<b>SMEKKER:</b> Audi e-tron 55 Sportback
SMEKKER: Audi e-tron 55 Sportback

Audi e-tron Sportback 55:

Strømlinjet e-tron

E-tron Sportback slår sin eldre fetter på utholdenhetsprøven med 36 kilometer - tross høyere snitthastighet.

Rekkevidde- og ladetest

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

E-tron-familien utvides, og flere skal det bli! Den mer elegante Sportback gjør sin debut i sommerens elbiltest.

  • Modellnavn: Audi e-tron Sportback 55 S-Line
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde (testbilen): 376 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 265/45R21.

Rekkeviddetesten:

Testeksemplaret av Audi e-tron Sportback 55 har en oppgitt rekkevidde på 376 km. Vi kom 436,1 km. Det er 16 prosent bedre enn WLTP-verdien.

Bilen begynner å varsle om at den at den snart må lades ved 11 prosent og 53 kilometer rest. Rekkeviddemåleren i instrumentpanelet lyser rødt.

Testbilen kjørte på fjellveier mellom Folldal og Ringebu da den ble kjørt tom, og holdt hastigheter mellom 60 og 80 km/t.

Selv da det andre varslet dukket opp ved 4 prosent og 11 kilometer rest hadde vi god kontroll over bilen og merket ingen begrensninger.

Skilpaddeikonet dukket opp ved 4 prosent, men det var ingen merkbar reduksjon i ytelser i den hastigheten vi kjørte.

  • Reell rekkevidde: 436,1 km.
  • Gjennomsnittsfart: 66 km/t .

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

Lading startet med 3 prosent rest og ladeeffekten lå mellom 140 og 150 kW fra 10 til 65 prosent, for deretter å dale gradvis til 110 kW ved 80 prosent.

  • Estimert rekkevidde ved 80 prosent: 336 km
  • Ladetid 3-80 prosent: 30 min. 38 sek

Importørens kommentar:

- Som etter den forrige testen, er vi også nå fornøyde med resultatet for både Audi e-tron 50 og 55. Det er viktig for kundene at de kan stole på rekkevidden bilen oppgir, spesielt om man skal på langtur.

Følgelig er det avgjørende at den reelle rekkevidden ligger tett opptil den oppgitte rekkevidden, noe begge bilene gjør i denne testen – de går også noe over den oppgitte rekkevidden for de respektive bilene.

Grunnen til at det er et avvik mellom den generelle, oppgitte WLTP-rekkevidden for Audi e-tron og den oppgitte rekkevidden for de spesifikke bilene brukt i denne testen, er at WLTP-rekkevidden for hver enkelt bil beregnes på bakgrunn av utstyret den aktuelle bilen har.

I alle kontrakter opplyser vi om rekkevidden ved blandet forbruk basert på den unike utstyrsspesifikasjonen kunden har valgt på sin bil.

- Når det kommer til ladeegenskapene, er vi også fornøyde med resultatene begge bilene oppnår i denne testen. Både e-tron 50 og e-tron 55 er per nå blant de ledende i markedet når det kommer til ladekapasitet, og testen viser at begge bilene leverer som forventet.

De oppnår høy ladeeffekt fort og holder den lenge, hvilket gir en kort ladetid. Det er viktig at man ser på totalbildet og sammenhengen mellom ladeeffekten og rekkevidden.

Denne sammenhengen omtaler vi som forflytningshastigheten, og den gir et mer presist bilde av den reelle tiden man bruker på lange turer hvor det kreves ladestopp. Her er både Audi e-tron 55 og 50 markedsledende i dag.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold. Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl. 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl. 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne. (Dette gjelder e-tron Sportback).

Powered by Labrador CMS