TENK LADETID: Nils Sødal og Audun Bergerud (bak) i NAF passer klokken under ladetesten i juni.ALLE FOTO: Tomm W. Christiansen
Model 3 overlegen i ladetest:
Så langt går elbilene på en halvtimes lading
Her er tabellen som gir deg de aller viktigste tallene om elbiler og hurtiglading. Hvor langt kommer du på en halvtime ved ladestolpen? Vinneren er i en helt egen klasse.
Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.
Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.
Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.
Hvor langt går elbilen du kjører etter at du har hurtigladet i 30 minutter?
Svaret handler om to ting:
Hvor mye energi tar den opp ved ladestolpen?
Hvor mye bruker den når du trykker ned gassen?
På bakgrunn av dataene vi hentet inn i løpet av to dagers test med 29 av markedets beste elbiler i juni, har NAFs eksperter utviklet tallmaterialet i tabellen under.
Så langt kommer bilene:
Bilmodell
Km ved lading i 30 minutter
Pris på testmodell
Tesla Model 3 LR
456 km
401.900 kr
Tesla Model S LR
386 km
776.732 kr
Porsche Taycan 4S
372 km
1.490.000 kr
Audi e-tron Sportback 55
343 km
835.900 kr
Audi e-tron 55 Quattro
319 km
739.900 kr
Hyundai Kona
284 km
415.000 kr
Kia e-Niro
266 km
401.900 kr
Tesla Model X LR
264 km
906.032 kr
Kia e-Soul
263 km
372.900 kr
Mercedes Benz EQC
262 km
686.100 kr
Opel Corsa-e
246 km
284.900 kr
Peugeot e-208
245 km
314.900 kr
DS 3 Crossback e-Tense
245 km
357.000 kr
Peugeot e-2008
232 km
326.900 kr
Nissan Leaf e+ 62 kWt
225 km
394.900 kr
Jaguar I-Pace
212 km
659.900 kr
MG ZS EV
202 km
249.900 kr
Opel Ampera-e
199 km
335.900 kr
Mini Cooper SE
193 km
357.000 kr
Renault Zoe 50
185 km
274.900 kr
Hyundai Ioniq
181 km
317.000 kr
BMW i3
179 km
349.900 kr
Skoda Citigo-e iV
148 km
184.800 kr
VW e-Up
145 km
184.900 kr
Seat Mii Electric
143 km
179.000 kr
VW e-Golf
140 km
292.500 kr
Nissan Leaf 40 kWt
132 km
310.500 kr
Nissan e-NV 200
081 km
359.740 kr
PS: Dataene i denne oversikten er samlet under vår store rekkevidde- og ladetest. Alle bilene hadde under 10 prosent rest på batteriet da vi begynte ladingen.
– Hvor fort bilen lader blir viktigere og viktigere. Dette bør du tenke på når du kjøper elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det skal legges til:
Veldig mange faktorer spiller inn når det gjelder elbilenes forbruk og faktiske rekkevidde – værforhold, topografi, dekkstørrelse og kjøremønster.
Men for dem som må hurtiglade er det enda noen elementer som kompliserer bildet, for hurtiglading skjer ikke etter én standard innenfor et oversiktlig prisbilde.
- Derfor har vi i ladetesten valgt å sammenligne hvor mange kilometer du kan kjøre når du lader i en halv time. Det gjør det lettere å sammenligne bilene, sier Sødal.
Annonse
Helt suveren
I tabellen over kommer Tesla Model 3, kåret til Årets beste bilkjøp av Motor i 2019, suverent på topp, fordi den lader raskt og forbruker lite. 30 minutter lading ved en 150 kW-stolpe holder til å kjøre 456 km.
Tesla Model S, som kom lengst i vår rekkeviddetest, kommer 386 km med samme ladetid.
Porsche Taycan lader med vesentlig høyere effekt, men kommer bare på tredjeplass med 372 km, fordi den har høyt forbruk under kjøring.
Med normal kjøring går altså en Model 3 over 80 km lengre.
Bruker mye
De populære Audi e-tron-modellene selger som varmt hvetebrød, blant annet fordi de lader ekstremt raskt. Men relativt høyt forbruk gjør dem sjanseløse i denne sammenlikningen mot Model 3.
- Dette viser at selv om en bil kan ta lading med høy effekt, det vil si mange kilowatt, så er forbruket på bilen også viktig, mener Sødal.
– Man skal ikke stirre seg blind på antall kilowatt bilen maksimalt kan lade med, men også sjekke forbruket bilen har, fortsetter han.
Hyundai Kona som gjorde det sterkt i rekkeviddetesten, utmerker seg også i ladetesten med kombinasjonen av høy effekt og lavt forbruk. Den lader 284 km på en halvtime.