<b>ELEKTRISK PRESTISJE</b>: Audi e-tron GT lanseres tidlig neste år. Den blir ganske lik denne konseptbilen.
ELEKTRISK PRESTISJE: Audi e-tron GT lanseres tidlig neste år. Den blir ganske lik denne konseptbilen.

«En prestisjemodell for oss»:

Denne modellen løfter e-tron til nye høyder

Ringenes merke åpner nå for forhåndsreservasjoner av sin nye prestisjemodell, Audi e-tron GT.

Publisert Sist oppdatert

– Audi e-tron GT er en prestisjemodell for Audi, med potensial til å bli en virkelig volummodell for oss i det norske markedet, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

I Norge har Audi, takket være elbilen e-tron, blitt et av de ledende merkene. Modellen har til og med i flere måneder klart å dytte konsern-storebror Volkswagen og Toyota nedover på salgslistene.

Mens e-tron er basert på en modulær plattform, som også brukes til biler med bensin- og dieselmotor, vil kommende elbiler fra merket bruke produktarkitektur som vil være dedikert elektriske kjøretøy.

Den nye Q4 e-tron vil for eksempel være basert på VW-konsernets MEB-plattform, som nylig ble innviet av VW ID.3.

Mer sofistikerte løsninger

Men høyere opp i prestisjeskalaen, vil mer sofistikerte løsninger tas i bruk – og den modellen som nå kan reserveres er den aller mest prestisjepregede.

Audi og Porsche samarbeider om utviklingen av egne elbilplattformer.

Den ene, kalt PPE, skal blant annet danne grunnlaget for en helelektrisk SUV, som hos Porsche vil erstatte dagens Macan.

Den andre er høy-ytelsesplattformen J1 Performance.

Den inkluderer en ny generasjon elektrisk system basert på bruk av 800 volts spenning - det dobbelte av hva som har vært vanlig til nå.

Porsche Taycan var først ut på J1-plattformen, neste modell blir Audi e-tron GT.

Bildeserie - bla med pilene øverst:

KAN NÅ RESERVERES: Audi e-tron GT - her vist som konseptbil.

Kan nå reserveres

Bilen får sin verdenspremiere tidlig neste år, men i dag åpner reservasjonsløsningen, og norske kunder som forhåndsreserverer bilen stiller først i køen før det snart også åpnes for bestilling.

Reservasjonsbeløpet er satt til 20.000 kroner, et beløp som refunderes til kunder som ikke bestiller bilen.

– For å ivareta de norske entusiastene best mulig, lanserer vi nå en reservasjonsløsning på audi.no som åpner for at de mest interesserte får ekstra oppfølging og et forsprang når bilen kan bestilles og utleveres i 2021, sier Elin Sinervo.

Det planlegges eksklusive arrangementer som vil være forbeholdt de som har forhåndsreservert bilen.

– Jeg kan garantere at det blir tett oppfølging av alle reservasjonsholderne hele veien, sier Sinervo.

– Så kommer den virkelige verdien av en forhåndsreservasjon til å bli tydeligere etter hvert som vi kan si mer om bilen nærmere lansering, lover hun.

Blir lik konseptbilen

Bilen på bildene har en del lesere sikkert sett før:

Det er den tidligere viste konseptbilen - e-tron GT Concept. Men Audi lover at produksjonsbilen i store trekk kommer til å se like heftig ut.

Bilen er, som sin Porsche-slektning, en klassisk firedørs «Gran Turismo». Den er 4,96 meter lang, 1,96 meter bred og 1,38 meter høy.

For å holde vekten nede består konstruksjonen av en kombinasjon av karbonfiber, aluminium og stål.

Maksimal effekt er 590 hestekrefter, som produseres av to elektriske motorer – én på forakselen og én på bakakselen, som besørger firshjulsdrift.

Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t skal gjøres unna på 3,5 sekunder. Og mer imponerende, særlig for en elbil, skal 0 til 200 km/t gå på rett over 12 sekunder.

Øvelsen kan gjentas gang etter gang takket være et sofistikert kjølesystem. Skal det være sportsbil, så skal det være sportsbil.

800 volts ladesystem

Batteriet på Audi e-tron GT Concept har et 800 volts ladesystem som skal gi lading på opptil 80 prosent batterikapasiteten på 20 minutter, tilsvarende en rekkevidde på nye 320 kilometer.

Batteripakken på 90 kWt er, som seg hør og bør, plassert mellom akslingene i gulvet på bilen.

Det skal gi en rekkevidde på 400 kilometer etter WLTP-syklusen.

Audi hevder at 90 prosent av all bremseenergien kommer fra de to elmotorene – før de keramiske bremsene slår inn.