
Prøvekjørt: Kia Sorento (diesel)
Dette er en genial løsning på et trafikkfarlig problem
Når du setter på blinklyset i en Kia Sorento, får du opp direktesending fra blindsonen i enten det høyre eller venstre hovedinstrumentetet.
Pluss
Plass, kvalitetsfølelse, langturkomfort med diesel.
Minus
Treg varme i kupé, ratt og skinnseter, dekkstøy.
De utvendige speilene ser ut som du er vant til – og fungerer som du er vant til – men de har fått en tilleggsfunksjon som vi har testet ut på dieselversjonen av nye Kia Sorento.
Kia sier det fortsatt er et marked for diesel i Norge.
Men Sorento blir mest attraktiv som ladehybrid – mens vi venter på den nye generasjonen elektriske drivlinjer fra det store koreanske Hyundai-konsernet, som Kia er en del av.
Fungerer bra
Enkelt forklart fungerer blindsonevarslingen slik:
- Et kamera sitter i underkant av de to utvendige sidespeilene.
- Når du blinker til venstre, projiseres dødvinkelen på venstre side i den venstre av de to store instrumentklokkene foran sjåføren.
- Blinker du til høyre, kommer tilsvarende bilde opp i den høyre instrumentklokken.
Det fungerer meget bra, og gjør filskiftene svært enkle.
Den største utfordringen er å venne seg til å bruke dem aktivt – altså slutte å se seg over skulderen.
Vi opplevde systemet som hundre prosent sikkert. Men i ruskete vær kan videobildet bli litt grøtete, som utvendige kamerafunksjoner flest.
Tematikken er ikke splitter ny for det store Hyundai-konsernet, som Kia er en del av.
Hydrogenbilen Nexo har et tilsvarende system – men ikke like intuitivt gjengitt på instrumentpanelet, og uansett på en bil vi knapt ser på norske veier.

Litt kort
Litt pirk: Blindsonevarsleren aktiveres etter vår mening i litt for kort tid når komfortblinklyset – altså det som blinker tre ganger før det slår seg av – brukes.
Men ved fullt utslag på blinklysspaken, vises bildet til blinklyset slås av igjen.
Nok en fornuftig løsning i en Kia.
Vi gjentar gjerne vår ros av den enkle informasjonen som popper opp i instrumentpanelet når du skifter trinn på vinduspusseren – eller langt sjeldnere, justerer lysbryteren.
Dette er informasjon som vanligvis bare er fysisk forbundet med en spak som uten unntak er uopplyst i mørket. Kia løser dette forbilledlig.
Foreløpig har bare dieselversjonen av sjuseteren Sorento kommet til Norge. Ladehybriden kommer på nyåret. Vi kommer tilbake med en større test av denne.

Treg varme
Men inntrykkene fra dieselversjonen lover godt. Punktvis oppsummert:
- Meget god plass til fem pluss bagasje. Ok plass til sju pluss og bagasje.
- Svært stillegående dieselmotor med nok krefter (202 hk), myk 8-trinns automat.
- Høy kvalitetsfølelse innvendig.
På minussiden noterte vi oss treg varme og en Kia-svakhet vi er blitt vant til – mer dekkstøy enn de beste.
