FØRST: Alfa Romeo Junior blir merkets første elektriske modell, i andre land er den også tilgjengelig med forbrenningsmotor.

Alfa Romeo:

Junior kommer med 4x4, men ikke til Norge

Alfa Romeos Junior er straks i norske butikker, og vinterlandet Norge liker firehjulsdrift, men det er enkel grunn til at den versjonen ikke kommer hit.

Publisert Sist oppdatert

Alfa Romeo Junior ruller inn i norske butikker i disse dager, selv om bilen har vært til salgs en liten stund i andre europeiske land.

Det er kun den elektriske varianten som kommer hit, mens den er tilgjengelig med forbrenningsmotor andre steder.

Ved introduksjonen har bilen hatt forhjulstrekk, men nå melder Automotive News at en versjon med firehjulsdrift er på trappene.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Moms og avgifter

Junior Q4s firehjulsdriftsystem kommer i kombinasjon med en 48-volts mildhybrid bensinmotor på 1,2-liter og 136 hestekrefter med to 29-hesters elektriske motorer. 

Elmotoren på forakslingen er integrert i Junior’s seks-trinns dobbeltkløtsj automatgir. Den andre motoren er montert på bakakslingen sammen med en ny multilink bakfjæring.

Les også:  Alfa Romeos første elbil er på vei til Norge

Det skal være samme system i Jeep Avenger, som også er under Stellantis-paraplyen.

Men uansett hvor fristende dette måtte være for den norske kunden, så er det nok noe vi kan se langt etter.

– Neppe mulig å regne hjem med moms og avgifter, sier  Stein Pettersen PR og informasjonsdirektør hos den norske importøren.

God start

Startprisen på Alfa Romeo Junior Elettrica Velcoe, altså den elektriske varianten, er 429.900 kroner i Norge.

Alfa Romeo trenger en modell som kan få litt fart på salget, som har vært svært magert de senere årene. Det endte totalt på rundt 62.000 biler totalt i fjor, og har ligget under 100.000 i året siden 2019.

Les også: Er dette kjenne­merket plassert for lavt?

I Norge har det sett enda mørkere ut, i fjor ble det registrert fem nye Alfa Romeoer i Norge, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.

Junior har etter introduksjonen vist tendenser til at den kan hjelpe dem i gang igjen.

Etter to måneder av 2025 har Alfa Romeo solgt 5929 Juniorer, noe som gjør den til merkets bestselger, og øker det totale europeiske salget med 29 prosent til 9859 enheter i løpet av perioden, ifølge tall fra markedsforskningsfirmaet Dataforce.

Elbilandelen av Junior-salget var 12 prosent.