KAN FÅ HYGGELIG PRIS: Slik fremsto Audi Q4 e-tron, merkets neste el-SUV, da den ble forhåndsvist som konseptbil.

Første prisantydninger på Audi Q4 e-tron:

Hevder Audis neste el-SUV skal slå Model Y på pris

Audis kommende Q4 e-tron har alle forutsetninger for å bli en virkelig publikumsfavoritt. Nå er første prisantydning kommet: Et amerikansk bransjemagasin varsler en prislapp som antyder norsk utsalgspris ned mot 400.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Audi e-tron får snart selskap av en ny og rimeligere, men kanskje nesten like romslig, elektrisk SUV.

Med en pris rundt 400.000 plasserer Audi sin neste el-SUV midt i samme prisleie som  Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 – og under Teslas kommende Model Y.

Amerikanske Car & Driver hevder bilen vil bli priset til 45.000 dollar, som er lavere enn Tesla Model Y – og omtrent som startprisen på Ford Mustang Mach-e.

Dette tyder på at prisen i Norge kan komme ned mot 400.000 kroner.

Og det er ikke helt uventet:

Q4 e-tron er basert på Volkswagen-konsernets helelektriske produktplattform MEB, akkurat som Enyaq og ID.4, biler som både pris- og designmessig åpner nye landskap for VAG-merkene.

Motor har sett prototyper av Q4 e-tron som viser hvilke ekstreme plassgevinster som venter for disse elbilene som bygges på helt nye premisser.

SUV-en Audi e-tron har blitt en kjempesuksess her til lands og har gitt Audi en plassering på registreringsstatistikken som produsenten aldri tidligere er sett, verken i Norge eller i noe annet land.

Men bilen er basert på en allerede eksisterende produktplattform og produsenten har måttet tilpasse denne en elektrisk drivlinje.

Q4 e-tron vil derimot være basert på VAG-gruppens modulære elbil-plattform MEB, som er innviet med VW ID.3 og kan brukes til modeller av ulik størrelse både i kompakt- og mellomklassen.

Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge, sier til Motor:

– Bilen kommer utpå nyåret og det er dessverre for tidlig å si noe om prisen per nå men har selvfølgelig tro og ambisjon om at den vil bli svært konkurransedyktig.

Vi har tidligere omtalt konseptbilen som i fjor ble vist på bilutstillingen i Genève og som bar bud om hva som skal komme. Mye tyder nemlig på at produksjonsbilen vil bli svært lik og tallene for dimensjoner og ytelser vil ligge svært nær opptil den forhåndsviste modellen.

Les også: Vi overvar avdukingen av Fords elektriske crossover, Mustang Mach-e!

TAUS INNTIL VIDERE: Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.

E-tron minus 30 centimeter

Med en lengde på 459 centimeter er konseptbilen en god del mer kompakt enn den ruvende e-tron (490), men familielikheten er likevel tydelig ved første øyekast. Bilen er dessuten generøse 190 centimeter bred og måler 161 centimeter i høyden.

Med disse dimensjonene plasserer Audi Q4 e-tron concept seg blant de mellomstore SUV-ene. Størrelsen vil gjøre den mer praktisk i tettbygde strøk enn dagens enn e-tron. Samtidig forteller Audi selv at blant annet akselavstanden på 277 centimeter plasserer bilen blant større biler når det gjelder plassforhold ombord.

Når bilen bygges på en dedikert elbilplattform behøver ikke motorrommet ta så stor plass, samtidig som fraværet av en transmisjonstunnel gir uventet rommelighet og komfort i kupeen. Det gjelder spesielt benplassen, både foran og bak.

SYNLIG NÆR PRODUKSJONSKLAR: Det er ikke noe utenomjordisk konseptbilaktig i interiøret i konseptbilen Q4 e-tron som ble vist i Genève i fjor.

To elektriske motorer på til sammen 306 hestekrefter sørger for quattro firehjulsdrift og 0-100 km/t på bare 6,3 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/t.

Den bakre elektriske motoren har en effekt på 204 hestekrefter, og leverer 310 newtonmeter dreiemoment. Frontmotoren leverer 102 hestekrefter og 150 newtonmeter. 

Batteriet har en  på 82 kWt energi, noe som er beregnet å gi mer enn 450 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden. Batteriet kan lades med en effekt på 125 kilowatt, som tilsier under 30 minutter for å lade fra 0 til 80 prosent.

Våre utmerkede erfaringer med e-tron underbygger disse tallene.

Utvidet virkelighet

Blant det vi regner med vil bli å finne igjen i produksjonsbilen er den nå kjente «virtuelle cockpiten» med et digitalt, konfigurerbart instrumentpanel som viser den mest sentrale informasjonen som fart, ladenivå og navigasjon, rett bak rattet.

Det store head-up-displayet har en ny funksjon:

Utvidet virkelighet (Augmented Reality, eller AR). Det kan vise viktig grafisk informasjon, som for eksempel retningspiler ved navigasjon, direkte i veibanen foran bilen.

Kontrollpaneler med berøringsfunksjon på rattet kan styre de mest brukte funksjonene. I midten, over midtkonsollen, er det en 12,3 tommers stor berøringsskjerm som viser multimedia- og kjøretøyfunksjoner. Den er vinklet mot føreren for enklere betjening. En knapperekke som kontrollerer klimafunksjonene finnes under berøringsskjermen.