen-konsernet og General Motors - som tidligere i år annonserte en ekstremt ambisiøs fremtidsplan for elbiler.

Til Reuters sier Hyundai at de samarbeider med koreanske batterileverandører for å skalere opp elbilproduksjonen på en effektiv måte.

De tre batteri- og elektronikkprodusentene avslo å kommentere overfor Reuters.

Hyundai ville heller ikke bekrefte planene om de to nye produksjonslinjene.

Bikke millionen om fem år

En slik utvikling vil likevel være en logisk oppfølging av uttalelsene Chung kom med tidligere i juli, der han annonserte at gruppen skal produsere en million elbiler i året og ha en global markedsandel på over ti prosent allerede i 2025.

For å få til noe slikt kreves en solid industriell innsats, for i fjor produserte konsernet 86.434 elbiler, ifølge konsulentfirmaet LMC Automotive.

Det er riktignok noe mer enn hva Volkswagen produserte, men langt bak Teslas 367.500 biler.

Selvsikre

Hyundai og Kia kombinert er i dag verdens femte største bilprodusent, nøyaktig som de spådde for ti år siden.

Og de uttrykker klokkertro på at de kan være med i ledelsen i elbil-racet.

Ifølge Automotive News sier en intern kilde høyt på strå i konsernet at de ikke bekymret seg for Tesla så lenge den amerikanske produsenten konsentrerte seg om dyre biler.

Derfor har den globale Model 3-suksessen, vært en vekker for koreanerne. Den blir beskrevet internt som en strategisk seier for Tesla.

Tesla godt foran

Ingen tradisjonell bilprodusent har så langt klart å henge med Tesla, som - noe også VW-konsernet er smertelig klar over - har tatt en solid ledelse innen batteriteknologi og digitalisering.

En utfordring for Hyundai kan ifølge Automotive News være motstand fra fagforeningene.

Disse frykter nemlig for arbeidsplassene, da elbilproduksjon krever færre komponenter og dermed mindre arbeidskraft.

Må ta høyde for fagforeningene

En potensiell tilleggsårsak til slik motstand er at Hyundai produserer et stort antall komponenter for biler med forbrenningsmotor selv, mens komponenter til elbiler nå blir levert utenfra.

Derfor er fagforeningene pådrivere for at konsernet skal produsere elbilkomponenter selv.

Til Reuters sier en talsmann for de ansatte:

- Vi er ikke motstandere av elbil-aktiviteten. Vi vet at Kodak gikk konkurs fordi de tviholdt på gammeldags film, mens industrien ble digitalisert. Vi vil bare beskytte arbeidsplassene til våre medlemmer.