2020-MODELLER: Et knippe av de mest populære nybilene for fem år siden. Som i dag kan være bruktbiler der nybilgarantien går ut.

10 storselgere:

Fem år gamle bruktbiler: Dette er de vanligste feilene

Bilene som ble solgt i 2020, ruller inn på bruktmarkedet. Ekspertene forteller hvilke feil man må være obs på når det gjelder de ti mest populære bilene som er fem år gamle.

Publisert Sist oppdatert

Biler som ble levert nye i 2020, er i hovedsak biler der nybilgarantien løper ut i år, enkelte modeller har dog lengre nybilgaranti.

Alderen betyr også at dette er biler som mange nå bytter ut, dermed havner de på bruktbilmarkedet. Motor har sett på de ti mest leverte modellene fra 2020, som ble levert i et antall fra 3245 til 9183 eksemplarer det året, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Motor har bedt NAFs tekniske konsulenter Audun Bergerud og Benny Christensen se på de ulike modellene og trekke fram hva man skal være observant på, når det gjelder kjente feil.

– Uansett er det fornuftig å ta en garantiutløpstest hvis bilen ikke har passert fem år ennå, eventuelt sjekke om det er gjort. En NAF-test er også en god idé, både for kjøper og selger, sier Benny Christensen

Listen under består av ti mest registrerte nybilene i 2020, med bestselgeren øverst, og resten i fallende orden. 

Prisene er hentet fra Finn.no.

Audi e-tron SUV

  • Batterigaranti: 8 år eller 160.000 kilometer
  • Pris nå (50/55 og SUV og Sportback): 240.000–649.000 kroner. *
  • Nybilpris 2020: 550.000–857.000 kroner.

– En del biler har per i dag en ladeutfordring som ikke er løst. De kan ikke lades til mer enn 80 prosent. Det jobbes med en løsning rundt dette, ryktene sier at den er rett rundt hjørnet nå, sier Benny Christensen.

Et annet kjent problem var å få appen til å fungere på tidlige biler. På noen biler har man også slitt med å få hurtigladingen til å fungere, og det er en del smårusk med elektronikken forekommer på de eldste bilene.

– Videre har bilene et relativt høyt strømforbruk og ditto kort rekkevidde.

Tesla Model 3

  • Batterigaranti: 8/192.000
  • Pris nå (SR, LR og Performance): 215.000–340.000
  • Nybilpris 2020: 430.000–540.000

– Mye bedre generell kvalitet enn med Model S og Model X, sier Audun Bergerud.

Men man bør sjekke lakken, som ofte er dårlig og lett flasser av.

– Sjekk skjermkanter og kanaler nøye. Svak lakk som lett får unormalt store merker etter steinsprut. Dugg eller fuktighet i lamper og krakelering av baklysglass forekommer også, sier Bergerud.

Les også: Test av Tesla Model 3 fra 2019

VW ID.3

  • Batterigaranti: 8/160.000
  • Pris nå: 239.000–279.000.
  • Nybilpris 2020: 340.000–456.000

– 12-voltsbatteri med liten kapasitet kan gi starttrøbbel på vinterstid. Litt elektronisk smårusk på de første bilene og tidvis trege infotainment­systemer, sier Christensen.

Han kjenner også til tilfeller med skjev slitasje på bakdekkene.

Nissan Leaf

  • Batterigaranti: 8/160.000
  • Pris nå: (40 kWt og 62 kWt): 125.000–259.000
  • Nybilpris 2020: 288.000–385.000

Her har en del eiere opplevd plutselig batteridropp.

– Kapasiteten kan rase fra 70 til 5 prosent på noen sekunder. Dette dekkes, merkelig nok, ikke av Nissans 8 års batterigaranti. Dette gjelder bilene med 40 kWt batteri, sier Bergerud.

Ellers mener han den generelle kvaliteten er veldig god.

Les også: Test av Nissan Leaf fra 2023

Hyundai Kona electric

  • Batterigaranti: 8/160.000
  • Pris nå: 189.000–290.000
  • Nybilpris: 2020: 344.000–390.000

– Det var en tilbakekallingskampanje hvor driftsbatteriet ble skiftet. Sjekk at dette er gjort. Mange biler har også hatt trøbbel med 12-voltsbatteri som kan tappe seg unormalt fort. Da kan bilen verken åpnes eller startes, sier Christensen.

Utover dette mener han at den generelle kvaliteten god.

Les også:  Rekkevidde- og ladetest med Hyundai Kona i 2020

VW e-Golf

  • Batterigaranti: 8/160.000
  • Pris nå: 130.000–219.000
  • Nybilpris 2020: 275.000–290.000

– Veldig vanlig med sensorfeil på varmepumpe til klimaanlegg. Dette er dyrt å reparere og bør sjekkes nøye, sier Christensen.

En annen kostbar, og ikke uvanlig feil, gjelder ladeport og ladekabel.

– Selve lokket til ladeluken kan også falle av, sier han.

At det er en eldre type elbil gjør også at e-Golf har kortere rekkevidde og lader sakte, sammenliknet med nyere og mer moderne bilmodeller.

Toyota RAV4

  • Toyota tilbyr inntil 10 års garanti på hybridbatteriet, forutsatt at bilen har fulgt originalserviceprogrammet hos Toyota.
  • Pris nå (hybrid og ladehybrid): 315.000–520.000
  • Nybilpris 2020: 403.000–580.000

– Et kjedelig, men trygt bruktbilkjøp, sier Christensen.

Han mener den generelle kvaliteten er blant de beste på markedet. RAV4 er en av to biler med forbrenningsmotor på lista.

– RAV4 er like driftssikre som en spaserstokk. Ingen kjente gjengangerfeil, bortsett ifra at de kan ha litt ustabil AppleCar Play.

MG ZS EV

  • Nybilgaranti: 7/150.000
  • Batterigaranti: 8/150.000
  • Pris nå: 119.000–199.000
  • Nybilpris 2020: 230.000–250.000

Bergerud mener MG ZS generelt er mye, og en enkel, bil for pengene.

– Ikke glad i kulde, rekkevidden stuper. Noen biler har hatt problemer med ladehastigheten, ladeluke kan være vond å få åpnet, og infotainmentsystemet jobber uvanlig tregt på en del biler.

Mercedes EQC

  • Batterigaranti: 8/160.000
  • Pris nå: 315.000–490.000
  • Nybilpris 2020: 627.000–690.000

– Svært lav bakkeklaring, særlig med tanke på at dette er en SUV, sier Bergerud.

Les også: Prøvekjøringen av Mercedes EQC fra 2019

Batteriet er festet under gulvet, da bilen i utgangspunktet ikke er bygd på egen elbilplattform. Bakkeklaringen er oppgitt til å være mellom 13 og 14 centimeter.

Feil på varmeapparatet kan forekomme. Det er dyrt å fikse.

Mitsubishi Outlander PHEV

  • Nybilgaranti: 7/140.000
  • Batterigaranti: 8/160.000
  • Pris nå: 150.000–370.000
  • Nybilpris 2020: 429.000–599.000

– Generelt svært god kvalitet, sier Christensen.

I 2019 fikk Outlander økt elektrisk rekkevidde, slik at 2020-modellen er oppgitt til 54 kilometer.

– Outlander har tynn lakk, og særlig panser og tak er utsatt for steinsprut, som fort kan gi stygge rustroser. Sjekk nøye.

Han advarer også om at mange Outlandere ble bruktimportert.

– Disse kan ha avvikende, det vil si dårligere, garantivilkår enn norske biler og ofte noe avvikende utstyr,  sier Christensen.

* Prisene er hentet fra Finn.no

● Benny Christensen og Audun Bergerud er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.