DØDVlNKELVARSLER: Du blinker til venstre, og dødvinkelen vises i venstre instrumentklokke.

Prøvekjørt: Kia Sorento (diesel)

Dette er en genial løsning på et trafikkfarlig problem

Når du setter på blinklyset i en Kia Sorento, får du opp direktesending fra blindsonen i enten det høyre eller venstre hovedinstrumentetet.

Publisert Sist oppdatert

Pluss

Plass, kvalitetsfølelse, langturkomfort med diesel.

Minus

Treg varme i kupé, ratt og skinnseter, dekkstøy.

Kia Sorento

  • Fjerde generasjon av Kias store SUV med sju seter.
  • Pris diesel: 835.000 (testbil).
  • 202 hester og en nyutviklet 8-trinns automat.
  • Hengervekt: 2500 kg.Bagasjevolum 5-seter/7-seter (liter): 604 til 809 (skyvbart baksete)/175.
  • Lengde/bredde/høyde (cm.): 481/175/170.
  • Pris ladehybrid: 660.000 til 730.000.
  • Fakta ladehybrid: 53 km. på strøm, systemeffekt 265 hester, (180 hk. bensin, 91 hk. elektrisk) og 350 Nm. 6-trinns automat.
  • Hengervekt 1500 kg.

De utvendige speilene ser ut som du er vant til – og fungerer som du er vant til – men de har fått en tilleggsfunksjon som vi har testet ut på dieselversjonen av nye Kia Sorento.

Kia sier det fortsatt er et marked for diesel i Norge.

Men Sorento blir mest attraktiv som ladehybrid – mens vi venter på den nye generasjonen elektriske drivlinjer fra det store koreanske Hyundai-konsernet, som Kia er en del av.

Fungerer bra

Enkelt forklart fungerer blindsonevarslingen slik:

  • Et kamera sitter i underkant av de to utvendige sidespeilene.
  • Når du blinker til venstre, projiseres dødvinkelen på venstre side i den venstre av de to store instrumentklokkene foran sjåføren.
  • Blinker du til høyre, kommer tilsvarende bilde opp i den høyre instrumentklokken.

Det fungerer meget bra, og gjør filskiftene svært enkle.

Den største utfordringen er å venne seg til å bruke dem aktivt – altså slutte å se seg over skulderen.

Vi opplevde systemet som hundre prosent sikkert. Men i ruskete vær kan videobildet bli litt grøtete, som utvendige kamerafunksjoner flest.

Tematikken er ikke splitter ny for det store Hyundai-konsernet, som Kia er en del av.

Hydrogenbilen Nexo har et tilsvarende system – men ikke like intuitivt gjengitt på instrumentpanelet, og uansett på en bil vi knapt ser på norske veier.

NY DESIGN: Dimensjonene er omtrent som forgjengeren, men både utvendig og innvendig design er nytt – i tillegg til ladehybrid-teknologien.

Litt kort

Litt pirk: Blindsonevarsleren aktiveres etter vår mening i litt for kort tid når komfortblinklyset – altså det som blinker tre ganger før det slår seg av – brukes.

Men ved fullt utslag på blinklysspaken, vises bildet til blinklyset slås av igjen.

Nok en fornuftig løsning i en Kia.

Vi gjentar gjerne vår ros av den enkle informasjonen som popper opp i instrumentpanelet når du skifter trinn på vinduspusseren – eller langt sjeldnere, justerer lysbryteren.

Dette er informasjon som vanligvis bare er fysisk forbundet med en spak som uten unntak er uopplyst i mørket. Kia løser dette forbilledlig.

Foreløpig har bare dieselversjonen av sjuseteren Sorento kommet til Norge. Ladehybriden kommer på nyåret. Vi kommer tilbake med en større test av denne.

EKSKLUSIVT: Dette instrumentpanelet kunne sittet i et anerkjent merke på såkalt premiumnivå. Kvalitetsfølelsen er meget god.

Treg varme

Men inntrykkene fra dieselversjonen lover godt. Punktvis oppsummert:

  • Meget god plass til fem pluss bagasje. Ok plass til sju pluss og bagasje.
  • Svært stillegående dieselmotor med nok krefter (202 hk), myk 8-trinns automat.
  • Høy kvalitetsfølelse innvendig.

På minussiden noterte vi oss treg varme og en Kia-svakhet vi er blitt vant til – mer dekkstøy enn de beste.

STOR: Under dette karosseriet skjuler det seg sju seter og masse bagasjeplass.