Allerede i fjor høst kunne vi fortelle at våren 2021 kommer Audi med Q4 e-tron, en helelektrisk SUV.
Det er den første Audi-modellen som lages på den såkalte MEB-plattformen, grunnkonstruksjonen som hele Volkswagen-konsernet (VW, Audi, Skoda, Seat og Porsche) skal kunne bruke for flertallet av sine elbiler.
Den skal også bli en vesentlig rimeligere inngangsbillett til Audis voksende elbilrekke enn dagens e-tron.
Nå har Audi vist en til.
Nok en Q4
Audi avduket den nye Q4 Sportback e-tron concept for inviterte journalister under en digital presentasjon 23. juni. Vi har hatt sperrefrist frem til i dag for publisering av nyheten, men her er den altså.
Legg merke til at den har et tilleggsetternavn: Concept.
Dette er fortsatt en konseptbil, altså ikke den helt produksjonsklare modellen, men vi regner med at den ikke vil se særlig annerledes ut når den etterhvert er klar for å rulle av produksjonslinjen.
Det betyr designmessig at den på samme måte som dagens e-tron Sportback (som vi har prøvekjørt både i vanlig utgave og i høy-ytelsesversjonen e-tron S), fremstår som en mer dynamisk og elegant formet variant av ovenfor nevnte Q4 e-tron, som vil kalles Q4 e-tron SUV.
Den Ingolstadt-baserte produsenten annonserer at produksjonsversjonen også vil kunne ventes på markedet i løpet av 2021.
De opplyser at konseptbilen vises så kundene får et år på seg til å avgjøre om de foretrekker Q4 som «SUV» eller som «Sportback».
Mellomklassestørrelse
Audi kaller Q4-modellene kompakte, men det er å strekke begrepet litt langt, sannsynligvis for å differensiere dem tydelig fra de store e-tron-modellene som tross alt måler hele 490 centimeter i langden.
«Mellomstore» er nok er riktigere begrep.
Sportback-versjonen er omtrent på størrelse med Q4 e-tron SUV, bare ørlite lengre og noe lavere.
De vitale målene er 460 centimeter i lengden, 190 i bredden og 160 i høyden. Akselavstanden er relativt lang: 277 centimeter.
Annonse
Bildeserie (bla med pilene oppe til høyre/venstre i bildene):
Bygget for god plass
Vi mistenker at plassutnyttelsen i bilen vil være en god del bedre enn i den eksisterende e-tron, som er konstruert på en tilpasset versjon av en tidligere eksisterende plattform, som såpass ulike modeller som A4 og Q7 er basert på.
For om MEB gir åpenbare stordriftsfordeler i produksjonen, gir den nemlig også mulighet til å konstruere bilene helt annerledes enn før.
Fleksibiliteten er stor og ulikhetene mange mellom de ulike merkene, selv med utgangspunkt i én og samme plattform.
Annonse
Fordelene med dedikert plattform
Men én ting er sentral: Uten den tradisjonelle forbrenningsmotoren blir plassen bedre. De nye elbil-modellene blir generelt romsligere innvendig og får dessuten et flatt gulv uten kardangtunnel i midten.
Lengre akselavstand og kortere overheng (den delen av bilen som er foran forhjulene og bak bakhjulene), muliggjør også utvidet innvendig plass.
Audi lover da også utmerket benplass både foran og bak.
Vi regner derfor med at bilen ikke vil oppleves svært mye trangere enn den 30 centimeter lengre storebroren e-tron Sportback.
På det tekniske plan deler Sportback-versjonen det meste med Q4 e-tron Concept.
Konseptbilene presenteres i quattro-utgave, altså med en elmotor foran og en bak, men Q4 e-tron i produksjonsform vil også tilbys med bare bakhjulsdrift, for dem som prioriterer rekkevidde.
Førstnevnte annonseres til 450 kilometer (WLTP), mens den bakhjulsdrevne vil komme fem mil lenger ifølge produsenten.
Annonse
God batterikapasitet
Batteripakken har en kapasitet oppgitt til 82 kWT - om det er brutto eller faktisk tilgjengelig energilager, vites ikke.
Batteripakken ligger flatt i bunnen av bilen og fyller det meste av plassen mellom akslingene.
Bilen har en synkron elmotor bak som hoveddrivkilde. Den produserer en effekt på opptil 204 hestekrefter med et dreiemoment på 310 newtonmeter.
Hos konseptbilen, som har firehjulsdrift, kommer i tillegg motoren i front, som fungerer asynkront.
Den yter opptil 102 hestekrefter og et dreiemoment på 150 newtonmeter. Den trår til når føreren ber om mer effekt med høyrefoten enn det bakre motor kan levere alene, eller når føreforholdene eller kjørestilen tilsier at trekkraften bør fordeles annerledes.
Systemet har nemlig sanntids momentfordeling mellom akslene - med andre ord sendes tilgjengelig trekkraft til enhver tid dit den trengs mest.
Total tilgjengelig effekt, samlet, oppgis til 306 hestekrefter.
Audi annonserer ellers en ladehastighet på opptil 125 kilowatt for begge Q4 e-tron-modellene. Det skal ta litt over 30 minutter å lade til 80 prosent av batteriets kapasitet.
Vi har gode grunner til å tro de holder det de lover - Audi har gjort det svært bra i våre ladetester.
Annonse
Begynnelsen på fortsettelsen
Til neste år vil vi, om alt går etter planen, kunne stifte bekjentskap med de nye el-SUV-ene fra Audi. Da får vi også vite mer om utstyr - og om priser.