Med i testen er også ladbare Seat Tarraco, som ikke selges i Norge, men som teknisk sett er en VW Tiguan – men kun med forhjulstrekk.
Kia Sorento er dyrere enn RAV4 både i Norge og Sverige – og den har mindre effekt og kortere rekkevidde på strøm. Likevel mener det svenske testlaget at det er en bedre bil.
Ikke verdt forskjellen
Faktisk mener de at også den tohjulsdrevne Seaten er en bedre bil, ettersom den blir cirka 70.000 svenske kroner rimeligere med omtrent likt utstyr, og fordi nettopp firehjulsdriften er en av svakhetene til RAV4. Den er ikke verdt prisforskjellen.
Annonse
Sto og spant
Heller ikke Kia Sorento får så mye ros for firehjulsdriften, en ganske kjent problemstilling for ladbare hybrider. Men den fungerer bedre enn på Toyota, som har en av de dårligste løsningene magasinet har testet.
Den klarte ikke å få bakhjulene til å gripe da forhjulene spant, og ble stående og spinne.
Sorento vinner primært på kvalitetsfølelse og komfort – pluss at det for mange vil være en bonus å ha plass til sju, selv om ekstrasetene tar en del bagasjeplass. Lysene får også ros, mens rustbehandlingen er dårligst av de tre testbilene.
Motor kommer med en stor test av ladbare Sorento i begynnelsen av mai.