HALLO, JORDBOERE: Mercedes viser frem sine planer for en elektrisk Geländerwagen.Foto: MERCEDES-BENZ AG
Endelig bilutstilling igjen:
Dette er nyhetene på høstens bilbegivenhet
MÜNCHEN (Motor): Etter halvannet års nedstengning inviterer den tyske bilindustrien til utstilling igjen. Her er høydepunktene på IAA-utstillingen som starter mandag.
Selve utstillingen er flyttet fra gigantiske messehaller i Frankfurt til en kombinasjon av utendørsevenementer og klassiske messelokaler i München.
Antallet deltakere er betydelig mindre enn vanlig, i realiteten er det bare to produsenter som klemmer til med lanseringer av virkelige stormodeller – Mercedes-Benz og Renault.
BMW viser bare én ny modell når IAA-arrangementet kommer til deres hjemby – hydrogenmodellen iX5. Ulikt flere andre personbilprodusenter har BMW holdt fast på potensialet for hydrogenbilene. Dette er én av sakene vi tidligere har skrevet om denne bilen som BMW har vist konseptutgaver av helt siden 2019.
BMW vil også vise detaljer om neste generasjon 7-serie, og det er kanskje aller mest interessant med tanke på hva kan bety for andre modellvarianter. 7-serie er nemlig den første som kommer bygget på den Neue Klasse-konstruksjonen som BMW har utviklet. Den er primært laget som grunnstein for deres elektriske modeller, men skal kunne brukes også for andre drivlinjer.
To eller tre år frem i tid kommer også rå tysk kraft i helelektrisk form: Mercedes viser en konseptutgave av EQG, altså en batteridrevet Geländewagen. Kanskje noe for Eivind Hellstrøm? Bilen er ikke helt klar, men skissene er en bekreftelse på at det skal tilbys elbil til alle som vil ha, uansett preferanse om form og størrelse.
Mercedes viser også første elektriske AMG-modell, samt en konseptutgave av Mercedes-Maybach – merkets ypperste luksus. I den andre enden av budsjettskalaen kommer smart med smakebit på neste generasjon i sin modellserie.
Porsche har en konseptvisning, men har gitt få detaljer.
Volkswagen kommer med ID.5 GTX, første SUV med coupe-form på MEB-plattformen. Firehjulstrekkeren skal gjøre tett på 500 km på én lading. Ryktene løper også om konseptvisning av en elektrisk bybil, kanskje en ID.1 eller ID.2.