PRODUKSJONSKLARE: Vi kjørte prototypen i vinter - nå er Audi e-tron S offisielt avduket.
PRODUKSJONSKLARE: Vi kjørte prototypen i vinter - nå er Audi e-tron S offisielt avduket.

Her er Audi e-tron 60 S:

Nå kommer ny e-tron med muskler

Audi kommer med ny e-tron. Vi har allerede kjørt den i Tyskland - snart er den i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Audi e-tron 60 S

  • Høy-ytelsesversjonene av Audi e-tron kommer i salg mot slutten av sommeren og de første bilene ventes til landet før årets slutt.
  • Veiledende priser inkludert frakt og levering (fra Oslo):
  • - Audi e-tron 60 S SUV: Fra 842.000 kroner
  • - Audi e-tron 60 S Sportback: Fra 864.000 kroner

Nå kommer høy-ytelsesversjonene av Audi e-tron: e-tron 60 S og e-tron 60 S Sportback.

Med tre elektromotorer får S-modellene av e-tron det produsenten bedyrer er verdens første elektriske «torque vectoring»-system (dynamisk momentfordeling).

Audi lover at dette løfter sikkerheten og de dynamiske egenskapene til et nytt nivå.

Det siste kan vi skrive under på; vi hadde nemlig muligheten til å sette bilen på prøve i februar, på Audis eget testanlegg ved Neuburg i Tyskland.

Seks e-tronversjoner

– Vi har gledet oss lenge til å lansere Audi e-tron S og Audi e-tron Sportback S, sier Elin Sinvervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

- Audi e-tron har blitt tatt veldig godt imot på det norske markedet, og med to nye modeller er e-tron-porteføljen utvidet ytterligere. Vi kan nå tilby totalt seks versjoner av Audi e-tron, samtidig som vi vet at kommer flere elektriske modeller i løpet av neste år. Dette viser at Audi mener alvor med sin elektriske offensiv, insisterer Sinervo.

- S-modellene kommer med tre motorer og er versting-utgaven for de som ønsker en Audi e-tron som har det lille ekstra, sier hun.

Over 500 hester

I S-modus leverer de såkalte boost-ytelser i åtte sekunder – det gir 503 hestekrefter, og 973 newtonmeter dreiemoment.

Sprinten fra 0 til 100 km/t tar 4,5 sekunder, og toppfarten er 210 km/t.

De nye S-modellene har to elektriske motorer på bakakselen, og én på forakselen. De er dermed ifølge Audi verdens første serieproduserte biler med tre elektromotorer.

Batteripakken er hentet direkte fra e-tron 55, det vil si med en nettokapasitet på 95 kWt brutto (86 kWt netto).

Tross forbedret aerodynamikk er rekkevidden kortere enn på de mer moderate e-tron-variantene: Opptil 350 kilometer etter WLTP-målemetoden.

Bildeserie - Audi e-tron S SUV:

SNART I SALG: Audi e-tron 60 S kan bestilles fra sensommeren. Pris fra 842.000 kroner. FOTO: Audi AG

Egne designdetaljer

Du kan kjenne igjen S-modellene på en del detaljer: Både front- og hekkstøtfanger har markante konturer, med en diffuser som løper i hele bilens bredde bak.

Støtfangerne flankeres av større «Air Curtains», som har som oppgave å forbedre aerodynamikken.

Et ytterligere viktig bidrag til den gode aerodynamikken er kontrollen av kjøleluften til bremsene foran. Luftinntakene holdes lukket så ofte som mulig, slik at luften flyter over panseret nesten helt uten turbulens.

Sportback S får en Cd-verdi på bare 0,26, mens Audi e-tron S oppnår 0,28.

Skjermene er 2,3 centimeter bredere på hver side - noe som gjør bilene synlig bredere.

Bilen har sølvfargede detaljer, som leppen på frontstøtfangeren, grillen, dørinnfellingene og diffuseren.

Som tilvalg kan Audi levere eksteriørdetaljer i kontrastfarge eller i sort.

Audi e-tron S - standardutstyr utover vanlig e-tron

  • Hellakkering
  • 20-tommers aluminiumsfelg i eget S-design
  • Speil med minnefunksjon
  • Sportsseter
  • Elektrisk seteinnstilling med minne på førersetet
  • Skinn/alcantara
  • S-logo
  • Dekor i børstet, matt aluminium
  • Sort taktrekk
  • Multifunksjonssportsratt med paddler
  • Komfortmidtarmlene
  • Belyste innstegslister med aluminiumsinnlegg foran og bak
  • Virtual cockpit plus
  • Adaptiv luftfjæring, sport
  • Egen S design med utbygde hjulbuer

Bildeserie - Audi e-tron S Sportback:

SNART I SALG: Audi e-tron 60 S Sportback kan bestilles fra sensommeren. Pris fra 864.000 kroner. FOTO: Audi AG

Om S-drivlinjen, for teknisk interesserte:

Endringene i forhold til e-tron-modellen som er på markedet i dag, går ut på at den største motoren, som sitter bak på en vanlig e-tron, nå er blitt tilpasset og montert på forakselen, der den er konfigurert for maksimalt 150 kW (204 hestekrefter).

  • Den mindre motoren er blitt modifisert og montert på bakakselen, sammen med en «tvilling».
  • De to elmotorene bak yter tilsammen opptil 264 kW eller 359 hestekrefter.
  • Hver motor forsynes med 3-fasestrøm med en egen styringsenhet.
  • Planetgirbasert transmisjon overfører kreftene (momentet), til hjulene. Den fremre motoren er av plasshensyn montert parallelt med akslingen, mens de to bakre er montert koaksialt, bak hverandre.
  • Kraftoverføringen til hjulene foregår uten mekanisk differensial, hvilket gjør elektronisk kontrollert, elektrisk momentfordeling mulig.
  • Rotorenes innkapsling er i lett aluminium og kjølevæske, for å holde temperaturen nede, strømmer gjennom stikkakselen i en krets som er felles for de to motorene.

Som nevnt har vi allerede prøvekjørt Audi e-tron S. Mer om det kan du lese i denne saken:

Powered by Labrador CMS