Foto: PETER RAAUM
Debatten om momsfritak:
Advarer mot å heve elbilavgiftene for raskt
Bør elbilenes momsfritak fjernes når de utgjør over 90 prosent av nybilsalget? Tidligere klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) maner til forsiktighet.
Batterigründer og tidligere Oslo-politiker Andreas Halse skrev i et debattinnlegg denne uka at klimaargumentet for subsidiene er dødt; «pengene kan brukes på veldig mange andre klimanyttige tiltak».
– Elbilpolitikken er en viktig del av forklaringen på utslippsnedgangen fra veitrafikken som vi tross alt har fått til i Norge. At det har vært et viktig klimatiltak, betyr ikke at vi ikke skal endre politikken fremover, det kommer vi sikkert til å gjøre, men jeg vil advare mot å gjøre det raskt, sier Rotevatn.
Han var klima- og miljøminister i Erna Solbergs mindretallsregjering fra januar 2020 til dagens regjering etter 2021-valget. Nå sitter han i Finanskomiteen på Stortinget.
Sveinung Rotevatn mener et blikk på utslippsstatistikken forteller mer enn nok, utslippene fra veitrafikken i 2023 var ned 7,9 prosent.
– Jeg tror ikke vi hadde fått til en slik nedgang uten en så gunstig elbilpolitikk, sier Rotevatn.
En positiv politikk
– Alternativt kunne vi pøst på med enda mer biodrivstoff, men det er en begrenset ressurs, og det fører ikke til omstilling. Dessuten er det et vesentlig poeng at dette har vært et populært klimatiltak, og disse er det ikke så fryktelig mange av. Å føre en klimapolitikk hvor folk føler at de kan være med på en omstilling, at det er positivitet rundt dette, og at folk til og med får lavere utgifter i hverdagen, er viktig som en del av klimapolitikken, sier han.
– Andreas Halse mener også at politikken har vært riktig. Spørsmålet er hvor lenge den skal vare, og om det finnes bedre måter å bruke klimapengene på?
– En stor omstilling på varebiler og tungtransport er utvilsomt det neste steget, men jeg mener det samtidig er viktig å holde fast på elbilmålet for personbiler – og ikke slippe grepet fremover. Alle skjønner jo at det vil bli en innfasing av avgifter på elbil, mer av en normalisering, men jeg vil advare mot å gjøre det raskt.
– Hva er dine tanker om innfasing på moms?
– For meg er det et rent praktisk spørsmål. Det betyr at jeg vil følge nøye med på salgstallene. Hvis vi ser at dette går mer eller mindre av seg selv, så er det klart at man kan begynne å fase inn moms raskere. Men jeg vil ligge på den forsiktige siden. Jeg vil advare mot å gå så aggressivt til verks at vi risikerer en backlash, og at elbilsalget går ned.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Må ikke svekkes
Elbilandel i nybilsalget var på 88,9 prosent i 2024, andelen økte for åttende år på rad, men veksten har flatet ut.
– Jeg tror ikke det vi har sett til nå, er en irreversibel trend. Andelen som kjøper fossilbil kan øke, ikke minst av importerte fossilbiler, hvis vi tar bort elbilfordelene. Det viktigste er å passe på at konkurranseforholdet mellom elbil og fossilbil ikke blir svekket. Det betyr at hvis vi skal gjøre endringer i elbilavgiftene, må vi også gjøre det for fossilbiler, slik at de ikke styrker sitt konkurransefortrinn, fordi denne omstillingen må vi ta helt i mål, sier Rotevatn.
Venstre kan havne i en sentral posisjon igjen etter valget kommende høst, hvis ikke Høyre og Frp får flertall og danner regjeringene alene. En trepartiregjering vil kreve et kompromiss om bilavgiftene mellom to partier (Høyre og Venstre) som mener hovedlinjene i dagens avgiftspolitikk har tjent oss godt, og ett som vil ha likestilte avgifter for alle drivlinjer (Frp).
– Er den politiske uenigheten større innad i en slik blå blokk, enn mellom dagens regjering og opposisjonen?
– Jeg tror uenigheten er tilstede i begge blokker. Det er viktig for Senterpartiet at man ikke får dyrere bensin. De har fjernet en del miljøavgifter, som grunnavgiften på mineralolje, mens SV vil ha en annen ordning. Tilsvarende på borgerlig side vil det jo være uenighet mellom Venstre og Frp om dette. Men vi har ganske mange års erfaring med å kompromisse om dette på borgerlig side, også i en periode med den elbilpolitikken som tross alt har ført til den voldsomme elbilomstillingen vi har sett.
Betydelige forskjeller
Rotevatn mener forskjellen mellom blokkene på dette politikkfeltet er betydelige.
– De har vært det, i alle fall. Det har vært mange slag om elbilpolitikken de siste ti årene. Det er viktig å huske på at vi i det opprinnelige klimaforliket, som handler om elbilpolitikk, skulle holde på elbilfordelene til 2017. Nå er det 2025. Og det har ikke vært noen bred enighet om at det ikke skal gjøres endringer. Dette har ikke kommet av seg selv
– Fremover vil det være uenighet om tempoet på opptrapping av avgifter på elbil. Og det er uenigheter rundt avgifter på fossil. I år har regjeringen foreslått å kutte veibruksavgiften så mye at bensin og diesel reelt sett blir billigere i år enn det det var i fjor. Det vil være uenigheter om hvordan vi skal stramme til i politikken på de fossile bilene. Og ting henger jo sammen.
– Finansminister Trygve Slagsvold Vedum har sagt at dagens elbilfordeler bør opprettholdes ut fra et rettferdighetsprinsipp, slik at «vanlige folk» også kan få nyte godt av dette?
– Da er det veldig rart at han selv har gått i front for å stramme inn, han har jo strammet inn mer enn han gikk til valg på. Men det viktige er stadig at det bare blir kjøpt nye nullutslippsbiler – og ikke bensin- og dieselbiler. De nye bilene blir morgendagens bruktbiler. Det vil alltid være sånn at de som kjøper nye biler, er folk som har forholdsvis gode råd, ganske enkelt fordi bilen mister så mye verdi i det øyeblikket du har kjøpt den. Det vesentlige må være at også bruktbilmarkedet etter hvert blir dominert av rimelige elbiler. Skal vi komme dit, må noen kjøpe dem først, avslutter Rotevatn.