<b>NORGESVENNLIG: </b>Som ladehybrid gir store Ford Explorer mye for pengene i Norge.
NORGESVENNLIG: Som ladehybrid gir store Ford Explorer mye for pengene i Norge.

Test: Ford Explorer (ladehybrid)

Ford-delen ved å snobbe litt ned

Klarer du deg uten et prestisjemerke i grillen, så får du veldig mye for et par hundre tusen kroner mindre.

Publisert Sist oppdatert

Og det du får, er primært det du ser: En diger og veldesignet SUV med plass til sju.

Sjelden har vi sett en lekrere bil i denne størrelsen på norske veier.

Muskuløs, elegant, sporty, ujålete, selvsikker.

Ford Explorer 2020

76 poeng

Drivlinje: 3,0 liter bensinmotor, 357 hk. og elmotorer på 100 hk. Total effekt 457 hk., 825 Nm. Firehjulsdrift, 10-trinns automat. Rekkevidde/Forbruk (WLTP): 42 km/0,31 l/mil. 0-100 km/t: 6 sek (fabrikktall). Toppfart: 230 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 2466/619 kg. Dekkdimensjon: 255/55R20. Bagasjerom liter som 5-seter/hengervekt: 635/2500. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 505/229/178/20 cm.

Komfort 6/10

Svært gode seter, masse plass og suveren oversikt. Understellet oppleves enklere og mindre finjustert enn hos de beste. Kraftige «hogg» under køkjøring og rygging/parkering trekker ned. Bra støykomfort opp til 80 km/t, deretter stiger hjul- og vindstøy merkbart.

Design 8/10

Utvendig er dette noe av det lekreste og tøffeste vi finner, etter vår oppfatning. En 10-er så langt. Innvendig derimot, er det altfor langt opp til tyskere og Lexus – både visuelt og kvalitetsmessig.

Kjøreegenskaper 7/10

Formidabelt kraftoverskudd selv med full bil, gir mye moro. Rett fram, vel å merke. En høy SUV på 2,5 tonn er selvsagt ikke bygd for aktiv svingkjøring. Konkurrentene med luftfjæring er mer dynamiske - og mye dyrere.

Miljø og forbruk 5/10

God følelse å kjøre denne store bilen elektrisk. Men du må lade hyppig og klare deg med rundt 35 kilometer – som er knapt i disse tider. Og enda mindre på kalde dager. Uten strøm og med normal blandet kjøring, lå forbruket på 0,99 liter på mila.

Utstyr 9/10

Her får du det meste du trenger, og litt til, inkludert i prisen. Blant standardutstyret finner vi blant annet 10-veis elektrisk justerbare skinnseter med massasje og kjøling, åpningsbart panoramatak, 20-toms alufelger og et stort Bang og Olufsen-anlegg med 14 høyttalere.

Praktisk 10/10

Mer plass får du ikke med et vanlig sertifikat. Romslig selv for sju personer – og fortsatt bagasjeplass nesten i Golf-størrelse. Elektrisk oppfellbare seter på tredje rekke, og masse omtenksomme detaljer.

Pris 10/10

Særdeles mye bil for pengene. Plass, hestekrefter, eleganse, komfort og en liten dose miljøbevissthet. Vi finner noen gode grunner til at den er billigere enn konkurrentene, men ikke viktige nok til å miste full pott her.

Driftskostnader 7/10

Service årlig år eller ved 20.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Priser fra 6500 til 9000 kroner, avhengig av størrelsen på servicen. Ny ladehybridteknologi med begrenset historikk rundt eventuelle feil.

Sikkerhet 9/10

Fem av fem stjerner i EuroNCAP. I tillegg til alt man forventer av sikkerhetssystemer på en bil i millionklassen, har den tilhengersleng-kontroll og en funksjon som justerer fart og kobler på bremser om du kommer for fort inn i en sving.

Annenhåndsverdi 6/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et årlig prisfall på 120-140.000 kroner i de første tre årene. Det er på nivå med de øvrige i denne klassen. Tøff konkurranse mot prestisjemerkene på bruktmarkedet.

Man kan si en del om Ford. Men de har flinke designere. I hvert fall de som har ansvaret for eksteriøret. Mer om interiøret senere.

Inntrykket av utseendet blir uansett alltid subjektivt. Mer fornuftsbasert:

Sjelden har vi hatt mer plass til rådighet. Selv med en plasskrevende tredje seterekke nedfelt helt bakerst, er bagasjerommet gigantisk.

Alle sju

Skal du stå på beina og laste inn mot seteryggen, må du skru kneleddet 180 grader for å rekke helt inn.

Og med alle sju setene i bruk, er det fortsatt bagasjeplass igjen nesten på Golf-nivå.

Og da sitter alle sju godt, med solid beinplass og takhøyde, separat klimajustering og selvsagt rikelig med koppholdere.

Ekstra seterad

Det er naturligvis ladehybridteknologien som gjør at tidenes mest solgte SUV i USA kan lanseres til godt under millionen på det norske markedet.

I likhet med Volvo, prioriterer Ford et ganske lite batteri mot å få plass til en ekstra seterad bakerst.

Dermed blir den elektriske rekkevidden omtrent halvparten av hva du får i en BMW eller en Mercedes med tilsvarende teknologi.

Offisielt skal Explorer komme 42 kilometer med blandet kjøring på strøm. Vi kom 35 kilometer på vår mest realistiske runde, med rolig nærkjøring og et par strekk på landevei.

Kall det kjøring til butikk og trening og kanskje en bortekamp i distriktet.

Miljøargumenter

I vinterhalvåret går rekkevidden ned. Erfaringsmessig nesten 50 prosent på de kaldeste dagene.

Da er man avhengig av hyppig hjemmelading for at denne store doningen skal forsvare de miljøargumentene som ligger bak ladehybridenes avgiftsfordeler på det norske markedet.

I tradisjonell hybridmodus steg forbruket vårt til rundt en liter på mila.

Den sekssylindrede bensinmotoren og elmotoren gir samlet 457 hester og et dreiemoment på 825 Nm.

Det er mest av alle den kan sammenliknes med, uten at vi blir så imponert av den grunn.

Lykkelig Mustang

I rene sprintøvelser er den veldig kjapp. Og den sekssylindrete bensinmotoren snerrer som en lykkelig Mustang når den fôres med turtall.

Men i daglig bruk, handler det mer om generell trekkraft i mellomregisteret i store familiebiler som dette. Og, ikke minst, hvordan motor og girkasse samarbeider.

Girkassa har 10 trinn. Det er også flest av alle.

Og i fart fungerer den utmerket, med nærmest sømløse skift under normal kjøring – og effektive nedgiringer under tyngre gasspådrag.

Men under forsiktig krypekjøring, for eksempel i saktegående køer, og ut og inn på parkeringsplasser, hogger bilen til med en kraft som er svært vanskelig å styre.

Selv med ytterst følsom gassfot, er det nærmest umulig å unngå at bilen bykser framover. Eller enda verre, bakover.

Denne unoten gjør at vi trekker to poeng på «Komfort» etter vår første test.

Kanskje burde vi også trukket et poeng på «Sikkerhet».

Men det betyr også at vi skal gi Ford og Explorer en sjanse til å rette opp dette ved en senere anledning.

Stor avstand

Explorer kommer i to utstyrsversjoner. Importøren forventer at 90 prosent velger «ST-line» til 887.500 kroner.

Da er det i praksis bare metallic lakk og hengerfeste du kan velge i tillegg.

Og avhengig av hvor mye man ønsker å legge på av utstyr hos relevante konkurrenter, så kan avstanden ned til en ferdig priset og velutstyrt Explorer, fort bli på et par hundre tusen kroner.

Forvokst Focus

Men i denne sammenlikningen har vi foreløpig ikke nevnt en faktor som garantert er svært avgjørende for mange som vurderer bil i denne prisklassen: Luksusfølelsen.

Og da er vi kommet til interiøret. Innvendig framstår Explorer som en forvokst Focus.

Og en Focus tåler dårlig konkurranse mot biler til millionen.

Borte i sollys

Kvaliteten er tidvis underkjent, med ujevne skjøter og tilpasninger. Symboler i displayer og på betjeningsknapper er små og puslete – i dårlig Ford-tradisjon.

Det ellers så utmerkede hjulet som har erstattet girspaken, har symboler som blir helt borte i sollys.

Vi opplevde også at intervallpusseren levde et liv godt isolert fra norsk nedbør.

For folk flest

Sammenlikner vi med konkurrentene Lexus, BMW, Mercedes, Audi og Volvo, så er det enkelt å se hvor Ford har spart inn deler av prisdifferansen.

Men noe av dette handler også om å spare oss for jåleri.

Ford er først og fremst et merke for folk flest.

Står fjellstøtt

Explorer er størst i alle retninger og gir mest plass og utstyr og hester for vesentlig mindre penger enn konkurrentene. Det er et faktum.

Og i den sammenlikningen står den fjellstøtt på egne hjul.

Men den mangler et prestisjetungt merke i fronten og på bakluka.

Powered by Labrador CMS