<b>TENK LADETID</b>: Nils Sødal og Audun Bergerud (bak) i NAF passer klokken under ladetesten i juni.
TENK LADETID: Nils Sødal og Audun Bergerud (bak) i NAF passer klokken under ladetesten i juni.

Model 3 utklasser konkurrentene:

Så langt kommer elbilene når du lader i 30 minutter

Her er tabellen som gir deg de aller viktigste tallene om elbiler og hurtiglading. Hvor langt kommer du på en halvtime ved ladestolpen? Vinneren er i en helt egen klasse.

Publisert Sist oppdatert

Rekkevidde- og ladetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

Hvor langt går elbilen du kjører etter at du har hurtigladet i 30 minutter?

Svaret handler om to ting:

  • Hvor mye energi tar den opp ved ladestolpen?
  • Hvor mye bruker den når du trykker ned gassen?

På bakgrunn av dataene vi hentet inn i løpet av to dagers test med 29 av markedets beste elbiler i juni, har NAFs eksperter utviklet tallmaterialet i tabellen under.

Så langt kommer bilene:

Bilmodell Km ved lading i 30 minutter Pris på testmodell
Tesla Model 3 LR456 km401.900 kr
Tesla Model S LR386 km776.732 kr
Porsche Taycan 4S372 km1.490.000 kr
Audi e-tron Sportback 55343 km835.900 kr
Audi e-tron 55 Quattro319 km739.900 kr
Hyundai Kona284 km415.000 kr
Kia e-Niro266 km401.900 kr
Tesla Model X LR264 km906.032 kr
Kia e-Soul263 km372.900 kr
Mercedes Benz EQC262 km686.100 kr
Opel Corsa-e246 km284.900 kr
Peugeot e-208245 km314.900 kr
DS 3 Crossback e-Tense245 km357.000 kr
Peugeot e-2008232 km326.900 kr
Nissan Leaf e+ 62 kWt225 km394.900 kr
Jaguar I-Pace212 km659.900 kr
MG ZS EV202 km249.900 kr
Opel Ampera-e199 km335.900 kr
Mini Cooper SE193 km357.000 kr
Renault Zoe 50185 km274.900 kr
Hyundai Ioniq181 km317.000 kr
BMW i3179 km349.900 kr
Skoda Citigo-e iV148 km184.800 kr
VW e-Up145 km184.900 kr
Seat Mii Electric143 km179.000 kr
VW e-Golf140 km292.500 kr
Nissan Leaf 40 kWt132 km310.500 kr
Nissan e-NV 200081 km359.740 kr

PS: Dataene i denne oversikten er samlet under vår store rekkevidde- og ladetest. Alle bilene hadde under 10 prosent rest på batteriet da vi begynte ladingen.

Noe å tenke på

– Hvor fort bilen lader blir viktigere og viktigere. Dette bør du tenke på når du kjøper elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det skal legges til:

Veldig mange faktorer spiller inn når det gjelder elbilenes forbruk og faktiske rekkevidde – værforhold, topografi, dekkstørrelse og kjøremønster.

<b>LADEARBEID</b>: Motors medarbeidere under ladetesten på Circle K, Dal – med henholdsvis Porsche Taycan og Jaguar I-Pace.
LADEARBEID: Motors medarbeidere under ladetesten på Circle K, Dal – med henholdsvis Porsche Taycan og Jaguar I-Pace.

Men for dem som må hurtiglade er det enda noen elementer som kompliserer bildet, for hurtiglading skjer ikke etter én standard innenfor et oversiktlig prisbilde.

- Derfor har vi i ladetesten valgt å sammenligne hvor mange kilometer du kan kjøre når du lader i en halv time. Det gjør det lettere å sammenligne bilene, sier Sødal.

Helt suveren

I tabellen over kommer Tesla Model 3, kåret til Årets beste bilkjøp av Motor i 2019, suverent på topp, fordi den lader raskt og forbruker lite. 30 minutter lading ved en 150 kW-stolpe holder til å kjøre 456 km.

Tesla Model S, som kom lengst i vår rekkeviddetest, kommer 386 km med samme ladetid.

Porsche Taycan lader med vesentlig høyere effekt, men kommer bare på tredjeplass med 372 km, fordi den har høyt forbruk under kjøring.

Med normal kjøring går altså en Model 3 over 80 km lengre.

<b>RETT I TAKET</b>: Porsche Taycan lader med ekstremt høy effekt. Her er infoskjermen som forteller om 250 kW mottatt.
RETT I TAKET: Porsche Taycan lader med ekstremt høy effekt. Her er infoskjermen som forteller om 250 kW mottatt.

Bruker mye

De populære Audi e-tron-modellene selger som varmt hvetebrød, blant annet fordi de lader ekstremt raskt. Men relativt høyt forbruk gjør dem sjanseløse i denne sammenlikningen mot Model 3.

- Dette viser at selv om en bil kan ta lading med høy effekt, det vil si mange kilowatt, så er forbruket på bilen også viktig, mener Sødal.

– Man skal ikke stirre seg blind på antall kilowatt bilen maksimalt kan lade med, men også sjekke forbruket bilen har, fortsetter han.

Hyundai Kona som gjorde det sterkt i rekkeviddetesten, utmerker seg også i ladetesten med kombinasjonen av høy effekt og lavt forbruk. Den lader 284 km på en halvtime.