OVER 300.000 SPART: På en helt ordinær utgave av Tesla Model X er besparelsen på 308.782 kroner
OVER 300.000 SPART: På en helt ordinær utgave av Tesla Model X er besparelsen på 308.782 kroner

Sjekk Motors store oversikt:

Så mye sparer elbilistene på avgiftsfritaket

Avgiftsfritak har gjort elbiler mer populære i Norge enn noen annet sted i verden. Men hva ville bilene kostet hvis de hadde hatt engangsavgift og moms som biler flest? Her er prislisten!

Publisert Sist oppdatert

Dersom elbilene hadde hatt avgifter som andre biler, ville populære luksus-elbiler som Tesla, Porsche, Audi, Mercedes og Jaguar kostet mye mer – selv uten CO2 og NOx-avgiftene.

  • Bare på en helt vanlig Tesla Model X er besparelsen på over 300.000 kroner.
  • På det mange mener er den råeste – og dyreste – av alle elbiler på markedet, Porsche Taycan Turbo S, er besparelsen på nesten en halv million kroner.
  • Selv på vanlige biler i «folkeklassen» sparer kundene opp mot 100.000 kroner i avgifter, viser Motors store oversikt – som du kan se lenger ned i denne artikkelen.

Moms

Elbilene har ikke kjøpsavgifter, de betaler mye mindre eller ingenting i bomstasjonene, for parkering og på ferjer – og elbilistene kan komme mye raskere frem i kollektivfeltene.

Mange er opptatt av det som kanskje er det mest synlige for folk flest; sparte bompenger og mulighet for å kjøre i kollektivfeltene.

Men det er fritak for kjøpsavgiftene som virkelig betyr noe.

Spesielt momsen på 25 prosent gjør store utslag, siden det ville ført til et prishopp på 25 prosent for absolutt alle elbiler.

Tung e-tron

For de tyngste elbilene er det dessuten mye å spare på at det heller ikke er engangsavgift.

Elbilene har jo hverken utslipp av karbondioksid (CO2) eller nitrøse gasser (NOx). Men for elbiler som veier 2086 kilo eller mer, ville det blitt engangsavgift på grunn av tung vekt.

Bilavgiftene er nemlig bygget opp slik at biler som veier mer enn 2086 kilo må betale avgift for tung vekt. Denne avgiften akselererer dramatisk jo tyngre bilen er.

Mens en Jaguar I-Pace på drøyt 2100 kilo ville fått bare knapt 9000 kroner i vektavgift, ville den tunge Audi e-tron på over 2,5 tonn fått vektavgift på nesten 90.000 kroner.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPARER EN HALV MILL: </span>Råskinnet Porsche Taycan Turbo S, her i mamba grønn metallic, ville kostet 477.643 kroner mer med vanlige kjøpsavgifter.
SPARER EN HALV MILL: Råskinnet Porsche Taycan Turbo S, her i mamba grønn metallic, ville kostet 477.643 kroner mer med vanlige kjøpsavgifter.

2,23 millioner

Flere av luksus-elbilene ville kostet godt over én million kroner med kjøpsavgifter. Porsche Taycan Turbo S, som i dag koster 1,75 millioner kroner uten avgiftene, ville passert to millioner med klar margin – og hatt en prislapp på 2,23 millioner kroner med moms og vektavgift.

– Dette har kommet de velhavende elbilkjøperne til gode, sier forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt.

Han påpeker at det er mye støy rundt dette, og ingen oppmerksomhet om at avgiftsfritakene også har gitt bilkjøperne i den andre delen av markedet flere rimelige modeller.

– Det er heller ikke mye oppmerksomhet rundt at de aller fleste nye biler etter hvert kommer ut i bruktmarkedet, og da til vesentlig lave priser. De «rike» førstegangskjøperne påtar seg å dekke en stor del av verdifallet. Det kan ses på som en gunstig fordelingsvirkning, siden syv av åtte husholdninger kjøper bruktbil, sier Fridstrøm.

25 utvalgte + 1

Nedenfor er oversikten over hvor mye 25 elbiler ville kostet med avgifter som for biler med forbrenningsmotor. Med på oversikten er også fire mye omtalte modeller som entrer markedet i 2021 – Ford Mustang Mach-E, VW ID.4, Skoda Enyaq og Tesla Model Y.

Vi har valgt ut de mest populære versjonene av de 25 elbilene.

I tillegg tar vi med den dyreste elbilen som nå er på markedet – Porsche Taycan Turbo S, som koster 1,75 millioner kroner uten avgiftene. Med moms og vektavgift blir prislappen hele 2,23 millioner kroner.

Her er elbilprisene med ordinære avgifter:

Merke og modell Salgspris i dag (uten avgifter) Salgspris med avgifter Beløp spart
Porsche Taycan Turbo S1 753 8002 231 443477 643
Tesla Model X979 2901 288 072308 782
Porsche Taycan1 034 2001 317 860283 660
Audi e-tron 55703 420966 544263 124
Mercedes EQC 400689 100923 878234 778
Tesla Model S829 9901 048 515218 525
Jaguar I-Pace811 9501 023 780211 830
BMW iX3615 000787 304172 304
Ford Mustang Mach-E544 000704 867160 867
Volvo XC40520 000662 241142 241
Tesla Model Y560 000700 000140 000
Polestar 2456 000590 982134 982
Skoda Enyaq469 000586 250117 250
Volkswagen ID.4461 400576 750115 350
Tesla Model 3449 900562 375112 475
Kia e-Niro406 900508 625101 725
Kia e-Soul397 900497 37599 475
Volkswagen ID.3393 000491 25098 250
Nissan Leaf388 500485 62597 125
Hyundai Kona370 000462 50092 500
Nissan e-NV200349 840437 30087 460
BMW i3337 180421 47584 295
Peugeot e-2008326 900408 62581 725
Hyundai Ioniq317 000396 25079 250
Renault Zoe300 000375 00075 000
MG ZS EV249 990312 48862 498

Alle summene er eksklusiv vrakpantavgiften på 2400 kroner, og eventuelle leveringsomkostninger.