IKONET: Renault 5 forberedes i elektrisk utgave

Åpner for batteribytte:

Renault vurderer omstridt elbilgrep på neste modell

Kinesiske Nio starter opp i Norge med et tilbud om bytte batterier som supplement til hurtiglading. Nå vurderer Renault å følge samme konsept med sin neste elbil.

Publisert

Renault har vært en av elbilpionerene med sin populære Zoe, som i perioder har vært Europas mest solgte elbilmodell.

Nå forbereder de neste fase – med sju helelektriske lanseringer frem mot 2025, deriblant en elektrisk utgave av ikoniske Renault 5.

Men Renault-sjef Luca de Meo vurderer samtidig å introdusere batteribytte på bilene som alternativ til hurtiglading, en løsning som de testet og forkastet for vel 10 år siden, fordi prisen ble for høy.

– Det er ikke tatt noen beslutning, men jeg ser det som en spennende mulighet, sier de Meo i et intervju med Financial Times.

Starter i Norge

Renaults bytteplaner luftes samtidig som kinesiske Nio forbereder sin Europa-introduksjon – med Norge som første land.

Og nettopp Nio har hatt relativ suksess med slik teknologi hjemme i Kina.

Der har selskapet bygget omlag 200 byttestasjoner, hvor bileiere kan kjøre inn når bilen nærmer seg batteritom – og få byttet til «full el-tank» like raskt enn du kan fylle en bensin- eller dieselbil med drivstoffet kreves.

Nio har bekreftet at det kan bli etablert slike byttestasjoner også i Norge.

Ingen andre elbilprodusenter har fått regnestykket til å gå opp med batteribytte som alternativ til hurtiglading.

Testet før

Renault lanserte riktignok modellen Fluence Z.E. i 2011 i et testprosjekt med en israelsk samarbeidspartner som etablerte en håndfull byttestasjoner i Israel, men prosjektet gikk konkurs i 2013.

Et av problemene var at volumet biler ble altfor lavt. Når Renault nå forbereder sin elektriske satsning, skjer det med biler som produseres på en plattform og med en systemarkitektur (kalt CMF-EV) som også Nissan, Infiniti og Mitsubishi skal benytte seg av.

Hvorvidt de andre selskapene også drodler med tanken på slik bytteteknologi, er derimot uvisst.