ELEGANSE PÅ TYSK: Porsche Taycan 4S

Porsche Taycan 4S:

Raskest når den står stille

Porsche er synonymt med ekstrem fart og kjøreglede, men elektriske Taycan er aller mest overlegen når den står helt stille ved en ladestolpe.

Rekkevidde- og ladetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

  • Modellnavn: Porsche Taycan 4S PBP.
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 463 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 265/35–305/30 ZR21.

Rekkeviddetesten:

Porsche Taycan 4S gikk 472,1 km – 1,9 prosent lengre enn WLTP. Første varsel kom da det gjenstod en times kjøring i øyeblikkets marsjfart, dvs. 85 km før slutt med beskjeden «Følg med på rekkevidden». Neste varsel kom ved 40 km rest: «Batteriet må lades umiddelbart». Bilen gikk deretter like fint på rattet helt til den stoppet helt. Bilen gikk tre km etter varsel om 0 km igjen, da med noe redusert motorkraft. Når motoren stanses helt og bilen startes på nytt manuelt, vil den ha reservestrøm for 3 km kjøring til et trafikksikkert sted. For vår del brakte det oss til over kammen på en bakke, med påfølgende utforkjøring som regenererte for 16 km kjøring. Bilens maks fart er 50 km/t i dette moduset.

Bilens WLTP er målt på 19 tommers dekk, mens vår testbil gikk på 21 tommer. Mindre hjul vil gi lengre rekkevidde, anslagsvis drøyt 20 km på denne modellen.

Bilen gikk det aller meste av turen i Range Mode, som stipulert gir en drøy mil lengre rekkevidde enn Normal Mode, med maksfart på 110 km/t.

På Porsches hjemmesider finner du forøvrig en smart rekkeviddeberegner, hvor du beregne turen med ulike verdier for dekkdimensjoner, veitype og værforhold.

  • Reell rekkevidde: 472,1 km.
  • Gjennomsnittsfart: 66 km/t.

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

Porsche Taycan har lade-planlegger som sørger for at bilen kommer til hurtiglading med perfekt temperert batteri og en ideell rest for å få så effektivt ladestopp som mulig.

Vi koblet til med 7 prosent rest, og den mottok omgående 249 kW. På det meste tok den 253 kW (ved 30 prosent ladet). Den falt til 201 kW ved 35 prosent og videre til mottak rundt 150 kW fra 40 prosent. Her lå den stabilt til det falt brått fra 70 prosent. Da vi kom til 80 prosent fulladet batteri tok den imot 89 kW.

  • Ladetid 7-80 prosent: 24 min. og 17 sek.
  • Energimengde mottatt: 69,54 kWt.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold. Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som levererer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (Porsche Taycan 4S var en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.