Sjekk Motors store oversikt:
Så mye sparer elbilistene på avgiftsfritaket
Avgiftsfritak har gjort elbiler mer populære i Norge enn noen annet sted i verden. Men hva ville bilene kostet hvis de hadde hatt engangsavgift og moms som biler flest? Her er prislisten!
Dersom elbilene hadde hatt avgifter som andre biler, ville populære luksus-elbiler som Tesla, Porsche, Audi, Mercedes og Jaguar kostet mye mer – selv uten CO2 og NOx-avgiftene.
- Bare på en helt vanlig Tesla Model X er besparelsen på over 300.000 kroner.
- På det mange mener er den råeste – og dyreste – av alle elbiler på markedet, Porsche Taycan Turbo S, er besparelsen på nesten en halv million kroner.
- Selv på vanlige biler i «folkeklassen» sparer kundene opp mot 100.000 kroner i avgifter, viser Motors store oversikt – som du kan se lenger ned i denne artikkelen.
Moms
Elbilene har ikke kjøpsavgifter, de betaler mye mindre eller ingenting i bomstasjonene, for parkering og på ferjer – og elbilistene kan komme mye raskere frem i kollektivfeltene.
Mange er opptatt av det som kanskje er det mest synlige for folk flest; sparte bompenger og mulighet for å kjøre i kollektivfeltene.
Men det er fritak for kjøpsavgiftene som virkelig betyr noe.
Spesielt momsen på 25 prosent gjør store utslag, siden det ville ført til et prishopp på 25 prosent for absolutt alle elbiler.
Tung e-tron
For de tyngste elbilene er det dessuten mye å spare på at det heller ikke er engangsavgift.
Elbilene har jo hverken utslipp av karbondioksid (CO2) eller nitrøse gasser (NOx). Men for elbiler som veier 2086 kilo eller mer, ville det blitt engangsavgift på grunn av tung vekt.
Bilavgiftene er nemlig bygget opp slik at biler som veier mer enn 2086 kilo må betale avgift for tung vekt. Denne avgiften akselererer dramatisk jo tyngre bilen er.
Mens en Jaguar I-Pace på drøyt 2100 kilo ville fått bare knapt 9000 kroner i vektavgift, ville den tunge Audi e-tron på over 2,5 tonn fått vektavgift på nesten 90.000 kroner.
2,23 millioner
Flere av luksus-elbilene ville kostet godt over én million kroner med kjøpsavgifter. Porsche Taycan Turbo S, som i dag koster 1,75 millioner kroner uten avgiftene, ville passert to millioner med klar margin – og hatt en prislapp på 2,23 millioner kroner med moms og vektavgift.
– Dette har kommet de velhavende elbilkjøperne til gode, sier forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt.
Han påpeker at det er mye støy rundt dette, og ingen oppmerksomhet om at avgiftsfritakene også har gitt bilkjøperne i den andre delen av markedet flere rimelige modeller.
– Det er heller ikke mye oppmerksomhet rundt at de aller fleste nye biler etter hvert kommer ut i bruktmarkedet, og da til vesentlig lave priser. De «rike» førstegangskjøperne påtar seg å dekke en stor del av verdifallet. Det kan ses på som en gunstig fordelingsvirkning, siden syv av åtte husholdninger kjøper bruktbil, sier Fridstrøm.
25 utvalgte + 1
Nedenfor er oversikten over hvor mye 25 elbiler ville kostet med avgifter som for biler med forbrenningsmotor. Med på oversikten er også fire mye omtalte modeller som entrer markedet i 2021 – Ford Mustang Mach-E, VW ID.4, Skoda Enyaq og Tesla Model Y.
Vi har valgt ut de mest populære versjonene av de 25 elbilene.
I tillegg tar vi med den dyreste elbilen som nå er på markedet – Porsche Taycan Turbo S, som koster 1,75 millioner kroner uten avgiftene. Med moms og vektavgift blir prislappen hele 2,23 millioner kroner.
Her er elbilprisene med ordinære avgifter:
Merke og modell | Salgspris i dag (uten avgifter) | Salgspris med avgifter | Beløp spart |
Porsche Taycan Turbo S | 1 753 800 | 2 231 443 | 477 643 |
Tesla Model X | 979 290 | 1 288 072 | 308 782 |
Porsche Taycan | 1 034 200 | 1 317 860 | 283 660 |
Audi e-tron 55 | 703 420 | 966 544 | 263 124 |
Mercedes EQC 400 | 689 100 | 923 878 | 234 778 |
Tesla Model S | 829 990 | 1 048 515 | 218 525 |
Jaguar I-Pace | 811 950 | 1 023 780 | 211 830 |
BMW iX3 | 615 000 | 787 304 | 172 304 |
Ford Mustang Mach-E | 544 000 | 704 867 | 160 867 |
Volvo XC40 | 520 000 | 662 241 | 142 241 |
Tesla Model Y | 560 000 | 700 000 | 140 000 |
Polestar 2 | 456 000 | 590 982 | 134 982 |
Skoda Enyaq | 469 000 | 586 250 | 117 250 |
Volkswagen ID.4 | 461 400 | 576 750 | 115 350 |
Tesla Model 3 | 449 900 | 562 375 | 112 475 |
Kia e-Niro | 406 900 | 508 625 | 101 725 |
Kia e-Soul | 397 900 | 497 375 | 99 475 |
Volkswagen ID.3 | 393 000 | 491 250 | 98 250 |
Nissan Leaf | 388 500 | 485 625 | 97 125 |
Hyundai Kona | 370 000 | 462 500 | 92 500 |
Nissan e-NV200 | 349 840 | 437 300 | 87 460 |
BMW i3 | 337 180 | 421 475 | 84 295 |
Peugeot e-2008 | 326 900 | 408 625 | 81 725 |
Hyundai Ioniq | 317 000 | 396 250 | 79 250 |
Renault Zoe | 300 000 | 375 000 | 75 000 |
MG ZS EV | 249 990 | 312 488 | 62 498 |
Alle summene er eksklusiv vrakpantavgiften på 2400 kroner, og eventuelle leveringsomkostninger.