LILLEBROR: EQE er i korte trekk en liten utgave av flaggskipet EQS.Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
Bekrefter elbil-løftet:
EQE neste i elektrisk Mercedes-bølge
MÜNCHEN (Motor): Her kommer den nyeste i en stadig lengre rekke elektriske Mercedes-modeller: EQE er her i sedan-utgave, i 2022 og 2023 kommer både EQE og storebror EQS som SUV-er.
Mercedes tjuvstartet bilutstillingen i München søndag med å vise den femte utgaven i EQ-serien, EQE – pluss første elektriske modeller fra Mercedes-AMG og hyperluksuriøse Mercedes-Maybach. Og, ikke minst, konseptutgaven EQG, altså en helelektrisk Geländewagen.
IAA-utstillingen byr dessuten på første Europa-visning av EQB (7-seters SUV) og konseptvisning av EQT (varebil). Blant alle disse er det særlig suv-en EQB har potensiale for å bli en volumselger i Norge.
Noe for enhver smak, altså.
– Neste år vil vi kunne tilby elbiler i alle segmenter, og fra 2025 skal vi ha elektriske utgaver av alle modeller, sa Mercedes-sjefen Ola Källenius under lanseringen søndag.
EQE er den andre modellen Mercedes bygger på sin EVA2-arkitektur, en grunnkonstruksjon spesiallaget for elektriske drivlinjer. EQS var den første. EQE er 9 cm kortere, men med 312 cm mellom for- og bakaksel er den rikere på plass enn førsteinntrykket kan tyde på.
EQE er romsligere enn E-klasse, selve kupeen er åtte cm lengre og seteposisjonen vel 6 cm høyere.
De første EQE-modellene er ventet til Norge før neste sommer.
Prisen er trolig klar nærmere jul. For alle praktiske formål er EQE en liten utgave av EQS, som har en startpris på 930.000 kroner. Som et veldig røft anslag kan vi vente EQE til i overkant av 750.000 kroner.
Premieremodellen EQE 350 kommer med effekt på 215 kW, batteri på 90 kWt og en rekkevidde som er anslått til 660 km etter WLTP-syklusen. En høy-ytelsesvariant med en effekt på rundt 500 kW er også i løypa. Den kan hurtiglades med inntil 170 kW effekt, og vil kunne fåes med inntil 22 kW effekt på ladeboksen hjemme (11 kW som standard).
Annonse
Storskjerm
Interiøret er som på EQS. På både EQS og EQE har innstegsversjonen et førermiljø hentet fra S-klasse, mens den nye «hyperskjermen» MBUX kan fås som tilvalg. I Norge er EQS konfigurert med hyperskjermen som standard (som tilvalg har den pris rundt 75.000 kroner). Men det er ikke avklart om det blir samme løsning for EQE.
Uansett:
For den norske Mercedes-importøren kunne ikke elbil-utrullingen fra hovedkontoret i Stuttgart kommet mer beleilig.
– Kjernen i vår virksomhet er å bygge verdens mest ettertraktede biler, sier toppsjef Källenius.
I Norge kommer avgiftsgunstige luksusmodeller til et marked hvor Mercedes den siste tiden har kunnet registrere litt høyere puls også for høyt prisede biler. Og i enda et par år får Mercedes hjelp av et unikt avgiftsregime for elbiler i Norge.
– Vi selger jo masse biler i et prisleie som vil få elbilmoms, slik den er varslet å komme på biler til over 600.000 kroner. Men det er jo innfasing, og vi tror på et kjempepotensiale i de neste tre-fire årene, sier Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge – og viser til interessen for kostbare S-klasse.
Den har en startpris som ligger rundt 400.000 kroner over den elektriske og avgiftsfritatte EQS. Interessen er likevel såpass at Mercedes Norge til og med vurderer å gjøre et forsøk med Mercedes-Maybach, merkets aller heftigste luksusbrand. Også den første elektriske Maybach-varianten (en EQS) blir vist i konseptutgave i München.
Siden 1. januar 2019 har de helelektriske bilene stått for 45 prosent av nybilregistreringene til Mercedes i Norge, ladehybridene for snaut 29 og bensin/diesel for 25 prosent.
I kalenderåret 2021 står elbilene for over 65 prosent, ladehybridenes andel er på 27 prosent, mens bensin/diesel nå utgjør fattige sju prosent av registreringene.
Og da er fortsatt bare fire bokstaver på plass i EQ-alfabetet: EQC, EQA, EQV og EQS. Den første av dem står for over 53 prosent av det totale Mercedes-salget i Norge.