IKONET: Renault 5 forberedes i elektrisk utgaveFoto: RENAULT
Åpner for batteribytte:
Renault vurderer omstridt elbilgrep på neste modell
Kinesiske Nio starter opp i Norge med et tilbud om bytte batterier som supplement til hurtiglading. Nå vurderer Renault å følge samme konsept med sin neste elbil.
Men Renault-sjef Luca de Meo vurderer samtidig å introdusere batteribytte på bilene som alternativ til hurtiglading, en løsning som de testet og forkastet for vel 10 år siden, fordi prisen ble for høy.
– Det er ikke tatt noen beslutning, men jeg ser det som en spennende mulighet, sier de Meo i et intervju med Financial Times.
Og nettopp Nio har hatt relativ suksess med slik teknologi hjemme i Kina.
Der har selskapet bygget omlag 200 byttestasjoner, hvor bileiere kan kjøre inn når bilen nærmer seg batteritom – og få byttet til «full el-tank» like raskt enn du kan fylle en bensin- eller dieselbil med drivstoffet kreves.
Nio har bekreftet at det kan bli etablert slike byttestasjoner også i Norge.
Ingen andre elbilprodusenter har fått regnestykket til å gå opp med batteribytte som alternativ til hurtiglading.
Annonse
Testet før
Renault lanserte riktignok modellen Fluence Z.E. i 2011 i et testprosjekt med en israelsk samarbeidspartner som etablerte en håndfull byttestasjoner i Israel, men prosjektet gikk konkurs i 2013.
Et av problemene var at volumet biler ble altfor lavt. Når Renault nå forbereder sin elektriske satsning, skjer det med biler som produseres på en plattform og med en systemarkitektur (kalt CMF-EV) som også Nissan, Infiniti og Mitsubishi skal benytte seg av.
Hvorvidt de andre selskapene også drodler med tanken på slik bytteteknologi, er derimot uvisst.