LADBAR SUKSESS: Vi har kjørt den ladbare versjonen av BMWs bestselgende SUV.

Prøvekjørt: BMW X3 xDrive30e

X3 er en gullegod, ladbar BMW!

MÜNCHEN (Motor): Nordmenn venter på elbilen iX3. Men en del av dem burde prøve den ladbare hybriden. Den er gullegod!

Publisert Sist oppdatert

BMW X3 xDrive30e

  • Rimeligste X3-versjon - fra 635.000 kr
  • Firesylindret toliters bensinmotor pluss elmotor
  • Effekt totalt: 292 hk
  • Rekkevidde (WLTP): 41 - 46 km avhengig av utstyr

BMW-gruppen er i dag produsenten som selger flest ladbare hybrider i verden.

Siden i fjor har modellene med den nye generasjonen ladbare hybriddrivlinjer kommet som perler på en snor.

I Norge er det den ladbare versjonen av BMWs mellomstore SUV, X3, som selger best, som den modellen som antakelig dekker behovene/budsjettet til den største kundegruppen.

Dagens generasjon av X3 ble lansert høsten 2017.

Den er med årene blitt ganske så voksen og tilsvarer i dag i størrelse omtrent første generasjon X5, men er selvsagt en mye mer avansert bil..

Den duger med andre ord fint som familie-SUV. I Norge har X3 solgt bra opp gjennom årene, men begynte å slite med det handicap at den ikke var tilgjengelig som ladbar hybrid – i motsetning til sin Mercedes-rival GLC.

Det kan illustreres med noen enkle tall:

I 2012 ble det registrert 2102 eksemplarer av forrige generasjon X3, som da var ganske fersk på markedet.

Dagens generasjon ble bare registrert 403 ganger i sitt første leveår her i landet (2018) og 314 i fjor, fortsatt bare med diesel-og bensinmotorisering.

Men i år stiger kurven bratt igjen, hovedsaklig takket være 616 registrerte ladbare X3 er registreringstallet etter 7 måneder, tross koronakrise, oppe i 676 biler.

Tøff konkurranse

Nå tetter det seg til blant ladbare premium-SUV-er i mellomklassen. Her ligger BMW bak Volvo, som nå tilbyr to ladbare varianter av sin XC60, men foran de ladbare versjonene av Mercedes GLC og Audi Q5.

Volvo leder racet blant de ladbare premium-SUV-ene i mellomklassen:

Modell Registreringer hittil i 2020
Volvo XC60 Twin Engine1.229
BMW X3 xDrive30e616
Mercedes-Benz GLC Plug-in Hybrid375
Audi Q5 PHEV116

På BMWs ladehybrid-meny er kompakte 225xe Active Tourer, den store 530e med drift på fire hjul (også som stasjonsvogn), snart også seks-sylindrede 545e (samme drivlinje som luksusbilen 745e) og den store SUV-en X5 xDrive45e. Pluss de mer kompakte SUV-ene X1 og X2.

Siden det norske avgiftssystemet er som det er, blir disse bestselgende her i landet innenfor sine respektive bilklasser.

Så også med ladbare X3, med en engangsavgift fra snaue 40.000 kroner, hvilket gjør at den starter på 635.000 kroner og er rimeligste X3-utgave, men langt fra den mest motorsvake.

Bildeserie – bla med pilene øverst:

SELGER BRA: Denne ladbare hybriden, BMW X3 xDrive30e, er den mestselgende BMW-en utenom elbilen i3 her i landet, og det er det gode grunner til. Foto: KNUT MOBERG

Krefter nok

Under panseret finner vi den kjente 2,0-liters firesylindrede bensinmotoren på 184 hestekrefter som samarbeider utmerket med en elektromotor på 109. Til sammen gir dette en såkalt systemeffekt (kombinert ytelse), på maksimalt 292 hestekrefter. Samlet dreiemoment (trekkraft), er 420 newtonmeter.

Det gjør den ikke til den kraftigste i klassen, men det er utvilsomt «tilstrekkelig» for en familie-SUV, selv om den veier to tonn.

Kreftene porsjoneres ut på veien via en åtte-trinns automatgirkasse til de fire hjulene. I og med at elmotoren er integrert foran med girkassen, oppleves den permanente xDrive-firehjulsdriften sømløs og harmonisk. Man merker ikke noe til kraftoverføringen mellom akslene.

På veien oppleves bilen kvikk fra start, med god og jevn fartsøkning gjennom turtallsregisteret, takket være den godt utvekslede girkassen.

6,1 sekunder fra 0 til 100 km/t er noe svakere enn konkurrentene, men det har i praksis liten betydning – det er likevel temmelig kjapt.

Diverse kjøremodi

Girskiftene foregår nesten umerkelig, kjapt og effektivt. Dette er BMW av de aller beste på, også når det dreier seg om hybriddrivlinjer.

Kjøreprogrammene er de velkjente hos BMW: Sport, Comfort, Adaptiv og Eco Pro. I Sport kan man velge Extra Boost, som gjør at man henter ut det maksimale av kombinerte kraftressurser fra både bensin- og elmotoren.

Velger man Sport, erstattes den blå energimåleren av en rød turteller og det bør bare velges om man ønsker å kjøre aktivt, for automatgirkassen vil kontinuerlig velge høye turtall.

Man kan også bruke Individual-innstillingen, der man velger om man bare vil ha sportslig gassrespons og girskift, mens styring og understell beholder komfort-oppsettet.

De mest harmoniske til hverdagsbruk er Komfort - eller enda bedre, Adaptiv, der bilen tilpasser seg kjørestil og -forhold.

I tillegg til disse kjøreprogrammene, kommer i hybridene eDrive-knappen.

Velger optimal energibruk

Den tillater å velge mellom kjøring kun på strøm eller i hybridmodus – der bilens elektroniske hjerne bestemmer hvilken modus som til enhver tid er mest effektiv.

Hybridmodus gir best uttelling når man bruker navigasjonen og plotter inn bestemmelsessted. Da vil elektronikken til enhver tid sørge for optimal energibruk og dermed lavest mulig drivstofforbruk.

Når såkalt geofencing etterhvert tas i bruk vil en slik innstilling sørge for at bilen kan kjøre utslippsfritt der det er identifisert nullutslippssoner i navigasjonssystemet.

BMW har innført automatisk, trådløs oppdatering av slike systemer, så de skal til enhver tid være à jour.

Det er dessuten mulig å velge Battery Control, der strømmen i batteriet og den regenererte energien lagres til senere bruk, for eksempel når man kommer til et tettbygd område. Du kan velge hvor mye kapasitet du vil holde igjen – alt mellom 30 og 90 prosent.

Opptil 46 km rekkevidde

Batteripakken med litt under 11 kilowattimer tilgjengelig energi skal i teorien kunne gi fra 42 til 46 kilometer rekkevidde avhengig av utstyrsversjon (42 er tallet som gjelder for vår topputstyrte testbil).

Vi hadde ikke anledning til å etterprøve dette helt presist denne gangen, på grunn av tidsbegrensninger. Vårt estimat ut fra tilbakelagt avstand og gjenværende batterikapasitet da tiden var inne til å utforske de andre kjøreprogrammene, er likevel at vi ville oppnådd et sted mellom 35 og 40 kilometer – under gode, sommerlige forhold.

Kjøreegenskaper og komfort holder godt BMW-nivå.

X3 er dessuten en forbilledlig stillegående bil, også som ladbar hybrid, og i enda større grad i elektrisk modus.

BMW X3 er en ganske romslig familie-SUV med god plass til voksne også i baksetet. Det som er blitt ofret for å få plass til batteripakken, er 100 liter bagasjeplass som stjeles av en forhøyning som er relativt lite elegant selv om den disharmoniske terskelen i bakkant er kledd i krom.

Likevel er 450 liter et akseptabelt volum i denne kategorien, gulvet er flatt og legger man ned den 3-delte bakseteryggen, disponerer man opptil 1500 liter lastevolum.

Interiøret ellers preges av den høyverdige kvalitetsfølelsen som BMW har løftet ytterligere et hakk med sin nyeste generasjon modellutvalg - i X3 var dette meget merkbart da den nye ble lansert sent i 2017.

Interiørbilder – bla med pilene øverst:

HØYVERDIG: Med unntak av den litt knotete grafikken i det digitale informasjonsdisplayet som erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet, synes vi interiøret i de nye BMW-modellene er brukervennlig og holder høy premium-kvalitetsstandard. Foto: KNUT MOBERG
STJELER PLASS: Det at batteripakken stjeler 100 liter bagasjevolum er en av de største ulempene med den ladbare X3 i tillegg til høyere egenvekt og noe lavere tilhengervekt. Foto: KNUT MOBERG

Ytterligere digitalisert

I etterkant av lanseringen har bilen også fått det nyeste, heldigitale førermiljøet som nå er på plass om man velger Innovation-pakken og som selvsagt testbilen var utstyrt med.

Heldigvis har BMW fortsatt dreiehjulet til iDrive-systemet som dessuten gjør det mulig å velge fra menyene, uten å måtte berøre skjermen.

Prisen for X3 xDrive30e, som for de andre versjonene, økte før sommeren på grunn av valutakursene. Den koster nå fra 634.800 kroner før frakt- og leveringsomkostninger (650.700 kroner levert Fornebu). Med ekstrautstyr som BMW-kunder gjerne handler flittig, ender nok prislappen opp et sted mellom 750.000 og 800.000 kroner for mange.

Etter vår mening, om man har et generøst nok budsjett til å handle i denne premium-kategorien og man kan leve med det reduserte bagasjerommet og 2,0 i stedet for 2,4 tonn tilhengervekt, fremstår X3-alternativet i våre øyne som et godt kjøp i sin klasse.

Tekniske data - BMW X3 xDrive30e

Bensinmotor:2,0 liter 184 hk / 300 Nm
Elmotor:109 hk / 265 Nm
Batteri:12,0 kWt Brutto /10,8 Netto
Ytelse totalt:292 Hk / 420 Nm
Girkasse/drevne hjul:8-trinns automat/4x4
0-100 km/t:6,1 sek
Toppfart:210 km/t (Elektrisk: 135 km/t)
Batteri (brutto/netto):12 kWt/10,8 kWt
Elektrisk rekkevidde:Opptil 46 km (WLTP)
Lengde/bredde/høyde:471/189/168 cm
Akselavstand:286 cm
Dekkdimensjon (testbil):225/45-20
Bagasjerom:450/1500 liter
Egenvekt:1990 kilo
Hengervekt:2000 kg