STIG PÅ: grandsphere er det andre av tre konsepter Audi nå viser om fremtidens luksusbiler.
STIG PÅ: grandsphere er det andre av tre konsepter Audi nå viser om fremtidens luksusbiler.

Sveiper etter conciergen:

Men hvor er rattet på den nye Audi-drømmen?

Audi fortsetter å lufte tankene om hvordan luksus skal rulle på fire hjul. Torsdag ble grandsphere-konseptet presentert.

Publisert Sist oppdatert

grandsphere er det andre av tre konsepter som viser mulige retninger for Audis produktutvikling de kommende årene.

Merkevaresjef Henrik Wenders rakk å si «premium» og «luksus» så mange ganger i løpet av 20 minutters presentasjon at det er åpenbart Audi ikke skal bevege mot de bredere lag av folket. Men hva slags biler de faktisk vil tilby, er mer usikkert – som det alltid er med slike konseptvisninger.

– Dette er tanker om hvordan vi ser premium mobilitet utvikle seg. Bilene er ikke lengre bare biler. De vil fortsatt ta deg fra A til B. Men i fremtiden er spørsmålet i større grad hva du opplever på ferden, sier Wenders.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">AUDI-TRIO:</span> Merkevaresjef Henrik Wenders (t.v.), designsjef Marc Lichte og styremedlem med ansvar for salg og merkevare Hildegard Wortman.
AUDI-TRIO: Merkevaresjef Henrik Wenders (t.v.), designsjef Marc Lichte og styremedlem med ansvar for salg og merkevare Hildegard Wortman.

Hjelp til det meste

Utfra den kjappe videopresentasjonen å dømme kan du i hvert fall forberede deg på å uttale «concierge». For mange er begrepet kjent fra bedre hoteller hvor conciergen fra sin egen disk i lobbyen skaffer deg teaterbillettene eller restaurantbordet du ikke har fått ordnet selv.

I grandsphere er en egen concierge-knapp som kan brukes for å effektuere beskjeder eller ønsker, videopresentasjonen viste kun hvordan den regulerte setet og temperaturen.

Men som i moderne biler flest: Knappene blir færre.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SJEKK HER! </span>Designsjef Marc Lichte (nærmest) og styremedlem Oliver Hoffmann.
SJEKK HER! Designsjef Marc Lichte (nærmest) og styremedlem Oliver Hoffmann.

Hvor er rattet?

Og selv om grandsphere hadde en infoskjerm fra dør til dør, så kan de fleste kommandoer utføres med et sveip. Ja, sveip – som i håndbevegelse.

Når du setter deg inn, så er det for eksempel ikke noe ratt å se.

Men hvis du på liv og død vil styre selv, så er det bare å sveipe med hånden fremfor deg – og så kommer rattet glidende ut fra en luke i det området man engang kalte dashbord.

Noen kalde fakta om spesifikasjonene, slik de er tenkt i konseptutgaven: 535 cm lang, 200 cm bred, 139 cm høy. Akselavstand 319 cm (mer enn den lange versjonen av dagens A8). Firehjulstrekk med to motorer som leverer 530 kW (721 hk), og et dreiemoment på 960 Nm. 0-100 km/t på drøyt fire sekunder. Ladesystem med 800-voltteknologi, med ladeeffekt opptil 270 kW. Batteriet på 120 kWt laget fra 5 til 80 prosent på 25 minutter. Rekkevidden er drøyt 750 km. Store hjul? Ja. Den ruller på 23 tommer.

«Fengslende opplevelser»

For tre uker siden viste Audi konsept i en annen retning: skysphere er en elektrisk luksus-roadster, en sportslig kabriolet med mildt sagt iøynefallende design – for en «plattform for fengslende opplevelser».

Blant godsakene Audi viste frem var særlig en innovativ egenskap: Variabel akselavstand. Det gir mulighet for to ulike kjøreopplevelser med bilen – som en grand tourer (GT), eller som en sportsbil.

Ved hjelp av et sinnrikt system med elektriske motorer og karosseripaneler som glir inn i hverandre, kan både bilens akselavstand og totale lengde endres med 25 cm. Samtidig kan bakkeklaringen endres.

Alternativene er dermed en 494 cm lang e-roadster du kan kjøre aktiv, eller en selvkjørende 519 cm lang luksus-GT.

Det tredje konseptet – urbansphere – skal presenteres om en uke. Stikkord: Plass til mange.